Kulkukoira  Proturbo

940 B230FK vm.95 käynnistysongelmat

  • 11 Vastauksia
  • 5528 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wille´

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
940 B230FK vm.95 käynnistysongelmat
« : 31.07.2011, 13:27:16 »
Joo, eli viikko sitten tuli hommattua otsikon mukanen Volvo ja heti tekniikkamurheita.  :-\

Startin jälkeen kävi hetken mutta sammui. Teki jo viikolla saman tempun, mutta seuraavana päivänä lähti käyntiin normaalisti ja pari päivää toimi hyvin. (Mitä nyt huomasin että esim. tasasta 90km/h ajaessa kierrosluku mittarin neula pomppii välillä 2000-2500 välissä. Onkohan yleistä?)

Veikkaan että bensan saannissa vikaa, 2. pytyn tulppa oli ainakin kuiva vaikka hetken oli sahaillu käyntiin. YKK-anturi (vai mikä nyt onkaan) putsattu, koitettu toisella bensapumpun? releellä (valkonen suorakaide sulakkeiden takana), vikakoodeja ei anna..

Lueskelin että suutinreleissä ollut myös vikaa näissä, mutta iskarin tolpista ei löydy kahta vierekkäin olevaa relettä (ilmastointi siis löytyy ja pitäis olla näitten kahen releen vierekkäin?). Kuskinpuolen lokarista löyty kylläkkin musta suorakaiteen muotonen rele, johon tulee neliskanttinen liitin.. 899931 ja 1323592-1 numerosarjat siinä luki.

Itte epäilen kuitenkin bensapumppua, kun ei tunnu kuuluvan minkäänlaista ääntä kun kääntää virrat päälle, nyt kun vika on päällä. Toimiessaan muistelin että pieni/vaimea surahdus kuuluisi. Eli onkohan mitään vielä mikä voisi vaikuttaa bensapumpun toimintaan, vai pitäisköhän vaihtaa samantien uus? Ei ollu kyllä mikään halpa motonetin aito bosch, mutta ei niitä näyttänyt varastossakaan olevan. Tässähän pitäisi siis olla vain tankissa pumppu? Sisäkautta vissiin vaihdetaan/pääsee käsiksi siihen pumppuun? Kartano malli kysessä ja myyjän mukaan vakiolastu paikallaan.
760 Tic -84, V70 R -99 AWD

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4536
Vs: 940 B230FK vm.95 käynnistysongelmat
« Vastaus #1 : 31.07.2011, 22:01:32 »
Pumppu ei kyllä mun mielestä kuulu jos on bensaluukku kiinni, pelkästään tankista löytyy. Käsiksi pääsee (ainakin sedanissa) lattiassa olevan luukun kautta kun ottaa hieman mattoja pois edestä jos muistan oikein. BP rele on se valkoinen, eli oikean taisit vaihtaa. Oli kai takuulla toimiva? Kierrosluvun sahailu tasanopeudella taisi kyllä olla YKK:n oire, ei kai välttämättä korjaudu putsauksella.

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
Vs: 940 B230FK vm.95 käynnistysongelmat
« Vastaus #2 : 31.07.2011, 22:28:53 »
Takapenkin istuin nurin josta miehistöluukun kautta pääsee pumppuun käsiksi.
Volvo xc60 AWD D5 vm 2010 321tkm ja Kabe -07. S60 2006 D5 376tkm

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 B230FK vm.95 käynnistysongelmat
« Vastaus #3 : 01.08.2011, 08:37:34 »
Vaihda asentoanturi. Tuo kieppakellon sekoilu jo viittais sinne suuntaan.

Se rele jonka löysit kuskinpuolelta on se suutinrele. Voihan senkin kopasta auki ja katsoa onko huonoja juotoksia tai sitten ostaa vaikka motonetista uuden, 48-8238 lisävarusterele 18€.

Jos ei noilla korjaannu niin sitten pumpun kimppuun. :facepalm:

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FK vm.95 käynnistysongelmat
« Vastaus #4 : 01.08.2011, 13:34:04 »
Ainakin mun '97 B230FK tekee esipaineistuksen vain jos edellisestä starttauksesta on riittävän pitkä aika. Eli siis bensapumppu ei surahda joka kerta kun vääntää avainta.

Muutenkin tuo kuullostaa enemmänkin sytytysvialta. Mä vaihdoin omastani pyörijän, virranjakajan kannen, YKK-anturin sekä suutinreleen. Joku noista oli viallinen, nyt on toiminut hienosti.

Bensapumppu lakkasi toimimasta jo aikaisemmin, mutta se varoitteli pari kertaa nykäyttämällä autoa oikein kunnolla ajossa. Sittemmin se ei enää käynnistynyt ollenkaan vaikka olisi sahannut akun tyhjäksi.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 B230FK vm.95 käynnistysongelmat
« Vastaus #5 : 01.08.2011, 14:13:32 »
Pumpun ongelmat on helppo tarkastaa mittaamalla bensalinjan paineet.
Mittausnippa löytyy 1 ja 2 suuttimien välistä suutin tukista.

Oma tai kaverin merikontti eivät käynnistä bensapumppua kuin kerran ja seuraavaan surahdukseen meneekin sitten hitunen aikaa jos vain kytkee virrat päälle, eikä starttaa.

Ja jos kiekkamittari nykii, niin vika pitää etsiä sytkän puolelta, asento-anturista alkaen. Bensapuolella ei ole mitään tekemistä kiekkakellon nykimisen kanssa tai jos on, niin sitten sen todella tuntee myös ajossa.

Tosin muistelisin myös, ettei LH anna bensaa jos se ei havaitse koneen pyörivän (asentotunnistimen signaali).

Ja juu, jos on kylmästöity malli, niin suutinrele on kuskin etupyörän kohdilla johtosarjan piuhojen alla konehuoneessa. Eli juuri se, jonka löysit.

Ja luitko vikakoodit nastoista 2 (LH) ja 6 (EZK) ? Lue molemmat, sillä toinen on bensasysteemin ja toinen sytkän.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 940 B230FK vm.95 käynnistysongelmat
« Vastaus #6 : 01.08.2011, 19:12:47 »
Minulta saa tarvittaessa lainaksi takuutoimivat suutinreleen, p-pumpun releen ja ykk-anturin.   

Poissa Wille´

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FK vm.95 käynnistysongelmat
« Vastaus #7 : 01.08.2011, 22:44:51 »
Kerkesin jo töistä tullessa ostaa uudet osat ja vaihtaa: Ykk-anturi, b-pumpunrele, suutinrele ja sytytyksenpääteaste. Eikä muutosta. 1 ja 2 suuttimien välisestä tukissa olevasta nipasta ei tule bensaa missään vaiheessa. Suuttimille tulee kuitenkin virta startatessa. Samoin bensapumpun sulakkeelle (11) tulee hetken virta kun kääntää virrat päälle ja startatessa kokoajan. Molemmat vikakoodit 1-1-1.

Kaitpa se on koitettava uudella pumpulla seuraavaksi. Ajaakohan walbro asiansa vai pitäisikö ostaa se aito bosch, jostain täältä lueskelin että että walbro ois vaan 3barin pumppu ja boschilainen 4:n.

Saiko näissä kipinän tuloa koittaa irtotulpalla, ettei ecu tms. hajoa..?
760 Tic -84, V70 R -99 AWD

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 B230FK vm.95 käynnistysongelmat
« Vastaus #8 : 02.08.2011, 10:19:40 »
Itelläni se motonetin Walbro kesti vuoden ja kävin sitten ostaa Boschilaisen. Ja juu, speksien mukaan mitä tuosta pumpusta löysin niin paineentuotto ei ole riittävä ahettuun koneeseen.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 B230FK vm.95 käynnistysongelmat
« Vastaus #9 : 02.08.2011, 10:37:06 »
Kerkesin jo töistä tullessa ostaa uudet osat ja vaihtaa: Ykk-anturi, b-pumpunrele, suutinrele ja sytytyksenpääteaste. Eikä muutosta. 1 ja 2 suuttimien välisestä tukissa olevasta nipasta ei tule bensaa missään vaiheessa. Suuttimille tulee kuitenkin virta startatessa. Samoin bensapumpun sulakkeelle (11) tulee hetken virta kun kääntää virrat päälle ja startatessa kokoajan. Molemmat vikakoodit 1-1-1.
Tukista ei kuulu tuosta nipasta bensaa tullakkaan, koska siinä on venttiili (ihan samaan tapaan kuin renkaissakin).
Kokeilitko painemittarilla?


Kaitpa se on koitettava uudella pumpulla seuraavaksi. Ajaakohan walbro asiansa vai pitäisikö ostaa se aito bosch, jostain täältä lueskelin että että walbro ois vaan 3barin pumppu ja boschilainen 4:n.

Saiko näissä kipinän tuloa koittaa irtotulpalla, ettei ecu tms. hajoa..?

Kipunaa kärsii kyllä irtotulpalla kokeilla.

Pumppuasiaan en osaa sanoa juuta tai jaata. Mutta Bossilainen tekee painetta enemmän kuin tuon 4 baaria (testattu).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Wille´

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FK vm.95 käynnistysongelmat
« Vastaus #10 : 02.08.2011, 21:48:48 »
Juu, tosiaan 0 baria näyttää. Ja kipinäki tulee. Tuli aamupäivällä soitettua motonettii että tilaavat sen boschin pumpun sinne, toivottavasti tulis huomiseks, niiku vähän lupailivat.
760 Tic -84, V70 R -99 AWD

Poissa Wille´

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FK vm.95 käynnistysongelmat
« Vastaus #11 : 05.08.2011, 19:42:20 »
Juu bensapumppuhan se oli, niiku aluks epäilinki. Hienosti lähti uudella boschilla käyntiin.  ;) No tulipahan vaihdettua vähän muutakin osaa varuiks samalla.. Kiitoksia vielä kaikille vastanneille.
760 Tic -84, V70 R -99 AWD

 

RallyBaron  Samppasport