Autodiagnoosi  Carcom Oy

LH 2.4 ja re85

  • 14 Vastauksia
  • 3871 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
LH 2.4 ja re85
« : 11.04.2016, 13:06:56 »
Kuulin tässä legendaa että LH moottorinohjauksella pystyis ilman muunnoksia ajelemaan viinalla, 50/50 seoksella. Onko kellään kokemuksia ja mitäs riskejä sisältyy jos itse omalla kokeilis moista? :idiot2:
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: LH 2.4 ja re85
« Vastaus #1 : 15.04.2016, 15:48:00 »
Blandaamistakin on muistaakseni käsitelty Mikanin projektitopikissa, http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=69955.0

Kyllä sillä ajaa voi, mitään ei saavuta. Lambdasäädön korjausikkuna saattaa ehkä juuri ja juuri riittää saattamaan soppa stoikalle, mutta varaa ei jää juuri yhtään. Nakutuksenkesto periaatteessa pikkusen paranee, mutta jos on vakiohkosta laitteesta kyse (vakiosumut, vakioahdin, alle kilo painetta), suuttimet loppuu kesken vaikka joku ne saisikin selälleen.

Lyhyesti, voi ajaa, muttei kannata. Auton ominaisuudet eivät parane, kylmästartti saattaa muuttua takkuiseksi ja kustannussäästöä tuskin syntyy. Oikein säädettynäkin viinaa menee n. 1,3 x sen mitä bensaa.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Vs: LH 2.4 ja re85
« Vastaus #2 : 15.04.2016, 18:33:05 »
Okei. No saan hankittua täs halvalla ihan kunnon muutossarjan ni sit voi käsittääkseni huoletta ajella. :)
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4 ja re85
« Vastaus #3 : 17.04.2016, 16:26:54 »
Kuulin tässä legendaa että LH moottorinohjauksella pystyis ilman muunnoksia ajelemaan viinalla, 50/50 seoksella. Onko kellään kokemuksia ja mitäs riskejä sisältyy jos itse omalla kokeilis moista? :idiot2:

Kyseinen legenda LH/wiina on todellisuutta jo monessa volvossa, minulla tosin on ensimmäinen LH/wiina yhdistelmä ja sittemmin niitä on tupsahdellut montakin maailmaan.

Mutta 50/50% seoksella et pysty ajamaan ilman vikakoodeja ja merkittävästi heikommin toimivaa moottoria.
Wiina vaatii omat säätönsä toimiakseen oikein. Korkeintaan 25% RE85-seosta voi käyttää ilman vikakoodeja.

Itse olen taivaltanut volvolla wiinan woimalla +200 000km, joten omaan ohuen kokemuksen alkoholista....   ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Vs: LH 2.4 ja re85
« Vastaus #4 : 18.04.2016, 14:49:07 »
Mulla on tulossa Tonin lastu + turbon suuttimet niin siinä vaiheessa pitäisi varmaan pelittää jo aika paljon paremmin wiinalla. Ei varmaan vielä noillakaan pelkällä wiinalla ajella? :idiot2:
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4 ja re85
« Vastaus #5 : 18.04.2016, 15:10:18 »
Mulla on tulossa Tonin lastu + turbon suuttimet niin siinä vaiheessa pitäisi varmaan pelittää jo aika paljon paremmin wiinalla. Ei varmaan vielä noillakaan pelkällä wiinalla ajella? :idiot2:

Bensan säädöt ovat bensalle ja wiinan säädöt ovat wiinalle. Joko tai, mutta ei molempia.
Suuttimet pitää olla tehotavoitteeseen nähden 30% isommat kuin bensiinillä.

Ilmeisesti puhut ahtamattomasta B200F moottorista?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Vs: LH 2.4 ja re85
« Vastaus #6 : 18.04.2016, 20:11:31 »
Joo ihan ahtamaton vakiokuntoinen B200F. Pitää Tonin kanssa vielä jutella tarkemmin että miten se homma toimii. Turbon suuttimet ovat juurikin käsittääkseni noin 30% isommat kuin vaparin suuttimet  :idiot2:
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4 ja re85
« Vastaus #7 : 18.04.2016, 22:20:15 »
Juttelematta voin tuosta setistä sanoa, miten se menee: suteen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Vs: LH 2.4 ja re85
« Vastaus #8 : 18.04.2016, 23:30:43 »
Juttelematta voin tuosta setistä sanoa, miten se menee: suteen.
Tokihan tässä siis olen justiinsa varmistamassa että mikään ei mene v*tuilleen. En mä wiinaksia tankkaa litraakaan ennenkuin oon varma että setti toimii niinkuin pitääkin. Mitään ei siis ole tosiaan ole vielä asennettu tai sählätty muutenkaan. Voipi olla että tyydyn vain pelkkään lastuun ja bensalla ajeluun jos saisi vähän kulutuksen tippumaan  ::)
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4 ja re85
« Vastaus #9 : 19.04.2016, 00:19:24 »
Ei se kyllä täysin vakiossa padassa isommin lastulla muutu, korkeintaan jos antureita on huonona niin niitä uusimalla voi asiat muuttuakin.

Emännän 745 B230F+AW on muutettu viinalle ja justkohta on vuosi täynnä re85:lla ajoa, se toimii ihan kivasti kun kartta on lähes täysi vastakohta vakiokartaan nähden  :P, 270cc suuttimilla vakiolastulla pystyi ajelemaan +10c yläpuolella viinalla mutta alkuun veto oli koko lailla ohutta ja koneen ollessa alle käyntilämpöjen kulutus oli jotakin aivan älytöntä, tyyliin yli 20L/100km. Nyttemmin kun tein siihen viinalle lastun se on aika vahvasti vakiintunut sinne 13L nurkille, pitkää siivua 110 lasissa menee tommonen 11L. Lastussa olisi vielä varaa hieman hipostella, mutta paketti toimii nyt kivasti ja on ollut muutakin tekemistä niin en ole toimivaa saanut aikaiseksi korjailla  :P
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4 ja re85
« Vastaus #10 : 19.04.2016, 00:37:02 »
Ei se kyllä täysin vakiossa padassa isommin lastulla muutu, korkeintaan jos antureita on huonona niin niitä uusimalla voi asiat muuttuakin.

Vakio ahtamatonta saa ehkä 10% piristettyä kun säätää sopituksen kohdalleen mahdollisimman täydellisesti.

Sohvalta tekemällä autoa ajamatta se ei onnistu, vaan ajamista vaaditaan laajakaista kiinnitettynä, kuten TVS erittäin hyvin tietää, muiden säätäjien lisäksi.
Minäkin tiedän tämän liki puolen sadan LH-auton kokemuksesta, joista wiinalla käyviä on 80%.
Yksikään tekemistä lastuista ei ole edellisen kopio, vaan jokainen on ollut omansa.

Wiinalla sytkäpuoli on sitten oma lukunsa....  :juhau:

Tästä syystä en tee bulkki-lastuja ollenkaan! :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Vs: LH 2.4 ja re85
« Vastaus #11 : 19.04.2016, 08:34:55 »
Kiitos vastauksista! Loppupäätelmä omalta osalta on se että koitan saada kulutuksen tippumaan ihan vain bensalla, alkaa olemaan täysin hyödytöntä ruveta hipostelemaan mitään B200F- konetta, turbovehje jos olisi niin asia erikseen. Tehoahan en tässä edes ollut alunperin hakemassa vaan polttoainetaloudellisuuden parantamista. Helpoin tie siihen taitaa olla kuitenkin veronkiertopaku ainakin omalta osalta. Hyvä asia on kuitenkin että realiteetit selviää ennenkuin on ehtinyt mitään sijoituksia tai turhia asennuksia tekemään. Arvokasta tietoa sain tästä tulevaisuutta ajatellen jos joskus ryhtyisinkin wiinan kanssa läträämään. :D
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: LH 2.4 ja re85
« Vastaus #12 : 19.04.2016, 18:47:27 »
Tästä syystä en tee bulkki-lastuja ollenkaan! :pomo:

Tästä syystähän myös autovalmistajat säätävät joka ikisen auton erikseen kun tehtaalta tulevat, koska ovat yksilöitä täysin.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4 ja re85
« Vastaus #13 : 19.04.2016, 19:31:31 »
Vakio ahtamatonta saa ehkä 10% piristettyä kun säätää sopituksen kohdalleen mahdollisimman täydellisesti.
Optimistisenlainen arvio, tuskin saa 10% lisätehoa pelkästään vähentämällä ylisopitusta yläpäästä.

Kiitos vastauksista! Loppupäätelmä omalta osalta on se että koitan saada kulutuksen tippumaan ihan vain bensalla, alkaa olemaan täysin hyödytöntä ruveta hipostelemaan mitään B200F- konetta, turbovehje jos olisi niin asia erikseen. Tehoahan en tässä edes ollut alunperin hakemassa vaan polttoainetaloudellisuuden parantamista. Helpoin tie siihen taitaa olla kuitenkin veronkiertopaku ainakin omalta osalta. Hyvä asia on kuitenkin että realiteetit selviää ennenkuin on ehtinyt mitään sijoituksia tai turhia asennuksia tekemään. Arvokasta tietoa sain tästä tulevaisuutta ajatellen jos joskus ryhtyisinkin wiinan kanssa läträämään. :D
Loppupäätelmänä voidaan todeta, että korkeaohmiset (tällöin vältytään johtosarjamuutoksilta) isommat suuttimet, esim noin 270cc +, ja niiden kaveriksi viinaksille tehty lastu niin sitten homma rokkaa. Ei ole suurensuuria kustannuksia jos ei lastun kanssa lähde hulluttelemaan sen hieromisen kanssa, vakiolastun kartan tasoisen toteutuksen tekee aika nopsasti, emännän auton karttoja taidettiin ajella tunnin verran ajamalla  :P, ja ehkä viikon aamut käyteltiin muutamia minuutteja pihassa ja arvottiin rikastuksia huudeille, toki olemassa oli valmiiksi saatu aihio rikastuskartoista.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4 ja re85
« Vastaus #14 : 20.04.2016, 00:58:43 »
Tästä syystähän myös autovalmistajat säätävät joka ikisen auton erikseen kun tehtaalta tulevat, koska ovat yksilöitä täysin.
Heittäydytkö tyhmäksi, vai onko tämä onneton yritys välittää?  :facepalm:

Sattuneesta syystä autonvalmistajien kaikki setit ovat täsmälleen tietyillä osilla tehtyjä, mitä viri-vehkeet eivät ole missään määrin.

Kokemuksesta tiedän myös sen, että jokaista autoa voi penkissa optimoida yllättävänkin suuria määriä.
Jostain kumman syystä kaikissa tehdas-ruiskuissa on sopeutumia X-määrä, jotka sallivat tietyn hajonnan valittuihin vakio-komponentteihin. Kun jotakin komponenttia muuttaa (vaikka suuttimia) sopeutumien säätöaluekkin muuttuu.

Olen säätänyt tasan yhden ns. vakio B230F koneen wiinalle ja senkään kartta ei juurikaan edes etäisesti muistuttanut vakiota. Siitä jäi jäljelle vakio arvoilla tasan kaksi solua niistä kaikista 256 kappaleesta.

Sen verran kädetön säätäjä olen, etten hatusta en pysty tekemään B200F-koneelle oikeasti toimivaa wiinalastua sohvalta, vaan joudun säätämään sen. :facepalm:
Voisin arvailla jotain, jos olisin edes kerran säätänyt B200F-moottorin wiinaksille, sillä vakio kuntoisissa yksilöissä parametrihajonta on toivottavasti valmistajan asettamissa rajoissa.

Edit: Korjattu lastun tekopaikka....
« Viimeksi muokattu: 20.04.2016, 01:27:10 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo