Tervehdys,
alkaa pikkuhiljaa olla omat niksit (ja hermot

) käytetty (täältäkin yrittänyt foorumipostausten kautta vikaa hakea tuloksetta, vaikka vinkit ovat hyviä).
Volvossa esiintyi aikaisemmin erinäköistä tyhjäkäyntiongelmaa, varsinkin kun on ollut kostea ilma, että tyhjäkäynti tippuu todella alas. Viisari menee miltei alas asti, mutta kone pysyy käynnissä. Kun autolla oli saanut ajettua jonkun aikaa, tyhjäkäynti tasaantui 600-700rpm tuntumaan ja toimi normaalisti. Viaksi tuli ensin epäiltyä tyhjäkäyntimoottoria, ja sellaisen sainkin B230FT koneellisesta Volvosta lainaksi (sama Bosch numero kyljessä). Seuraavana aamuna oma B230FB koneellinen ei sitten lähtenytkään enää käyntiin. Tuli huomattua, että bensapumput eivät normaalisti lähteneet päälle, kun sytytysvirrat löi päälle.
Ostin uuden bensapumpun releen, mutta ei tulosta. Bensapumput kuitenkin pyörivät, kun releen oikosulkee (vasemman alanurkan ja oikean keskimmäisen puolen napa). Seuraavanlaisia tapoja on siis tullut kokeiltua:
- Vikakoodeja ei valitettavasti tule.
- Diagnostiikka on ajettu, joka testaa komponentteja (tila 2 jossa on vauhtipyörän anturi (diagnostiikka löysi, eli ei pitäisi olla ongelmaa), sekä tila 3 jossa on tyhjäkäyntimoottori, suuttimet, ja "päärele" eikä tule vikakoodeja).
- Bensapumpun rele on vaihdettu.
- Ruiskun relettä on kokeiltu vaihtaa toimivasta autosta tähän tuloksetta.
- Ruiskun releelle tulee 12v sähköä.
- Bensapumput pyörivät (tankin sisäinen ja kuskin penkin alla oleva), kun bensapumpun releen navat oikosulkee ja bensa nousee suutintukkiin, sekä tulee paineentasaajasta läpi.
- Kipinä tulee jokaiselle pytylle.
- Ruiskusuuttimeen tulee startatessa virta (testattu nelospytyllä, virtaa ei tule suuttimelle kun on sytytysvirta päällä).
- Tyhjäkäyntimoottorin vaihto toimivasta autosta.
- Ruiskunohjausyksikköä on kokeiltu vaihtaa samanlaiseen samalla Volvon / Boschin numerolla (näitä on nyt kaksin kappalein).
- Ruiskun lämpötila-anturi on vaihdettu.
- Tulppia on käynnistyksen jälkeen koitettu ottaa pois ja tulpan päät näyttivät olevan kuivat.
En saanut itse autoa startattua oikosulkemalla tuota relettä, mutta auto kävi korjattavana pajalla, ja ilmeisesti tuo korjaus on ollut juurikin se, että rele on uuden ECU:n kanssa oikosujettu. Pumput siis pyörivät tällä hetkellä koko ajan, kun sytytysvirrat kääntää päälle (käsittääkseni näin ei pitäisi olla?).
Aluksi korjaamolta hakemisen jälkeen tuntui toimivan ihan hyvin, mutta tänään taas liikkeelle lähtiessä ensin kierrokset olivat 1500rpm paikkeilla, ja kun auton sammutti ja käynnisti uudelleen, kierrokset putosivat alas ja auto sammuikin pari kertaa. Sain kuitekin ajettua auton lämpimäksi, jonka jälkeen meno jatkui hienosti. Mielestäni autossa ei ole tehon vajausta tms. ja kierroksia kerää normaalisti.
Jos nyt niin hyvät vinkit olisivat arvokkaita! En oikein enää osaa lähteä arvailemaan mitä seuraavaksi voisi yrittää.
Kiitoksia valmiiksi, jos jollain on aikaa ja halua alkaa arvailemaan mikä mahtaisi mättää..