Futurez  Kulkukoira

Luistonesto?

  • 45 Vastauksia
  • 38119 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ppulkkin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Luistonesto?
« : 05.12.2010, 19:27:19 »
Onko kellään varmaa tietoa mikä ihmeen logiikka tuossa luistoneostossa oikein on?

Pystyy nimittäin ihan komiasti vetämään ripa edelllä, mutta sitten taas joskus
vilkuttaa keltainen valo kojetaulussa ja homma ei etene...

Ottaakohan tuo jotenkin pelkästään eteen tai jotain...?
V70 2.5T AWD Geartronic '03

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #1 : 05.12.2010, 19:31:43 »
Onko kellään varmaa tietoa mikä ihmeen logiikka tuossa luistoneostossa oikein on?

Pystyy nimittäin ihan komiasti vetämään ripa edelllä, mutta sitten taas joskus
vilkuttaa keltainen valo kojetaulussa ja homma ei etene...

Ottaakohan tuo jotenkin pelkästään eteen tai jotain...?

Luistonesto estää vain vetävien pyörien luistamista liikkeellelähdettäessä (tai kun survaiset kaasua sen verran, että vetävät pyörät alkaa sutimaan), ei siis vaikuta rivan saamiseen kuljettajaa edemmäs.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #2 : 05.12.2010, 19:32:46 »
Meinasin juuri kysyä samaa asiaa, mihin Miksu tuossa edellä tarttui, elikä puhutaanko nyt luistonestosta/sutimisenestosta (STC) vai ajovakaudenhallinnasta (DSTC) ?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #3 : 06.12.2010, 12:09:38 »
Juup, tästä on ollu ennenkin  juttua, mutta ei kertaus pahaa tee.
Eli on olemassa kahta järjestelmää STC ja DSTC
STC pitää sisällään pidonvalvonnan TC ( siirtää vetovoimaa luistavalta pyörältä pitävälle ) sekä SC luistoneston ( estää vetäviä pyöriä luistamasta alentamalla vetäviin pyöriin vaikuttavaa vääntömomenttia.
DSTC pitää sisällään edellämainittujen lisäksi AYC sivuluiston eston ( saa aikaan automaattisen jarrutuksen yhdessä tai useammassa puörässä ) EBA jarruvoiman tehostus ( antaa täyden jarrutehon hätäjarrutustilanteessa.

Tässäpä lyhykäisyydessään tuo homma.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #4 : 06.12.2010, 13:36:09 »
Jollain syvempää tietoa STC:n sielunelämästä? Pikkasen se antaa sutia, varsinkin liikkeelle lähtiessä mutta millä perusteella järjestelmä päättelee että nyt lyö renkaat tyhjää? Eikös tuo vähennä vääntöä kun alkaa sutimaan eikä hillitse jarruilla kuten joissain muissa merkeissä.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #5 : 06.12.2010, 13:46:53 »
Jollain syvempää tietoa STC:n sielunelämästä? Pikkasen se antaa sutia, varsinkin liikkeelle lähtiessä mutta millä perusteella järjestelmä päättelee että nyt lyö renkaat tyhjää? Eikös tuo vähennä vääntöä kun alkaa sutimaan eikä hillitse jarruilla kuten joissain muissa merkeissä.
TC on toiminnassa vain hitailla nopeuksilla, esim liikkeellelähdöissa, jarruttamalla luistavaa pyörää ( sitä ei voi kytkeä pois toiminnasta )
            SC on toiminnassa sitten jo kovemmilla nopeuksilla, jos pyörä/pyörät luistaa, niin SC alentaa vääntöä ( voidaan kytkeä pois STC/DSTC napilla.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #6 : 06.12.2010, 14:16:32 »
TC on toiminnassa vain hitailla nopeuksilla, esim liikkeellelähdöissa, jarruttamalla luistavaa pyörää ( sitä ei voi kytkeä pois toiminnasta )
            SC on toiminnassa sitten jo kovemmilla nopeuksilla, jos pyörä/pyörät luistaa, niin SC alentaa vääntöä ( voidaan kytkeä pois STC/DSTC napilla.

Välillä tuntuu ettei mun autossa ole TC:tä ollenkaan mutta vaikee se on jarruttaa jos molemmat pyörät lyö hulluna tyhjää joka tapahtuu näinä aikoina tämän tästä liikennevaloissa.... Kakkosella auto alkaa jo hiukan liikkumaan eteenpäin  :D Eihän vajaavetoiselta sovi ihmeitä odottaakaan   :nohnoh

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #7 : 06.12.2010, 14:45:55 »
Välillä tuntuu ettei mun autossa ole TC:tä ollenkaan mutta vaikee se on jarruttaa jos molemmat pyörät lyö hulluna tyhjää joka tapahtuu näinä aikoina tämän tästä liikennevaloissa.... Kakkosella auto alkaa jo hiukan liikkumaan eteenpäin  :D Eihän vajaavetoiselta sovi ihmeitä odottaakaan   :nohnoh
No, kyllä se joskus ittelläkin siltä tuntuu, ettei mitään " Vakautuksia " ole päällä, vaikka omassa on tuo DSTC  :D
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa ppulkkin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #8 : 06.12.2010, 19:44:00 »
Meinasin juuri kysyä samaa asiaa, mihin Miksu tuossa edellä tarttui, elikä puhutaanko nyt luistonestosta/sutimisenestosta (STC) vai ajovakaudenhallinnasta (DSTC) ?

Niinkun en tarkkaan tiiä nyt mikä systeemi tuossa on...

Luistonesto estää vain vetävien pyörien luistamista liikkeellelähdettäessä (tai kun survaiset kaasua sen verran, että vetävät pyörät alkaa sutimaan), ei siis vaikuta rivan saamiseen kuljettajaa edemmäs.

Mutta oikeastaan tämä logiikkahan nyt kyllä selittää sen miksi liikkellelähtiessä luistonesto naputtaa,
mutta ei muulloin.

Menipä kyllä pahemman kerran puurot ja vellit sekaisin, kun en tätä ite hoksannut...  :idiot2:

No pääasia että ajonvakautusta ei kuitenkaan ole, niin pystyy ajamaan... :)
V70 2.5T AWD Geartronic '03

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #9 : 06.12.2010, 20:09:14 »
Niinkun en tarkkaan tiiä nyt mikä systeemi tuossa on...

Mutta oikeastaan tämä logiikkahan nyt kyllä selittää sen miksi liikkellelähtiessä luistonesto naputtaa,
mutta ei muulloin.

Menipä kyllä pahemman kerran puurot ja vellit sekaisin, kun en tätä ite hoksannut...  :idiot2:

No pääasia että ajonvakautusta ei kuitenkaan ole, niin pystyy ajamaan... :)
Tiedät aivan tarkkaan kun katsot sen napin keskikonsolin vasemmalta puolelta alhaalta, lukeeko siinä STC vai DSTC nuo kolme/neljä kirjainta kertoo autossasi olevan systeemin. :)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa VolvoPeikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #10 : 06.12.2010, 21:03:57 »
Ynksinkertaisimmillaan tuo 'sutimisenesto' toimii niin, että anturit etu- ja taka-akseleilla (Joka pyörässähän on anturit, kun yleensä STC/DSTC kerää tietoa joka pyörältä erikseen) vertaavat pyörimisnopeuksia keskenään. Jos vetävä akseli pyörii tietyn määrän nopeammin, kuin se toinen, niin systeemi päättelee, että nyt sutii ja alkaa korjata tilannetta.
S60 2.4B, 125kW, -01 Lahti
On autoja ja sitten on Volvoja. Autoissa on vikoja - Volvoissa ominaisuuksia

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #11 : 07.12.2010, 08:27:10 »
Oon huomannu tuon STC:n kanssa sellasen asian, että "huonosta paikasta" pääsee paljon paremmin liikkeelle ja liikkumaan kun tuo on kytketty päälle. Ilman sitä lyö pyörä vain suttaa.

Voi kyllä johtua 205 leveistä talvikumeistakin.
Volvoton

Poissa ppulkkin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #12 : 08.12.2010, 17:37:17 »
Tiedät aivan tarkkaan kun katsot sen napin keskikonsolin vasemmalta puolelta alhaalta, lukeeko siinä STC vai DSTC nuo kolme/neljä kirjainta kertoo autossasi olevan systeemin. :)

Ei oo nappia  :D

Ja manuskassa kerrotaan, että joissain versioissa on STC ja joissain DSTC...  :idiot2:

Tässä kyseisessä tapauksessa taitaa kyseessä olla STC, koskapa koko systeemistä ei
näy eikä kuulu mitään muulloin kuin liikkeellelähdettäessä ja hitaissa nopeuksissa.
V70 2.5T AWD Geartronic '03

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #13 : 08.12.2010, 20:38:46 »
Ei oo nappia  :D

Ja manuskassa kerrotaan, että joissain versioissa on STC ja joissain DSTC...  :idiot2:

Tässä kyseisessä tapauksessa taitaa kyseessä olla STC, koskapa koko systeemistä ei
näy eikä kuulu mitään muulloin kuin liikkeellelähdettäessä ja hitaissa nopeuksissa.
:o Pakkohan siellä on  ( - 03 mallissa ) nappi tolle STC/DSTC:lle olla,,,,,tai sitte on vuosimalli joku muu,,vai mistä kaukaa auto on tänne suomen maahan eksynyt.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa TT-V

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • naps ja kiekka takas
Vs: Luistonesto?
« Vastaus #14 : 12.12.2010, 21:13:02 »
Pariin AWD malliin törmännyt jossa ei ollut kumpaakaan. Siis ei ainakaan nappia.

Nämä kylläkin oli XC malleja
MB E 270 CDI -03

 

KL-varaosat  Race.fi