Elekma  Autoracing

TKR: Volvo 740 käyttisprojekti

  • 103 Vastauksia
  • 49981 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #45 : 28.09.2016, 20:26:29 »

Männät, kytkinlevy, takavalot, pakosarja ja venttiilinjouset saapuivat tänään. Huomenna edessä lohkon poraus. Tänään välipäivä selän takia. Ensiviikolla saan vasta uudet tiivisteet öljysumujen peitelevyjen alle, että myöhästyttää vähän aikataulua.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2016, 20:28:18 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #46 : 20.10.2016, 14:58:56 »
Projekti edennyt aika hitaalla tahdilla toisinkuin oli suunniteltu. Muuttujia paljon matkassa, mutta niistäkin selvitty. Eilisiltana ensikäryt otettu. Maadoitusvikaa tutkittiin tovi ja maattokaapeli menee vaihtoon ja lisään vielä ylimääräisen. Mahdollista, että aiempi pätkiminen ainakin osittain aiheutunut viallisesta tai puutteellisesta maadoituksesta.

Vakiokuulerilla kasattu nyt kun uuteen kuuleriin käypäiset silikooniletkut tilauksessa. Kuvia myöhemmin.

Pikkuedittinä vielä se, että tuossa rekisteröintikatsastuksen yhteydessä pohdin miksi moottorista ei tullut lappuihin mitään mainintaa tehon lisäksi. Trafin sivuilla kuitenkin "erikoismaininnat"-sarakkeessa maininta "asennettu B5234T, alustasarja, 215/40R17 & 245/35R17 renkaat, kuskin puolelle kuppipenkki". Auto muuttui tosiaan tuolloin samalla myöskin ei vähäpäästöiseksi kuten aiemmin mainitsin. Muutosprosentit 3%. :)
« Viimeksi muokattu: 20.10.2016, 16:17:19 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #47 : 21.10.2016, 09:36:35 »
Töihin aamulla kuljetti mukisematta. Jäi harmittamaan vaan kun olisi pitänyt laittaa öljypohjan väliin vähän tönkömpi liima kuin tuo Volvolainen. Vaikuttaa, ettei Ruotsin puolella ole oikaistu ihan asianmukaisesti tuota öljypohjan tiivistepintaa. Vartin aikana yhden tipan tiputti maahan. Vaihdoin öljyt ja jätin yöksi kuivumaan tönkköä liimaa juuri saumakohtiin lyhyelle matkalle. Jos pitää niin hyvä, mutta jos ei ala runsaasti vuotamaan, niin eikun kovaa ajoa.

Toinen ikävä miinus on se, ettei tullut osien pesun jälkeen mitattua jäähdytinnesteen lämpötila-anturia. Eli mittaristo ei näytä lämpötilatietoa ja flektikin siten on mykkä. Maadoituksen kanssa oli ongelmia, mutta lisämaaton jälkeen ongelmat ratkesivat. Moottorin aiheuttamat resonaatiot vähentyneet merkittävästi tällä lyhyen 40km ajon perusteella. Kytkin pelaa moitteitta eli nopea shimmaus meni nappiin. Katalysaattori jäi lattialle ja tilalle laitoin läpivirtaavan pöntön. Kellon esijännitys vissiin liian alhainen nyt kun ahtimen runko ja kompurapesä vaihtuivat ja kellon paikka piti modata hieman eritavalla kuin 15G:ssä. Kieltämättä huomattavasti herkemmänoloinen jo ajoviimapaineilla. :)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #48 : 21.10.2016, 10:58:40 »
Hyvä että tuli herkemmäksi. Moottorihan on nyt huomattavasti tiivimpi, eli ei pitäisi olla ohivuotoa ja puristussuhdekin nousi samalla.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #49 : 21.10.2016, 11:51:01 »
Hyvä että tuli herkemmäksi. Moottorihan on nyt huomattavasti tiivimpi, eli ei pitäisi olla ohivuotoa ja puristussuhdekin nousi samalla.
Nimenomaan. :)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #50 : 26.10.2016, 19:16:45 »
Noniin päivitystä tännekin. :)

Kilometrejä takana nyt noin 650km. Päätä vaivasi ensin se lämpöanturivika, joka selvisikin kun käytettiin anturia pöydällä ja mitattiin. Se oli ehjä, mutta toinen pinni oli hapettunut. Tilasin varuilta uuden hyllyyn. Flekti alkoi pelata, mutta mittaristo ei eli mittaristossa kylmäjuotos vissiin. 350km kohdalla alkoi sitten pikkusudittelun jälkeen öyhyyttää öljynkäryä ihan sitten putken täydeltä. Tyhjäkäynnillä ei mitään, mutta kun käytti yhtään ahdolla niin taas tuli paksu utu perässä kanssa-autoilijoiden riemuksi. Nätillä ajulla ei taas mitään. Kotiin kun reissun päältä pääsin, niin tempasin ahtimen irti ja katsoin ettei imuputkeen ollut työntänyt öljyjä huohottimesta. Ei ollut, mutta ahdin oli työntänyt sekä imu- että pakopuolelta reilusti mäiskettä. Fin-turbolle soitto ja vein ahtimen tarkastettavaksi kun tyhjäkäynnillä ei huohottanut merkittävästi. Nimimerkki Dumppi:lle juuri myymäni 15g:n kävin hakemassa takaisin, että sain suljettua pois mahdollisen ahtimen vian. Eipä ollut siitä kiinni.

Öljynpainemittarin olinkin laittanut jo ennakkoon kabiiniin ja se aluksi epäilytti, että pitäiskö olla noin hyvät paineet. Loppujen lopuksi paineetkin olivat ihan normaalit ilmoitetun tiedon mukaan, joten öljynpaineen rajoitinventtiiliä ei päätetty alkaa tutkimaan. Etu- ja takastefat oli antaneet amerikanherkkua läpi. Kaikki letkut huohottimella näyttivät normaaleilta, eikä tullut mieleen kuin tukos joka tosin tuntui mahdottomalta kun purnukka oli pesty ja testattu perusteellisesti. Laitoin sitten huohotinpurnukalta tulevan ja kanteen yhdistyvän kierron erilliseen purkkiin. Lyhyellä kokeilulla tämä helpotti. Siinä sitten talvikiekoille kaverin kanssa renkaita pyöritellessä tuli kaverin velipoika paikalle. Hän halusi vilkaista ja sopivasti vika sattui olemaan päällä. Vika siis löytyi imuputkeen tulevasta huohotinletkusta. Letku lämmetessään meni löysäksi ja vaipui lontolleen. Letku kierrätettiin vähän paremmasta paikasta. Annoin lisähuohotuksen olla vielä paikallaan kun kävin tänään töissä. Ei kärynnyt. Otin lisähuohotuksen pois ja kävin polkaisemassa. Ei kärynnyt!  :o 8) Olo todella huojentunut kun aloin jo epäillä itseänikin, että oonko sössiny jotain pahasti kellarin puolella. Onneks ei. Ainoa ikävä juttu on se, että uusi ahtimeni on nyt sitten keretty Fin-turbolla purkaa atomeiksi turhaan. :(

Tässä kehnoja kuluneella linssillä otettuja kuvia :D

 
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6194
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #51 : 26.10.2016, 19:23:54 »
Hyvältä näyttää vaikka onkin ollut vastoinkäymisiä. :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw G31 530e LCi M-Sport 2021 (Käyttis)

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #52 : 26.10.2016, 19:40:54 »
Hyvältä näyttää vaikka onkin ollut vastoinkäymisiä. :)
Kiitosta vain :)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #53 : 26.10.2016, 20:43:13 »
Moottori on kyllä aika namu tuon värisenä. S*
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #54 : 26.10.2016, 21:01:59 »
Moottori on kyllä aika namu tuon värisenä. S*
Kiitos vain. :)


Moottori:
-uudet tiivisteet ja stefa +Volvon liimat
-laakerit (OEM) olivat uutta vastaavassa kunnossa (Vaihdettu Ruotsissa öljypohjan modauksen yhteydessä)
-139,5mm STD H-profiilit
-Wössnerin Custom männät
-puristukset 9:1
-portattu kansi
-KLracingin 40kg venttiilinjouset
-vaparin nokat
-uudemman R:n imusarja ja 3" MKMotorsportin kaasuläppä
-R:n vihreät 444cc suuttimet
-960 volvon 3" imm kotelo, jossa 850:n anturi
-bulkkilastu
-Japan-mallinen pakosarja
-Billettisiipinen virihipomitsu Audi RS8:sta :D
-3" dp ja 2,5" loppuputki ilman kattia

Tulossa piakoin Mishimoton 450x300x80 kuuleri. Myös softa on tarkoitus päivittää.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #55 : 28.10.2016, 18:38:07 »
Käyttöautoilu jatkuukin sitten seuraavaksi polttoainepumpun vaihdolla. Alkoi prötäjämään ensin täyskaasulla, sitten osakuormalla ja välillä startatessa ns "pitkä vieteri". Virrat päällä pumpun ääni on kavitoiva, vanhan ojaansammuneen juoppolallin pätkivä örinä.

Tilalle varmaankin perinteinen aito Boschin -044 tai vastaava ulkoinen. Viikonloppuna tarkoitus ajaa vielä talliin ja tehdä se massausoperaatio, joka piti tehdä jo aiemmin. :)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #56 : 29.10.2016, 19:00:58 »
Kävin vielä hetki sitten testilenkillä. Kylmiltään toimi normaalisti, mutta kun lämpesi, niin alkoi pudotella pyttyjä pelistä, paukahteli ja veti puutuneesti. Ajoin halliin ja sammutin. Pitkä vieteri startatessa. Purin pumpun ja mallasin takaisin hommaamaani 044-pumppuun. Adapteria vaatii. Pitää maanantaina hommata moiset. :)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #57 : 07.11.2016, 20:28:07 »
Pumpun vaihdolla oli suurehko vaikutus vetoon positiivisessa mielessä ja kierroksilla seos tuppaa menemään nyt turhankin rikkaalle.

Alkuperäisen vian syy tosin oli ihan perinteinen. Championin halppistulpat. Ostin Boschin iridiumit tilalle ja alkoi heti toimimaan. Mutta hyvä, että tuli karsittua tuo tulevaisuuden vianaiheuttaja eli uupunut pumppu pois. :)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #58 : 11.11.2016, 21:17:27 »
Sitä päästiinkin taas monta sataa kilometriä ilman ongelmia. Töistä tänään kotiin ajaessa moottori sylki sitten päällensä noin 3litraa öljyä. Havahduin vasta rampilta valoihin pysähdyttyäni, että nyt muuten käryää ja pahasti. Ajoin sivuun ja vilkaisin konehuoneeseen. Se olikin mukavasti yltäpäältä öljyssä. Kaverin hallille ja konehuoneen pesuun. Ainakin tunti pyöriteltiin ja tutkittiin, eikä mitään potentiaalista vikaa löytynyt.

Öljyjäljet näytti kuin ahtimen kohdilta olisi ampunut öljyä konepeltiin. Jakopää oli kuiva, mutta pakopuoli kaikinpuolin märkä. Venttiilikopan muovisuojan alla se "sokea reikä" nostattelee öljyä ja se oli rypenyt kopan sisältä. Ulkopuolen vuodolle en keksinyt muuta selitystä kuin halppistiiviste öljykorkilla, että olisi tihmonut ja valuttanut kannen ylitse pakopuolelle. Vanha ahdin paikallaan ja vaikuttaa kuin se antaisi läpi pakopuolelle aika rajusti ajoittain.

Huohotus toimi aivan normaalisti kokoajan, eikä öljykorkin alta tuule. Aika ymmällään tässä on ihminen.

Seuraavat toimenpiteet on ahtoputkien puhdistaminen, kuulerin vaihtaminen, sokean reijän tukkiminen (kunnolla tällä kertaa), öljykorkin tiivisteen vaihtaminen kunnolliseen ja sitten vaan tarkkaillaan tilannetta.

Edit. Ahtimen tulo- ja paluulinjat tiiviit.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2016, 21:19:38 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Volvo 740 käyttisprojekti
« Vastaus #59 : 13.11.2016, 14:15:51 »
Kuuleri ja ahdin sekä uusi 1bar kello vaihdettu. Ahtoputkista ja kuulerista löytyi runsaasti öljyä. Huohotus nyt limpparipulloon. Vajaa parisataa kilometriä ajoa, eikä kerrytä huohottimesta pulloon mitään.

Konehuoneen pesun yhteydessä oli päässyt kosteutta puolien alle ja parin puolan alle myös sitä öljyä kun ei tullut vilkaistua sinne sen öljyn oksentamisen yhteydessä. Eli pätki siis heti puolen kilon jälkeen ahdolla. Putsattiin, mutta parani vain vähän. Ottiko taas tulpat itseensä.. Pitänee taas tutkia. Päivitetyillä osilla jokatapauksessa ihan eripeli heräävyydeltään. :)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

 

Samppasport  Futurez