Futurez  Kulkukoira

V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)

  • 44 Vastauksia
  • 12806 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vein eilen auton pajalle pyöränlaakerin vaihtoonl Tänään soitettiin ensin, että vetari on irroitettava ja otettava laakeri prässissä irti, koska se on ruostunut kiinni.

Äsken soitettiin, että laakeri ei ole inahtanutkaan prässissä, edes pillillä lämmittämällä. Jättävät yöksi painatukseen ja liukasteet väliin. Jos aamuun mennessä ei ole pompannut eikä aamulla lähde, niin pitää kuulema ruveta katselemaan uutta vetoakselia ja "olkaa", mitä se nyt tarkoittaakaan.

Onko kellään kokemusta tällaisesta? En niin tarkasti tiedä, että minkälainen paketti heillä nyt on käsissä, kyselin sitä että eikö osia voi palastella ympäriltä pois rälläkällä... Tuntuisi että kai nyt vetari pitäisi saada ainakin ehjänä säilymään jos ei muuta?

Kylläpä kuulostaa taas helevetin kalliille lystille...
Vida Pohjois-Savossa

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #1 : 22.03.2016, 16:51:11 »
Mitenkäs se muuten nyt näissä tapauksissa menee, en ole aiemmin tarvinnut edes miettiä, että kuka maksaa minkäkin verran? Olen kyllä valmistautunut tietysti maksamaan koko lystin itse, mutta mietin vain että laakerinvaihdolle oli hinta 260e osineen töineen, niin missä tapauksissa se "+15%" hinnasta pätee? Kuulostaa kyllä hölmöltä muutenkin edes miettiä vaihtoehtoa, mutta voisiko olla että korjaamo ei voisi veloittaa kuin tuon verran vaikka jouduttaisiin uusimaa vetari ja olka-akseli?

Tosiaan kyselen vain kun en ole näitä ennen pohtinut, aina kannattaa varautua siihen että tässä saa kaivella taas syvältä taskuja... Mutta oletan, että edes jollain tavalla korjaamo tulee vastaan kustannuksissa...
Vida Pohjois-Savossa

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #2 : 22.03.2016, 17:42:08 »
Siellä on siis prässissä vetoakseli päässään tämä paketti.

Ikävähän tuosta rälläkällä on silputa tuota laakeria erilleen. Tietysti jos silpasis vetarin (edit2: siis vetonivelen, ei akselia ;D ) poikki, jonka jälkeen vois saada ulomman nivelen ja laakerin vaihdolla kuntoon?

Edit: Jaa niin mutta kun se ulkonivel tulee tuota olka-akselia vasten metallikupilla...
« Viimeksi muokattu: 22.03.2016, 22:03:59 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #3 : 22.03.2016, 18:27:20 »
Mitä nopeasti katsoin niin tuohon taitaisi olla saatavilla se ulompi nivel erikseen...  Eikös sen ja olan vaihdolla pitäisi selvitä, ettei vetaria tarvita juurimutineen...
Vida Pohjois-Savossa

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #4 : 22.03.2016, 18:35:06 »
Kytkijä, tervetuloa joukkoon harmaaseen eli jumilaakerien kiltaan ;D Moni ei usko kuinka pirun tiukkaan näissä voi se laakeri jäädä jumiin. Minullakin se piti rälläkällä pilkkoa palasiksi kun ei ollut prässiä. Sinulla taitaa olla yhdensortin ennätys jos ei prässilläkään lähde. Jos joudutte pilkkomaan niin ainakin minun tapauksessa ne jämät jätettiin vetoakselin nokkaan kun akseli oli muutenkin tarkoitus vaihtaa. kai ne jämät on mahdollista saada pois ilman että vetoakselin pää vaurioituu mutta viheliäistä hommaa.

Olisi hyvä aina kertoa että mistä vuosimallista kyse.. Vetoakseli on huomattavasti kalliimpi harmaakoppiin kuin mustakoppiin. Harmaakoppaan eli faceliftiin akseli kustantaa noin 650Eur. Mustakoppiin huomattavasti vähemmän kun niihin saa tarvikeakseleita

Edit: jaajoo, jos kyse harmaakopasta ja apukuljettajanpuoleisesta vetoakselista niin toimitusaika saattaa olla todella pitkä. Minun tapauksessa liki kaksi kuukautta. Tämä siis ihan sinisen hoitama homma. Valittelivat kovasti.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2016, 18:42:03 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #5 : 22.03.2016, 18:42:44 »
07,harmaakoppa. Fixuksen nettikauppa tarjoaa tarvikkeena jotain 380e, purku osa n. 300e. Mitä mieltä tuosta ulomman nivelen uusimisesta, http://m.motonet.fi/fi/tuote/175349?ajoneuvo=1334&vuosimalli=2007 Jotain tällaista olisi tarjolla...
Vida Pohjois-Savossa

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #6 : 22.03.2016, 19:00:30 »
07,harmaakoppa. Fixuksen nettikauppa tarjoaa tarvikkeena jotain 380e, purku osa n. 300e. Mitä mieltä tuosta ulomman nivelen uusimisesta, http://m.motonet.fi/fi/tuote/175349?ajoneuvo=1334&vuosimalli=2007 Jotain tällaista olisi tarjolla...

Onko tuo dieseliin vai bensaan? Varmista et käy sun autoon. Jos käy niin siinähän se on ratkaisu jos ei prässissä irtoa. Hiukan on kyllä laaja tuo hintahaarukka notta varmista että on käypänen tuo motonetin nivel

Edit: skandix.de ei tarjoa tuota pelkää ulkoniveltä ollenkaan näihin facelifteihin. Joku tietäjä voisi kommentoida että onko sitä näihin ylipäänsä saatavilla

Edit edit: eihän tuo fixuksen nivel ole kuin 171Eur. Siis jos on oikea. Katso VKJA5394
« Viimeksi muokattu: 22.03.2016, 19:15:58 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #7 : 22.03.2016, 20:07:12 »
vaikea sanoa kumpi noista fixuksen nivelistä sitten on oikea.. Toisessa ei mitään mainintaa ABS:stä, mutta TF80SC mainitaan, kun taas toisessa kerrotaan että ABS autoihin mutta ei mainintaa laatikosta..

Onkos se nyt tuo ulompi nivel joka tahtoo purkautua remontin yhteydessä herkästi? Lähinnä sillä, että onkohan tuon purku / vaihto tehty jotenkin hankalaksi. Muistaakseni Avensikseen ei Toyota myynyt ulompaa niveltä erikseen, mutta SKF niitä möi. Vaihto vaati rälläköintiä tms.

Volvo ei vidan mukaan myöskään tunne erillistä ulompaa niveltä, mutta myynnissä niitä näyttäisi olevan..
Vida Pohjois-Savossa

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #8 : 22.03.2016, 20:25:45 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=775.0

Siinähän tuota, kuvien kera... Kiitoksia Miksu
Vida Pohjois-Savossa

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #9 : 23.03.2016, 08:13:45 »
Jos ei lähtenyt irti, pitänee kysyä voisinko käydä tutun raskaan kaluston korjaamolla painasemassa 100tn prässillä, sillä pitäisi kyllä jotain tapahtua. Jos saisi edes erilleen, niin näkisi että jäikö mitään ehjäksi. Jos vaikka olan saisi käytettyä.
Vida Pohjois-Savossa

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #10 : 23.03.2016, 11:04:06 »
Jos olka-akseli ei selviä ehjänä irroitusyrityksestä niin Hankasalmelta löytyy käytettyjä (vasen ja oikea).
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #11 : 23.03.2016, 11:21:28 »
jos olka-akselilla tarkoitetaan sitä mihin napa pultataan kiinni niin tuntus että kyllä kai sen pitäs ehjänä säilyä. on muuten sellaisiakin 20t prässejä joka kiinnittyy pyöränpulttien reikiin ja paketti voi siis olla autossa kiinni kun vetaria tuupataan irti. kuulemma 20t pitäs jo riittää mutta tiedä sitten miten on oikeasti

abs anturista kans varoittelevat että jos koko paketin irroittaa niin kuulemma herkästi särkyy tuo anturi irroituksessa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #12 : 23.03.2016, 13:05:58 »
Ilmoittelivat tuossa, että vetari ei änähtänytkään aamullakaan, mutta olka säilyi ehyenä kun laakeria oli saanut rälläköityä sen verran että purkautui.... Uuden nivelen olikin jo eilen hommannut valmiiksi, joten tänään pitäisi auton olla haettavissa. Jos nyt Volvorahastossa on vielä sen verran tuohta että auton saa edes lunastettua ulos...
Vida Pohjois-Savossa

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #13 : 23.03.2016, 14:27:43 »
Ja nyt sitten..  Murros ei pelannutkaan oikein, menee huomiselle. Asentaja taikoo jostain ihmeellisen halvan "kunnostetun" kokonaisen vetoakselin..
Vida Pohjois-Savossa

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #14 : 23.03.2016, 16:57:32 »
Lähtikö asentajalta vetoakselin kuulat pois paikoiltaan, minkä vuoksi vetoakseli ei toiminut oikein?

 

Samppasport  Futurez