Futurez  Proturbo

700/900 ECC ja vastaavat: alipainevuodot (mm. kuinka vaihtaa 2-toiminen kello)

  • 20 Vastauksia
  • 10794 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1787
  • Volvo Rapist Club Finland
Sama pätee suurilta osin luultavasti myös 960 ja S/V90:n. ECC:n osat on aika pitkälti samat, mutta luultavasti purkaminen hieman erilaista.

Tulipas viime kesänä tutustuttua vähän enemmän ysin ECC:n sielunelämään, kun pitkissä vedoissa rupesi puhallus tippumaan jalkotilaan. Tosi yleinen vika ECC:ssä ja varmaan 98% lintoissa vuotaa alipainetta pois, yleisemmin tuolta kaksitoimisen alipainekellon luota.

Ite puhaltelin letkuja läpi ja löytyi kaksi vuotoa, toinen oli hanalle menevässä letkussa (hankautunut poikki) ja toinen se surullinen alipainekello.

Eli tämä:



Tilasin uuden Volvolta, toimitusaika oli vaatimattomat 1 vuosi (tilasin viime kesälomilla, saapui tän kesän lomille).

Vaihtaminenhan tapahtuu purkamalla ensiksi pois:

-Kuskin jalkotilan suojamuovi.
-keskikonsoli irti (romulokero-käsijarrumuovihässäkkä)
-sulakelokeron kansi, sen yläpuolinen romulokero (kahdella ruuvilla tupakansytyttimen peitelevyn alla), soitin ja soittimen muovilokero (kahdella torxilla ylälaidasta).
-Apukuskin jalkotilan suojamuovit sekä hanskalokero (täytyy irroittaa että saa sivuposken irti.
-Kuskin että apukuskin molemmat sivuposket keskeltä. (sama molemmilla puolilla: kaksi pulttia penkkien vieressä, kaksi sisälaidassa, yksi iso verhoilun alla ja välirauta poskien välistä alhaalta pois).
-Rele/sulakeboksi irti ja sen alla oleva muovikiinnike mäkeen (kahella pultilla ja yhdellä mutterilla kiinni)

Ja tässävaiheessa alkaa näyttää about tältä:


-Sitten otetaan molemmilta puolilta taakse meneviä ilmaputkia vähän irti (itse otin vaan yhden ruuvin verhoilun alta, läheltä penkkejä) ja kampesin pienellä voimalla irti.
-Ilmaboksi irti kellojen alta, yhellä torxilla kiinni. Ja siirretään syrjään.

(tässä näkyy ilmaboksi: http://sekokupu.pp.fi/korjaus/IMG_1104.JPG )

Nyt päästää asiaan, itse kello on kiinni sisäpuolelta kahdella 10mm kannalla olevalla mutterilla ja akseli on kiinni lukkorenkaalla. Itse oikasin tässä sen verta että kampesin kiinnikkeet poikki ja talttapäisellä meisselillä kampesin lukkorenkaan irti akselista, näin irtoaa kello mäkeen.

Sitten uusi tilalle, akselin lukkoprikka takaisin ja itse ruuvasin pienellä räikällä kaksi mutteria kiinni.

Sitten vaan auto takaisin läjään käänteisessä järjestyksessä :) Lähentelee vähän 240:n lämppärinmoottorinvaihtoa, mutta joku jolla on tosi ohuet, pitkät ja näppärät kädet voi selvitä vähemmälläkin purkamisella.

Ei mitään herkkua, mutta nyt puhaltaa auton ollessa sammuksissakin niin ilmaa juuri niistä suulakkeista mistä ite haluaa.

Päivitän vähän (mm. kuvia pienemmäksi ja lisään niitä enemmän) jonkin ajan päästä.   

Ja tässä vielä itse murheenkryyni joka vuotaa (kiinnikkeet poikki):


Oman varaosanumero oli: 9463042, hintaa n. 50e jyväskylän sinisellä.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2013, 17:11:51 kirjoittanut sekokupu »

Poissa Jurpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Itellä on samaa vikaa MCC:ssä. Hyvät ohjeet!



exät: 340GL B172K -88, 740GL D24t -89, 760GLE B280f -90, 940 B230FK -95

nyk: 945 B230FK -95

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2082
  • www.vrcf.fi
Täytyypä koittaa omaan, samaa vikaa ilmastoinnissa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Vihvilä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
päteeköhän tämäohje myöskin semmoseen vikaan että lattialle ja konsolin puhalitimista puhaltaa aina kylmää ilmaa. ikkunalle tulee ainuastaan lämmintä.
Päätöntä sekoilua vuodesta 1992. Pihassa mätänee: Volvo 940 -94, Audi 100 2.3e -90

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1787
  • Volvo Rapist Club Finland
Tulipas ihan huvikseni kun ei muutakaan tekemistä ollut, purettua taas alipainekello esille.  :idiot2: No, ei nyt sentäs ihan huvikseni vaan rupesi uusi kello taas vuotamaan. Ei ollut rikki, mutta plopsahtanut kaulus irti tuosta "muovikotelosta". Nyt meni huomattavasti nopeamminkin jo, suoriltaan purin nyt koko sen alaosan irti lämppäristä että sai kunnolla käsille tilaa.

Poissa Vihvilä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
onko tossa ecc järjestelmässä muuten ju airmix läppää vastaava ? ittellä tosiaan työntää ikkunalle lämmintä ja kaikkialle muualle kylmää niin aattelin että ei ettei tuo läppä olis jäänyt auki asentoon?
Päätöntä sekoilua vuodesta 1992. Pihassa mätänee: Volvo 940 -94, Audi 100 2.3e -90

Poissa MatiasS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Volvo 945 2.3  -94

Poissa Turbo 242

  • Hallituksen jäsen - Varastomies
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5642
  • Teiden tukko
Mahtaakohan tuo 2-toiminen kello aiheuttaa sitä että puhallusta ei saa lasille ollenkaan ja muualtakin puhallus häviää kun on ajanut jonkin matkaa? ??? No, oli miten oli, kello on hankittuna (toimitusaika neljä päivää, postin sähläyksen takia viisi päivää). Vaihto tapahtuu lähiviikkojen aikana.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T "Flex Fuel" AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1787
  • Volvo Rapist Club Finland
Mahtaakohan tuo 2-toiminen kello aiheuttaa sitä että puhallusta ei saa lasille ollenkaan ja muualtakin puhallus häviää kun on ajanut jonkin matkaa? ??? No, oli miten oli, kello on hankittuna (toimitusaika neljä päivää, postin sähläyksen takia viisi päivää). Vaihto tapahtuu lähiviikkojen aikana.

Oletuksenahan taitaapi juuri olla että puhallus tippuu jaloille kun alipaineet katoaa, myös samalla hana aukeaa. Eli mahdollista on. Kokonaan ei pitäis kyllä pöhötys kadota.

Poissa Turbo 242

  • Hallituksen jäsen - Varastomies
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5642
  • Teiden tukko
Oletuksenahan taitaapi juuri olla että puhallus tippuu jaloille kun alipaineet katoaa, myös samalla hana aukeaa. Eli mahdollista on. Kokonaan ei pitäis kyllä pöhötys kadota.

Mielestäni puhallus ei pudonnut jaloille vaan katosi kokonaan, tuulilasille sitä ei saa millään tällähetkellä. Ensiviikolla alkaa kesäloma niin täytyy ruveta heti purkamaan ja tutkimaan että mitä löytyy.  :)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T "Flex Fuel" AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Tuli tehtyä tämä remontti ja nyt tulee ilmaa sieltä mistä pitää   :)
Hyvät ohjeet juuri tuossa järjestyksessä tein, kiitos!

Pari tarkennusta sanoisin, se akseli missä kello on kiinni osoittaa suoraan auton peräänpäin ja se sokka on peltiprikka missä on sisäkehällä kynnet. Meinas siinä vaiheessa usko loppuu ku ei pääse näkemään mitä pitää irroittaa ja mihin suuntaan. Ja sit itse jouduin irroittamaan myös kojetaulun suuttimille menevät putket ja ilmaboxin. Näytti jotenkin erilaiselta kuin tuossa kuvassa? Mikäs vuosimalli on tuo esimerkkitapaus? Mulla siis -96.

Kellon varaosanumero on 9463042 itelle tuli ensin väärä kun ei niistä kuvista saanu selvää Volvolla.
« Viimeksi muokattu: 08.06.2013, 19:12:19 kirjoittanut Haxu.R »
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

s73

  • Vieras
Onko minulla sama vika? laitan virrat päälle alkaa tulemaan vain lattialle ilmaa keskeltä ei tule,  startin jälkeen tulee myös keskisuulakkeista.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2013, 12:38:50 kirjoittanut tulijyrä »

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1787
  • Volvo Rapist Club Finland
Onko minulla sama vika? laitan virrat päälle alkaa tulemaan vain lattialle ilmaa keskeltä ei tule,  startin jälkeen tulee myös keskisuulakkeista.

Jeps, jostain vuotaa alipaineet pois. Helppo testata myös juuri että pitää puhalluksen ylhäältä keskisuulakkeista ja sitten sammuttaa auton. Se että kuinka nopeesti tipahtaa jaloille, kertoo sen että kuinka paha vuoto on :)

s73

  • Vieras
Kesti n. 10s. Sen puhalluksen puhalluksen muuttuminen. Eikö imusarjalta tulevassa letkussa ole sen takaiskuventtiili ja saako volvolta sitä? Takaisku vaihdettu ja ei muutosta, luultavasti kaksitoiminen kello hajalla.  :-[
« Viimeksi muokattu: 27.06.2013, 12:43:00 kirjoittanut tulijyrä »

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1787
  • Volvo Rapist Club Finland
Kesti n. 10s. Sen puhalluksen puhalluksen muuttuminen. Eikö imusarjalta tulevassa letkussa ole sen takaiskuventtiili ja saako volvolta sitä? Takaisku vaihdettu ja ei muutosta, luultavasti kaksitoiminen kello hajalla.  :-[

Juu, alipaineethan sieltä häviää siis :) Itselläni ei mennyt kuin muutama sekunti kun alipaineet katos ja puhallut tipahti taas jaloille.

Ite diagnosoin (ei ollut ainut vuotokohta) rikkinäisen kellon ihan vaan laittamalla letkunpätkän kiinni ja puhaltamalla/imemällä :D Tosin monesti sen sihinän kuuleekin jo korvalla.

 

Samppasport  Futurez