No jaa, muistelen että bensa auto etanolilla ajaessa pukkaa enemmän päästöjä putkesta kuin bensalla? Myönnetään jotkut arvot pienemmät mutta monet isommat.
Kyllähän se etanoliauto pukkaa putkesta moninkertaisen määrän maailman pahinta kasvihuonekaasua (divetyoksidia).
Hiilimonoksidia ja hiilen dioksidia sitten tuleekin kertaluokkia vähemmän, typendioksideista puhumattakaan.
Toki epätäydellisen palamisen seurauksena sieltä puksahtelee myös aldehydejä, jotka vaarallisia vasta ovatkin. Tosin niillä on uskomattoman voimakas rakkaus happi-atomia kohtaan, joten ne löytävät sekunneissa itselleen partnerin pääsemättä pakosarjaa pidemmälle, katalysaattorin viimeistään vihkiessä ne pirulliset aldehydit hyvin pysyvään liittoon hapen kanssa. Jolloin ne synnyttävät hiilen dioksidi ja divedynoksidi jälkeläiset.
Sillä mistä se etanoli on tehty ei ole mitään vaikutusta jos mitataan putken päästä ne päästöt. Bioetanolin ekologisuus ja alhaiset päästöt on laskennallisia juttuja kun on kierrätysmateriaalista tehty. Mutta yhtä paljon co2:sta tulee putkesta vaikka kaatais apteekista ostettua pirtua tankkiin.
No, laskennallista lienen se, ettei wiinastettu vinokone ole koskaan saavuttanut bensiinimoottorin ~15% CO
2 päästöä putken päästä mitattuna, kuten bensiinimoottori tekee.

Vihjeenä, C
2H
6OH, tuottaa palamisessa hitusen erilaisia palojätöksiä kuin C
6H
14......
Jos mitataan pelkästään sieltä putken päästä tulevaa hiilidioksidia, niin eihän siitä etanolista silloin ole mitään merkittävää etua, koko etanolin jujuhan on siinä että se on kierrätettävää hiiltä toisin kuin öljy.
Mitä tulee tuohon EGR:n, niin tosiaan suorasuihkutteisessa koneessa se etanolipolttoaine ehkä nokeaa konetta vähemmän, tosin ihan perinteistä fossiilistakin poltettaessa se nokihan on peräisin huonosta palamisesta, eli _jos_ kone toimii kunnolla, se ei nokea imusarjaa. No käytännössähän se ei toimi kunnolla. Epäsuoralla suihkutuksella tuo imupuolen nokeentuminen ei ole kovin merkittävä ongelma, vaikka se tietysti joissain autoissa saattaa alkaa kertyä sinne imusarjan alkupäähän johon se pakokaasu johdetaan, ja jonne bensa ei suuttimila asti pääse vaikuttamaan.
Etanolista on äärimmäisen vaikea saada aikaiseksi nokea (hiiltä), sillä sen palamisen tuloksena tulee ihan muita aineita, kuten vettä. Vähän sama kuin yrittäisit tehdä vedestä hiiltä. Toki sen voisi mahdollisesti syntetisoida hiukkaskiihdyttimellä pommittamalla vesimolekyylejä sopivalla neutroni/protoni-seoksella.
Sattuneesta syystä etanolia suositaan päätöhyvityksillä verotuksessa, sillä suomessa E85 polttoaineella ei ole ollenkaan Hiilidioksidi-veroa polttoaineen hinnassa ja bensiinillä sitä on muistaakseni ~30c/L.