Kulkukoira  Proturbo

Volvo 850 ei vaan käynnisty?!

  • 41 Vastauksia
  • 13766 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vi[[e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
« : 08.06.2016, 01:28:15 »
Noniin, tuli pari päivää sitten ostettua tollanen 850 Volvo -92 ja 20v vitoskone, papereissa lukee että 2.43litrainen.
Eivaan käynnisty. Ajosta oli sammunut edelliseltä omistajalta kovalla pakkasella.
Moni koittanut laittaa kuntoon tuloksetta. Tulpat ei kastu, eli ei saa bensaa. Polttoainepumpussa vika ei ole, bensapaineet on ok. Kokeiltu antaa myös akusta suoraan pumpulle virtaa mutta ei inahdakkaan.



Tuollaiset valot palavat mittaristossa.
Vaihdettua osaa on ainakin kaikki sytkän osat, pakonokan anturi myös vaihdettu toiseen.
Auttakaa! Olis kiva saada opelin sijasta Volvo ajoon

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1802
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
« Vastaus #1 : 08.06.2016, 06:42:53 »
Noniin, tuli pari päivää sitten ostettua tollanen 850 Volvo -92 ja 20v vitoskone, papereissa lukee että 2.43litrainen.
Eivaan käynnisty. Ajosta oli sammunut edelliseltä omistajalta kovalla pakkasella.
Moni koittanut laittaa kuntoon tuloksetta. Tulpat ei kastu, eli ei saa bensaa. Polttoainepumpussa vika ei ole, bensapaineet on ok. Kokeiltu antaa myös akusta suoraan pumpulle virtaa mutta ei inahdakkaan.



Tuollaiset valot palavat mittaristossa.
Vaihdettua osaa on ainakin kaikki sytkän osat, pakonokan anturi myös vaihdettu toiseen.
Auttakaa! Olis kiva saada opelin sijasta Volvo ajoon



Kovalla pakkasella sammunut...miten se pyörittää konetta nyt? Pyöriikö vähän niinkuin ilman puristuksia, eli todella kevyesti?
Tulisi vain noista pakkasista mieleen tuo "liimaventtiili" ilmiö joita näissä on aikas paljon nähty..
Liimaventtiilissä venttiilit jää auki ja näin ollen tuntuu kuin kone pyörisi ihan ilman puristuksia, mutta lähtee kyllä käyntiin pytty kerrallaan kun apuvirran kanssa kauan starttailee.
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
« Vastaus #2 : 08.06.2016, 08:18:33 »
Eikös "liimaventtiili" -ilmiö aiheudu vasta käynnistäessä jos on siirtänyt pari metriä autoa?

Lue vikamuisti. Ohjeet FAQ -osiossa jos ei ole tuttu toimenpide.
Oletko tarkastanut onko jako kohdillaan?

Poissa vi[[e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
« Vastaus #3 : 08.06.2016, 10:39:15 »
Eikös "liimaventtiili" -ilmiö aiheudu vasta käynnistäessä jos on siirtänyt pari metriä autoa?

Lue vikamuisti. Ohjeet FAQ -osiossa jos ei ole tuttu toimenpide.
Oletko tarkastanut onko jako kohdillaan?
En liimaventtiiliäkään pidä todennäköisenä tai mahdollisena, kun ajosta sammunut.
Jakopää laitettu vuosi sitten, n.15 000km sitten, että en pidä oikein sitäkään todennäköisenä. Ja sitäpaitsi eikö sytytystulppien kuuluisi kastua vaikka jako olisikin pielessä?

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
« Vastaus #4 : 08.06.2016, 10:52:28 »
Polttoainepumpussa vika ei ole, bensapaineet on ok. Kokeiltu antaa myös akusta suoraan pumpulle virtaa mutta ei inahdakkaan.

Olisko ruiskuyksikkö moro, jos kerta ei tule polttoainetta ja painetta kumminkin löytyy...
Lisäksi suoraan ajosta sammunu niin on aika vahva epäilys sen suuntaan...

Edit: jos oikein muistan niin moottorinpuoleinen yksikkö on ruiskutusyksikkö.
« Viimeksi muokattu: 08.06.2016, 10:55:28 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6665
  • Global alligator
Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
« Vastaus #5 : 08.06.2016, 13:19:13 »
Jos ei tulpat kastu ja b-painetta on niin voisikohan olla mitenkään niin yksinkertainen vika kuin main relay eli suutinrele pimeä.
Silloin ei kyllä suuttimet aukea vaikka boksi niitä maadoittelisikin, kun ei sitä jännitettä ole suuttimilla.
Ei tosin toimi jos boksi olisi sökö mutta aloittaisin tarkistuksen halvemmasta ja yleisemmästä viasta eli siitä releestä.

Laita virrat päälle ja katso yhdestä suutintöpselistä tuleeko toiseen nastaan jännite?
Jos ei tule niin siinähän se sitten olikin.
« Viimeksi muokattu: 08.06.2016, 13:20:49 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa vi[[e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
« Vastaus #6 : 10.06.2016, 14:00:58 »
Jos ei tulpat kastu ja b-painetta on niin voisikohan olla mitenkään niin yksinkertainen vika kuin main relay eli suutinrele pimeä.
Silloin ei kyllä suuttimet aukea vaikka boksi niitä maadoittelisikin, kun ei sitä jännitettä ole suuttimilla.
Ei tosin toimi jos boksi olisi sökö mutta aloittaisin tarkistuksen halvemmasta ja yleisemmästä viasta eli siitä releestä.

Laita virrat päälle ja katso yhdestä suutintöpselistä tuleeko toiseen nastaan jännite?
Jos ei tule niin siinähän se sitten olikin.
Kävin tossa mittaamassa suuttimille tulevan virran. Jostain syystä kumpaakin nastaan tuli jännite? 11.43v.Mistähän tämä kielii? Ja startatessa jännite pysyy samana ilman pätkimistä kummassakin nastassa.  :o

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6665
  • Global alligator
Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
« Vastaus #7 : 10.06.2016, 15:30:04 »
Kävin tossa mittaamassa suuttimille tulevan virran. Jostain syystä kumpaakin nastaan tuli jännite? 11.43v.Mistähän tämä kielii? Ja startatessa jännite pysyy samana ilman pätkimistä kummassakin nastassa.  :o
Olisiko jopa johtosarjavika? Johtimet oikosessa?
Toki voit ottaa boksin irti ja kellottaa suutinjohdot, etteivät ole keskenään yhteydessä?
Jos noin on niin ensin pitää johdot korjata ja sitten katsoa vanhalla boksilla, jos ei toimi niin uusi boksi sitten paikalleen...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa vi[[e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
« Vastaus #8 : 10.06.2016, 19:09:10 »
Bensapaineet eivät olekkaan iha vaaditut. Näyttäisi 2bar. Pitäisikö moottorin lähteä tuommoisilla paineilla käyntiin? Bensatukissa ei ainakaan ole mitään bensapaineelle tarkoitettua anturia

Poissa vi[[e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
« Vastaus #9 : 10.06.2016, 23:00:45 »
Jostain syystä tulee jännite sytkävirrat päällä ihan jokaiseen suuttimen johtoon mitä on. Ei taida olla normaalia? Sähköboksien irroituksella ei vaikutusta. Ei myöskään harmaan syylärin päällä olevan releen (ilmeisesti ruiskun rele?) irroituksella.
Voisiko joku anturi olla rikki? Ei vaan ymmärrä.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
« Vastaus #10 : 11.06.2016, 14:25:16 »
Kävin tossa mittaamassa suuttimille tulevan virran. Jostain syystä kumpaakin nastaan tuli jännite? 11.43v.Mistähän tämä kielii?

Siltä osin kaikki on kunnossa. Toiseen napaan tulee jatkuva 12 V ja koska ECU:n puoleinen napa kelluu ilmassa, niin siinäkin on 12V. Sitten kun ECU haluaa ruiskuttaa, kytkee se transistorilla maapuolen johdon ruiskutuksen ajaksi maahan. Moottorin seistessä ei tietenkään ruiskuteta.

Ja startatessa jännite pysyy samana ilman pätkimistä kummassakin nastassa.  :o

Mittasitko oskilloskoopilla? Pitäisi mitata. Kun/jos moottorinohjain haluaa ruiskuttaa, ruiskutuspulssit ovat kestoltaan millisekuntien luokkaa, joten jos mittalaitteena on yleismittari, ei sillä kuulukaan näkyä jännitemittauksessa muuta kuin 12 V ECU:n puoleisesta johdosta maata vastaan.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2016, 14:30:35 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa vi[[e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
« Vastaus #11 : 14.06.2016, 00:02:43 »
Voisko olla mitenkään niin simppeli vika että nuo bensapaineet ei oo riittävät? Jos ajoitus olisi pielessä niin ruiskuttaisko silti?
Vikakoodeja A2 kohdasta ei voi lukea, hetikun tökkää piuhan siihen pistokkeeseen, virrat päällä, ledi alkaa hehkua himmeästi. Sittenku nappia painaa noin. 1sek ei mitään koodeja.
Volvo security system tai vastaavaa lukee ikkunassa, onkohan siinä silloin ajonestoa? Voisikohan olla päällä?
Kipinä siis tulee, heti hörähtää kun laittaa männän päälle bensaa. Mutta startatessa kierroslukumittarin viisari ei värähdäkkään.
Mitähän kannattais tehä ensimmäisenä. Voisiko ne boksit olla rikki, onkohan herkkiä hajoamaan?



Jotain virityksiä löyty tuolta bensapumpun releen vierestäkin. Osaako kukaan sanoa mitä ne ovat?
Mitä ajonesto tekee? Miten sen saa pois? Auttakaa! :-\

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6665
  • Global alligator
Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
« Vastaus #12 : 14.06.2016, 08:33:26 »
Jotain virityksiä löyty tuolta bensapumpun releen vierestäkin. Osaako kukaan sanoa mitä ne ovat?
Autossa jotkut lisävalot? Joku käyttänyt kytkentään alkuperäistä valorelettä. :idiot2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa vi[[e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
« Vastaus #13 : 14.06.2016, 15:09:57 »
Autossa jotkut lisävalot? Joku käyttänyt kytkentään alkuperäistä valorelettä. :idiot2:
Ei ainakaan ole paikallaan.  :P

Poissa vi[[e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 ei vaan käynnisty?!
« Vastaus #14 : 14.06.2016, 18:10:23 »
Eihän se paska vaan lähde käyntiin.
Yksi kerrallaan irroitettu suuttimien päistä johto, mutta ei vaikutusta. Vikakoodia lukiessa siis on tuo vika A2 kohdassa että kun laittaa piuhan kiinni, alkaa ledi hehkua himmeästi. Ulomman boksin kun irrotin, ledi sammui. Entiedä voiko tästä tehdä mitään johtopäätöksiä?
Kyllä tuli vissiin niinsanotusti lyötyä kädet paskaan, kun tämmöisen romun ostin. Vaikuttaako kampiakselin asentotunnistin polttoaineen ruiskutukseen?
Kuuluisiko kierroslukumittarin viisarin siis startatessa hyppiä? Kun se on ihan paikallaan.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo