Autoracing  KL-varaosat

240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!

  • 28 Vastauksia
  • 13028 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Tässä eräänä päivänä vaihdoin akun. Tämän jälkeen tyhjäkäynti huiteli korvakuulolta 1500-2000 paikkeilla (jengamittari ei silloin ollut toiminnassa). Tutkiskelin liitoksia ja liittimiä läpi. Tutkin imuvuodot starttikaasulla ja kävin muutoinkin imupuolen liitokset läpi. Sitten puhdistin tyhjäkäyntimoottorin. Tämän jälkeen toimi.

Mutta....

Tänään mankan asennuksen yhteydessä oli akku irti ja ongelma tuli taas??? Tyhjäkäynti jotain 1600...hetkittäin tippuu johonkin 1100, mutta ei alle tonnin ja kun polkasee kaasua, niin kierrokset jää taas ylös n.1600rpm.

Onko tässä mallissa sellainen "koulutettava" boxi? Muistan jossain autossani olleen (oisko ollu Fordi) niin, että akun irrotuksen jälkeen piti jotain kaasutella ja touhuta, jotta kone osaa taas ohjata itseään? Ajelin tuossa kyllä noin 90 km reissun akun irrotuksen jälkeen, mutta samaa tekee edelleen.

Ideoita??? Eli vaikuttaisi, että liittyy jotenkin siihen, että sähköt on poikki.

Edit.
Tarkennusta oireeseen:
Kun auton käynnistää... kierrokset nousee välittömästi n.1100rpm...tippuu 900rpm...sitten oikealle tasolle about 750-800rpm (aivan kuin normaali käynnistys). Käy hetken OIKEIN... sitten alkaa kierrokset nousta vähitellen aina 1300-1500 rpm saakka ja jää siihen.
« Viimeksi muokattu: 03.08.2011, 09:57:12 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2021
  • Näpräilijä
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #1 : 31.07.2011, 20:36:29 »
Käytäpäs ilmamassamittarin johtoa irti. Ootko lukenu vikakoodit?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #2 : 31.07.2011, 21:03:13 »
Vikakoodit luettu... ei vikoja (1-1-1).
Käytin massamittarin ja tyhjäkäyntimoottorin piuhoja irti... ei tulosta.
Tarkastin tyhjäkäyntimoottorin "luistin".... hereesti liikkuu.

Tarkennusta oireeseen:
Kun auton käynnistää... kierrokset nousee välittömästi n.1100rpm...tippuu 900rpm...sitten oikealle tasolle about 750-800rpm (aivan kuin normaali käynnistys). Käy hetken OIKEIN... sitten alkaa kierrokset nousta vähitellen aina 1300-1500 rpm saakka ja jää siihen.

Eli tyhjäkäyntimoottori ainakin toimii tuon alkukäytöksen perusteella. Yritin muistella viime tyhj.k.moot. puhistusta mitä tein ko. osan irroittamisen lisäksi mutta ei ideoita (jos jokin oheistoiminta olisi sen viimeksi korjannut).
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2021
  • Näpräilijä
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #3 : 31.07.2011, 21:16:29 »
Kaasuläpän asentoanturi? Millasta oiretta se heittää?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #4 : 31.07.2011, 21:24:49 »
Jaa missä mielessä? Ei kai siitä voi mitata ku vastuksen eri asennoilla? Tiedä sitten onko tuossa korjausoppaassa ohmi-arvoja siihen? Mutta ei kai se tuollalailla "vikaannu" ku akku on ollu irti. Eikä se vissiin käytä asentotunnistimen tietoa tyhjäkäynnillä ollessaan? vai käyttääkö? Tossahan on vielä se kytkin, joka reagoi siihen, ku kaasu on "nollissa".

19 Rellussa kerran oli kaasuläpän asentotunnistimen keskivaiheilta vastukset hukassa ja auto ei menny katsastuksesta läpi ku kierroksilla oli seokset hukassa.

Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #6 : 01.08.2011, 06:43:43 »
Vähän kyllä epäilisin, että tuossa läpässä olisi vikaa. Käynnistettäessä säätö kyllä toimii, mutta vasta hetken päästä menee sekaisin. Ja se kyllä naksahtaa siihen lepoasentoonsa...eikö tällöin läpänasentotunnistin ole pois pelistä ja touhuun ryhtyy tyhjäkäyntimottori.

No...mikään ei tietysti ole autosähkössä mahdotonta...kahtellaan/mittaillaan/putstaan tota läppäanturia ja läppää. (Minulle kerran tuttu autosähkökorjaamon korjaaja sanoi, kun relluni kanssa oli läpän asentotunnistinvikaa, että anturin asentoon ei passaa koskea, jollei ole niitä min ja max ohmiarvoja millä säätää paikoilleen...päästöt voi tulla ongelmaksi).

Tuossa illalla mietiskelin, että aivan kuin jokin arvo, jota käytetään tyhjäkäynnin säätöön alkaisi antamaan virheellistä tietoa. Vaikuttaa kuin tyhjäkäyntimoottori nostaisi kierrokset. Onkos kellään tietoa mitä arvoja kone säätöön käyttää? Koneen lämpötilaa/lambdaa/yms yms??? Näitä jos alkaisi tarkastamaan. Oisko jossain jotain listaa.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2011, 06:51:30 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #7 : 01.08.2011, 11:29:21 »
Tuosta kaasuläppäanturista, kun relluun vertasit, sun volvossa se on vain kytkin tyylinen on-off. Eli siinä ei ole mitään potentiometriä
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #8 : 01.08.2011, 11:44:47 »
OOKOO. Kattelin vain päältäpäin, että on saman näköinen mötikkä kuin rellussa oli. Eli sisälle mahtuisi sellainen kaarimallinen "vastuskampa", johon kaasuläpän akseliin kiinnitetty "viisari" pyyhkii, josta muuttuvaa vastusta mitaten antaa boxille tiedon kaasuläpän asennosta.

Eilen illalle ku ajelin, niin tuo tyhjäkäynti teki myös sellaista heiluntaa ylös/alas. Eli esim. risteykseen pysähtyessä humppasi 2000->1200->2000->1200... väliä ja sitten asettui korkeaksi n. 1500rpm.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea
« Vastaus #9 : 01.08.2011, 15:20:07 »
... Käynnistettäessä säätö kyllä toimii, mutta vasta hetken päästä menee sekaisin...
Lambda aloittaa elämänsä vasta tarpeeksi lämmettyään hetki käynnistyksen jälkeen.
Mites sitten jos ottaa lamdalta piuhan irti?

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... Korjattu "toistaiseksi"
« Vastaus #10 : 01.08.2011, 19:49:21 »
Vika korjattu....toistaiseksi....tai siis en tiedä mitä oikeastaan tein, mutta toimii taas.

- Irrotin tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän asentotunnistimen piuhat.
- Irrotin ilmamäärämittarin ja kaasuläppäkotelon välisen putken ja putsasin kaasuläppäkoteloa ja läppää sen minkä siitä suulta yletti.
- Yritin mitata kaasuläpän asentotunnistinta, mutta en saanut arvoja.
- Tyhjäkäyntimoottorikin oli irti ja tarkastin, että sen sisällä oleva luisti liikkuu moitteetta ja laitoin vähän liukastetta.
- Kasasin kaiken... ei tuntunut vaikuttavan... kierrokset nousi käynnistyksen jälkeen noin 1200rpm:ään (hieman alhaisemmiksi kuin ennen).
- Päätin pitää pienen mietintätauon ja putsasin samalla kaikkien sulakkeiden  pidikkeet ja vaihdoin kaikki sulakkeet uusiksi, kun huomasin muutaman sulakkeen kuumenevan (likaa/hapettumaa... vastus sulakkeen yli kasvaa... kuumenee).
- No auto taas tulille, niin kierrokset nousi käynnistyksen jälkeen noin n.1100rpm.
- Läksin ajelulle niin taas huiteli korkealla nuo kierrokset...ajelin 40-80 km/h vaihtelevasti....mut sitten yht äkkiä neljänteen risteykseen pysähtyessä tipahti kierrokset kohdilleen. Ja siitä lähtien toimi!

Käytös oli siis hieman sama kun viimeksi akun ollessa irti ja tyhjäkäyntimoottorin putsauksen jälkeen lähti ajamaan. Eli pienen ajon jälkeen asettui kohdilleen. Kai siinä on jotain taikaa kun ottaa tuon tyhjäkäyntimoottorin tunniksi "jäähylle" konehuoneesta niin alkaa taas käyttäytyä????

No... näillä mennään... herätän varmaan aiheen taas henkiin kun seuraavan kerran irroitan akun. Kiitos kaikille kuitenkin avusta!
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
« Vastaus #11 : 03.08.2011, 10:03:04 »
Dodi.... tänään lähdin aamulla ja kierrokset jäi ylös... noin 1200 rpm. Ajoin tuollaisen 50 km matkan ja parkkiksella tyhjäkierrokset edelleen n. 1200... tippui sitten parin sekunnin kulutta 1000rpm. Mutta ei oikealle tyhjäkäyntitasolle. Ideoita otetaan vastaan!

- Ilmamäärämassamittari luulisi toimivan, koska muuten ajossa tms. ei oireita.
- Kylmäkäynnistyssuuttimen en usko olevan auki koska lämpimänä käynnistettäessä kone käy ensin oikein ja sitten hitaasti kierrokset nousevat (eikös tuo suutin ole on/off venttiili).
- Kaasuläppäkytkin naksuu.
- Mites lambda? Eikös se vaikuta vain sopanantoon pakokaasujen happipitoisuuden mukaan?
- Tyhjäkäyntimoottorin luulisi toimivan, koska käynti ei kyykähdä kun ilmastointi kytkeytyy päälle. Mittaisn tyhjämoottorista vastuksen ja se oli ohjeen mukainen 8 ohm.
- Tuppaako nuo ruiskun johtopistokkeen liittimet hapettumaan? Pitäiskö avata/tarkastaa/putsata/hioa liitinpinnat puhtaaksi?
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
« Vastaus #12 : 03.08.2011, 11:36:34 »
Jokos ne imuvuodot tarkistit? Katso kaikki letkut läpi kans ja eihän jarrun polkemisella ole vaikutusta käyntiin?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
« Vastaus #13 : 03.08.2011, 11:40:00 »
Imuvuodot katsottu kertaalleen. Starttikaasulla sumutin koko konehuoneen läpi.
Jarrulla ei ole merkitystä.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
« Vastaus #14 : 07.08.2011, 17:59:34 »
Oisko kellään ny vielä ideoita?
Tutkin mahdolliset imuvuodot vielä uudelleen...ei löytyny.
Uitin tyhjäkäyntimoottorin uudelleen vielä jarrucleanerissa...ei auttanut.
Ilmamäärämassamittari mielestäni toimii, kun irrotin tyhjäkäyntimoottorin letkua, niin kone hyytyi (ilmamäärätieto hävisi).
Liitoksia on putsailtu yms yms.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

 

Autoracing  KL-varaosat