Jaahans. Sitä tuli sitten haalittua jonon jatkoksi 4. Volvo. Tällä kertaa nelivetovikainen 850 AWD Farmari. Myyjä arveli viskovikaa... Mutta koeajo kertoi muuta... Kiinnosti kuitenkin tutustua mitä tuosta AWD:stä saisi aikaan. Kuitenkin perinteisen tolkuttoman iso tavaratila, riittävästi moottoritilavuutta ja vetäviä pyöriä. Noita aikaisempia 740 -vermeitä kun ei tahdo yrittämälläkään saada ajamalla loppuun, pitkälti yli puolen miljoonan kilometrin jälkeen kuski kyllästyy ensin.

Kaivoin tuossa aikani foorumeita Suomessa ja maailmalla ja vika tuli hyvin selväksi avaamatta mitään. Lootan ja jakolaatikon(kulmavaihteen) välinen boorihokki selvänä.
Eiku jakolaatikko vek. Tässä tapauksessa myös jakolaatikon akselin boorit ajettu huolella sileäksi. Silti vielä välillä jäksoi vähän rouskahdella.
Yleinen ja lähes väistämätön ongelma kaikissa 850 - AWD -malleissa. Myös ilmeisesti V70 AWD -malleissa alkuun.
Osia on haukuttu ettei osat kestä vääntöä... Mistäköhän syystä vääntöä ilmestyy yhtäkkiä 150-250tkm kohdalla niin paljon lisää että menee holkin boorit selväksi vaikka on kestänyt siihen asti repimistä... Höpöhöpö.
Ihan selkeä liian pehmeän aineen johdosta syntyvä kulumisongelma. Holkin boorit kuluvat loppuun ja kun jäljellä on enään puolimilliä boorista ja tarjotaan lusikkaa pohjaan niin sorvi toimii.
Kun holkki pettää niin silloin riittäisi vielä holkin vaihto uuteen useimmiten. Jos tämän jälkeen jatketaan ajoa niin myös jakolaatikon akselista menee boorit sileäksi. Ja vielä jatkossa myös vaihteiston ulostuloakselin boorit.
Sitten näitä AWD -malleja on käytelty etuvetoisina ja myyty "kunnossa olevana" autoliikkeille ja tietämättömille.

Jotkut ovat kiltisti maksaneet puolentoistatonnia siniselle uudesta kulmavaihteesta ja myyneet koslan eteenpäin.

Tutkin vaihtoehtoja korjaukseen:
-Uusi vakioholkki jenkkilästä nettikaupasta n.90taalaa
-Uusi jakoloota ja holkki volvolta: ainakin sen puolitoistatonttua. Ilmeisesti vaihtona alkuperäiseen luokkaa 1300eur...
http://www.swedishautoparts.com/850/volvo-850-transmission-parts-and-gaskets.html Tosa jotain esimerkiksi.
-Käytetty 850 tai alkusarjan V70 kulmavaihde (mihin vuosimalliin asti sopii?) Suomessa 850eur, Jenkkilässä 700taalaa, satunnaisesti löytäen voi saada pariinsataan veppiä selaamalla...
-Jakolootan akselin boorien täytehitsaus ja koneistus. Ainakin sellaista ovat jotkut harrastaneet:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=56299.10;wap2http://www.sorvaamokarpiola.fi/ Nämä näyttäisivät asiaa tekevän. (muita tiedossa jotka ovat näitä tehneet?)
Hitsattu ja korjattu akseli saattaa kestää paremmin kun alkuperäinen jos hitsaus on onnistunut ja aine on valittu sopivasti.
Holkkia ei kannattane lähteä itse tekemään rahansäästön takia mutta jos tavoittena on kestävämpi osa niin sitten voisi harkita esim. sopivasta nuorrutusteräksestä tehtyä holkkia oikein karkastuna.
Jotkut ovat suositelleet holkin vaihtoa uudempaan malliin. Tässä hammastus on nitrattu joten ainakin kulumiskestävyys on parempi. Väittivät ettei uudemmissa ole enään näitä ongelmia osan päivityksen takia. (pitääkö paikkansa?)
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=68896&page=2Tuolla on tyypit vanhasta ja uudesta holkista kuvien kansssa. (Onko kokemuksia/tietoa sopivuudesta?)
Jos joltakulta löytyisi nurkista sileäksi jyrätty jakoloota tai sen akseli tuohon niin voisin kokeilla korjaushitsausta hieman kovemmalla aineella ja poorien koneistusta tähän...