Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 940 vm. -91 B230FB tyhjäkäynti- ja bensansyöttöongelma

  • 10 Vastauksia
  • 5806 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa BBro

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Tervehdys,

alkaa pikkuhiljaa olla omat niksit (ja hermot :-\ ) käytetty (täältäkin yrittänyt foorumipostausten kautta vikaa hakea tuloksetta, vaikka vinkit ovat hyviä).

Volvossa esiintyi aikaisemmin erinäköistä tyhjäkäyntiongelmaa, varsinkin kun on ollut kostea ilma, että tyhjäkäynti tippuu todella alas. Viisari menee miltei alas asti, mutta kone pysyy käynnissä. Kun autolla oli saanut ajettua jonkun aikaa, tyhjäkäynti tasaantui 600-700rpm tuntumaan ja toimi normaalisti. Viaksi tuli ensin epäiltyä tyhjäkäyntimoottoria, ja sellaisen sainkin B230FT koneellisesta Volvosta lainaksi (sama Bosch numero kyljessä). Seuraavana aamuna oma B230FB koneellinen ei sitten lähtenytkään enää käyntiin. Tuli huomattua, että bensapumput eivät normaalisti lähteneet päälle, kun sytytysvirrat löi päälle.

Ostin uuden bensapumpun releen, mutta ei tulosta. Bensapumput kuitenkin pyörivät, kun releen oikosulkee (vasemman alanurkan ja oikean keskimmäisen puolen napa). Seuraavanlaisia tapoja on siis tullut kokeiltua:

- Vikakoodeja ei valitettavasti tule.
- Diagnostiikka on ajettu, joka testaa komponentteja (tila 2 jossa on vauhtipyörän anturi (diagnostiikka löysi, eli ei pitäisi olla ongelmaa), sekä tila 3 jossa on tyhjäkäyntimoottori, suuttimet, ja "päärele" eikä tule vikakoodeja).
- Bensapumpun rele on vaihdettu.
- Ruiskun relettä on kokeiltu vaihtaa toimivasta autosta tähän tuloksetta.
- Ruiskun releelle tulee 12v sähköä.
- Bensapumput pyörivät (tankin sisäinen ja kuskin penkin alla oleva), kun bensapumpun releen navat oikosulkee ja bensa nousee suutintukkiin, sekä tulee paineentasaajasta läpi.
- Kipinä tulee jokaiselle pytylle.
- Ruiskusuuttimeen tulee startatessa virta (testattu nelospytyllä, virtaa ei tule suuttimelle kun on sytytysvirta päällä).
- Tyhjäkäyntimoottorin vaihto toimivasta autosta.
- Ruiskunohjausyksikköä on kokeiltu vaihtaa samanlaiseen samalla Volvon / Boschin numerolla (näitä on nyt kaksin kappalein).
- Ruiskun lämpötila-anturi on vaihdettu.
- Tulppia on käynnistyksen jälkeen koitettu ottaa pois ja tulpan päät näyttivät olevan kuivat.

En saanut itse autoa startattua oikosulkemalla tuota relettä, mutta auto kävi korjattavana pajalla, ja ilmeisesti tuo korjaus on ollut juurikin se, että rele on uuden ECU:n kanssa oikosujettu. Pumput siis pyörivät tällä hetkellä koko ajan, kun sytytysvirrat kääntää päälle (käsittääkseni näin ei pitäisi olla?).

Aluksi korjaamolta hakemisen jälkeen tuntui toimivan ihan hyvin, mutta tänään taas liikkeelle lähtiessä ensin kierrokset olivat 1500rpm paikkeilla, ja kun auton sammutti ja käynnisti uudelleen, kierrokset putosivat alas ja auto sammuikin pari kertaa. Sain kuitekin ajettua auton lämpimäksi, jonka jälkeen meno jatkui hienosti. Mielestäni autossa ei ole tehon vajausta tms. ja kierroksia kerää normaalisti.

Jos nyt niin hyvät vinkit olisivat arvokkaita! En oikein enää osaa lähteä arvailemaan mitä seuraavaksi voisi yrittää.

Kiitoksia valmiiksi, jos jollain on aikaa ja halua alkaa arvailemaan mikä mahtaisi mättää..

Poissa MS940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Imuletkujen kunto, ilmavuodot ja kaasuläppäkotelon puhdistus. Tyhjäkäyntiventtiili voi myös alentaa kierroksia, jos moottori saa lisäilmaa, joka ei ole tullut massamittarin läpi.

Minulla oli loppuaikoina '91:ssä samaa ja melkein kaikissa alkuperäisissä letkuissa jotain sanomista.
En muista tuliko se tuolla täysin kuntoon, mutta ennen myyntiä kierrokset oli jo ok.

Poissa mestari sarjassaan...

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Bensapumppujen ei normaalisti kuulu pyöriä silloin kun auto ei ole käynnissä, virrat kun kytkee päälle nii rele pyöräyttää pumppuja muutaman sekunnin. Itellä vastaavanlainen auto jossa pitempään ollut tyhjäkäynnissä sekoilua, kierrokset jää toisinaan 1000-1500rpm tuntumaan, joskus esiintyy voimakasta hyppimistä 1500-2000rpm välillä, vikakoodeja ei anna kuin 2-3-2, joka vihjaa seoksen olevan pielessä tyhjäkäynnillä. Jos joku osais hyviä vinkkejä antaa mitä koettaa, uskoisin ettei lambda ole syypää kuitenkaan.  Runsas kulutus on myös seurauksena viasta. En viitsiny aloittaa uutta keskustelua joten avauduin tähän, siitä pahoitteluni aloittajalle
volvot: 940 b230fb+m46,940 b200f+aw71
            740 b200et`viri`,b200f+m47 2kpl
             760 b280e+aw71

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
2-3-2 koodin syy löytyi aikoinaan imusarjan tiivisteestä, vedellä lutraamalla ei edes pilotilla.
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Mulla oli ykköspytyn imusarjan tiiviste pullahtanut ihan reippaasti sisäänpäin pari kuukautta sitten. Siitä tuli oireeksi epätasainen tyhjäkäynti sekä parin minuutin tyhjäkäynti aiheutti vikakoodin 1-1-3, eli  "Lambda-anturi/liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi)".

Epätasaista tyhjäkäyntiä ja vikakoodia lukematta tuo silti toimi ihan normaalisti, eli käynnistyi hyvin ja kulki ihan normaalisti.

Poissa mestari sarjassaan...

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Tota imusarjan tiivistettä oon ite kans pilotilla koittanu mut tuntu sillä pitävän, vois kyl pelata varman päälle ja vaihtaa uuteen sen. Mut selittäskö se kulutuksen,  tai saattashan se sillä keinoin nostaa kun lambda luulee seosta laihaksi kun imupuoli vuotais? Muuten toimii ihan moitteetta mullakin mut ajoittain tuo tyhjäkäynti temppuilee
volvot: 940 b230fb+m46,940 b200f+aw71
            740 b200et`viri`,b200f+m47 2kpl
             760 b280e+aw71

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
LH ohjaa bensapumppua vähän binistä riippuen. Toiset pyöräyttävät pumppua hetken kun virrat kytketään päälle ja uudelleen vasta startatessa.  FB koneessa pumpun rele on simppeli kytkevä rele jota ohjataan LH:n puolelta maadoittamalla sitä LH:n pinnin 20 kautta keltamustalla piuhalla.

Tarkastaisin sen, että sinne tulee jännite virrat päällä kunhan sähköt on palautettu alkuperäisiksi ja korjaamon puuha patentit poistettu.

Jos sinne tulee jännite ja LH ei sitä maadoita, niin silloin LH purkki vaihtoon. Saman sarjan purkki käy kunhan siitä ottaa lastun, eli LH-purkki voi olla F/FB/FK/FT, kunhan siihen vaihtaa lastun.

Tosin kannattaa muistaa tämä: 5XX sarjalaiset voi sekoittaa vapaasti keskenään. 900-937 sopivat keskenään ja 950-984 sopivat keskenään.
9xx sarjalaiset purkit erottaa toisistaan sen lastun vieressä oleva muistipiiri, eli jos se on paikallaan, voi sen korvata samanlaisella, mutta jos sitä ei ole, niin sellaisen lastun voi heittää mihin tahansa 9xx sarjan purkkiin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa BBro

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Imusarjan tiiviste on tosiaan vaihdettu hiljan. Silloin oli tyhjäkäynti jatkuvasti korkealla ja piti pientä suhinaa konehuoneen puolella. Imuvuodot kuulostaisivat sinäänsä oudoilta, kun kylmäkäynnistyksen jälkeen kierrokset saattavat olla hiukan korkealla alkuunsa, jonka jälkeen ne putoavat melkein sammumisrajalle kun hiukan matkaa ajelee.

Kun koneen on saanut lämpimäksi ja sillä on ajettu jonkin aikaa, niin tyhjäkäynti palautuu (ainakin lähes) poikkeuksetta normaaliksi. Myös jonkinnäköistä pientä nykimistä esiintyy kaasua painettaessa, kun tuo tyhjäkäyntiongelma esiintyy. Tuo tyhjäkäynti ei myöskään ihan aina prakaa kylmällä koneella, eli on siis kylmäkäynnistyksiä, jolloin kaikki toimii hienosti. Mielessä on myös käynyt, että pitääkö sitä alkaa keltaisilta sivulta kaivelemaan manaajan puhelinnumeroa..

Minkäännäköisiä vikakoodeja en ole saanut diagnostiikasta tulemaan. Tuo kaasuläppärunko on otettu auki ja puhdistettu, eikä näkynyt mitään outoa. Myös kaasuläpän asentotunnistin on säädetty niin, että naksuu kun kaasusta helppaa. Hiukan toistasataa kilometriä on tällä konstruktiolla tullut ajeltua, eikä mun mielestä kulutuskaan ole normaalia korkeampi.

Ostelin tuossa myös Motonetin "lisävarustereleen" ruiskun releeksi josko sittenkin olisi siinä vikaa, mutta tuon ihan uuden releen vaihdon jälkeen kärry ei lähtenyt enää käyntiin. Vanha rele takaisin ja laakista käymään.

Pitää tuossa keritessään tosiaan purkaa tuo korjaamon viritys ja lähteä hakemaan vikaa tuolta ruiskuboksin maadoituksista (mitenhän tuo noin käytännössä mahdetaan mitata)? Ruiskuboksin 20 pinniin punainen ja runkoon musta? Sähköhommista ymmärrän melkeen yhtä paljon toistaiseksi ku sika satelliiteista :D

LH boksi siis on vaihdettu ja kummallakin boksilla samoja oireita. Edelliseen listaan vielä vaihdetuista osista on myös tuo kampiakselin asentotunnistin ja virranjakajan kansi uusittu.

s73

  • Vieras
Sytytysjohto huonosti paikallaan tai huono?

Minkä valmistajan lämpötila-anturi?
Boschi tai orggis on toimivia, muut ei toimi.

Jakajan kanneksi Bosch tai Bremi, muut tuppaa olemaan susia.

Poissa BBro

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Tarvitsee tarkistella noita johtoja myös. Kipinä tuli ihan kivasti mun mielestä käynnistäessä jokaiselle tulpalle.

Tuo lämpötila-anturi on Bosch, mutta virranjakajan kansi taitaa olla mallia Motonet tarvike. Tuo tyhjäkäyntiongelma esiintyi tosin kummallakin kannella (alkuperäinen ja uusi).

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Imusarjan tiiviste on tosiaan vaihdettu hiljan. Silloin oli tyhjäkäynti jatkuvasti korkealla ja piti pientä suhinaa konehuoneen puolella. Imuvuodot kuulostaisivat sinäänsä oudoilta, kun kylmäkäynnistyksen jälkeen kierrokset saattavat olla hiukan korkealla alkuunsa, jonka jälkeen ne putoavat melkein sammumisrajalle kun hiukan matkaa ajelee.

Kylmäkäynnistyksessä kierrosten tuleekin olla hitusen korkeammalla hetken aikaa. Jos +10C lämpötilassa tyhjäkäynti jää yli 1000 rpm kohdalle 10s pidemmäksi aikaa, viittaa se lämpötila-anturiin, sillä tyhjäkäynti säädetään lämpötilan funktiona.

Minkäännäköisiä vikakoodeja en ole saanut diagnostiikasta tulemaan.
Ei edes sitä 1-1-1 koodia? jos et ole edes sitä saanut, niin kannattaa FAQ:sta tarkastaa proseduuri ja yrittää saada edes 1-1-1 pihalle LH:sta ja EZK:sta.

Pitää tuossa keritessään tosiaan purkaa tuo korjaamon viritys ja lähteä hakemaan vikaa tuolta ruiskuboksin maadoituksista (mitenhän tuo noin käytännössä mahdetaan mitata)? Ruiskuboksin 20 pinniin punainen ja runkoon musta? Sähköhommista ymmärrän melkeen yhtä paljon toistaiseksi ku sika satelliiteista :D

Mittaus tehdään siten, että yleismittarilla tarkistetaan, että pinnillä 20 on akun jännite kun virrat kytketään päälle. Ja kun autoa startataan, pitäisi sen pinnin 20 jännite tipahtaa alle 2 voltin (LH maadottaa pinniä). Samaten tuo binistä riippuvaisesti tekee tuon maadoituksen hetkeksi virtojen kytkemisen jälkeen.

LH boksi siis on vaihdettu ja kummallakin boksilla samoja oireita. Edelliseen listaan vielä vaihdetuista osista on myös tuo kampiakselin asentotunnistin ja virranjakajan kansi uusittu.

Jos LH purkki on vaihdettu ja samat oireet jatkuvat, vika on jossain muualla.

Tutkisin tarkasti kaikki letkut ja putket ja tarkistaisin/puhdistaisin TK-servon.

Myös ns. Diagnostiikkatilan kokeileminen voi auttaa pääsemään jäljille (kts. FAQ:sta LH vikakoodi viestiketju).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

RallyBaron  Samppasport