Tuossa kotisivultaa tietoa jos sitä HYVÄÄ 850 Volvoa ostetaan sinne pihaan.
Vanha intiianisanonta on mitä vähemmän koneessa liikkuvia osia sen parempi auto.Itsellä on 10 venanen ja hyvin on keritty kun muistaa pitää ne pollet kunnossa siellä konepellin alla.
Tämäm linkin takana on paperit mitä tarvitaan täyttää,jokainen lukee ettei tarvitse netissä sitten itkeä että ostaja ei ole ottanut vakuutusta ostamaansa autoon.
http://www.koeajot.com/content/auton-ostoon-ja-myyntiin-vaadittavat-paperit-ja-asiakirjat Itse katson nämä seikat jos auton ostan, testattu kyllä on 7 1/2 vuotta auto ollut käytössä ja ei ole pahaa tarvinnut sanoa Volvosta.
Asioita joita voit tarkistaa ostettaessa autoa esimerkkinä 850.
Huoltokirja kertoo jotain ja ruostesuojaus joka suoritettu ylimääräisenä hommana on positiivinen juttu
Avaa konepelti ja tarkista onko moottorituennan tukikumi kunnossa.Sijaitsee yläpuolinen siinä virranjakan vieressä jos kumin keskiö halki jolloin kone on pääsyt heilumaan voi olla pakoputki/pakosarja vahinkoja aiheutunut.
2 muuta tuentaa on siellä moottorin alapuolella ,mutta tämä ylätuenta on tärkein että se kunnossa. Muuten jos kokeilet heilutta kunnossa olevaa moottorintuentaa korkeintaa sen vajaa sentin heilua käsipelin.
Ostamassa Volvoa mitatkaa ne puristuspaineet sylintereissä arvot täytyy olla 13-15 kg ja heittoa paremman ja heikomman sylinterin välillä saa olla ainoastaan 10%(lämmin kone ).
Tämänkö teette ei tarvitse kysellä että miksi Volvoni kuluttaa öljyää..Ei saa antaa myyntimiesten puhua teitä ympäri. Ensimmäinen homma katso mittatikkuun jos alarajassa ja automyynnissä niin varoituskellot kilisee jolloin puristuspaineet on asiaa mitata.
Samalla tarkista sen ilmaletkun kunnon eli se haitariletku voi olla halkeama siellä alapuolella ja sen tietää sitten miten koneelle on käynyt.
Nesteet jäädytysnesteen väri onko se vihreää vai ruosteista kuraa ,ohjaustehostin kaunis punainen väri vai mustaa nosta korkki jossa mittatikku kasta paperiin paperin väri kertoo paljon.Jarru/kytkin neste määrä ja kunto näkee kun avaa korkin.Automaattilaatikonöljyt tikku pois tarkistetaan väri käytetään paperia nuuhki onko palannut haju vai raikas automaattiöljyn tuoksu.Tietenkin koeajolla kaikki vehkeiden toiminnan tarkastetaan. Laitat virrat päälle katso että kaikki hälytysvalojen polttimot palaa .Käynnistys kaikki hälytysvalot sammuu.
Tuore katsastusleima antaa jotain vinkkiä auton kuntoon ,mutta sinä se olet joka katsot että metallivanteet autossa onko niille sopivat pultit
Jarrut toiminta ajettaessa kokeillet jarruja ,pysäytä kokeile kädellä lämpiävätkö paljon ja tasaisesti.Jos tulikuumat jokin jarru tietää että jarrut laahaavat.
Toinen seikka jarruista joka ei maksa mitään pysäytä auto(jarrua paina ja käytä kässäriä) lievälle myötäleelle(ei julkinen katu) ja laske vapaalla liikkumaan jos jarrut ei jumita niin auto lähtee liikkumaan kevyesti.
Valoisa paikka katso ovien käyminen korin suhteen availlet ovia toimiiko keskuslukitus lukot toimii saranat ei narise ja sitä rataa.Myös takakontin kunto jos farmari.
Takakontti auki poista suojamatto pohjalta ja katso vararenkaan paikan siisteys ja kunto sekä muutenkin luukun sisustan kunto että vesi pysyy ulkopuolella.
Korissa alkavaa ruostetta onko saanko sen pois(takaluukku Volvossa jossa peltiruuveilla laitettu rekisterilaatta koriin kiinni huh,huh) ,sen kun muistaa kitisevän vesipumpun voi vaihtaa mutta ruostunut kynnyskotelo on suurempi homma.
Konetila jos kone pesty niin silloin aina varoituskellot soi.
Kunnossa oleva kone 850 ei tarvitse pesua pölyt pyyhkii niin siinä on.
Katso sinne venttiilikopan öljyntäyttö reikään ,mitä näkyy vai näkyykö mitään.
Mustaa huonoilla öljyillä ajettu autolla.
Katso sinne alustaan onko missä kunnossa ja samalla renkaiden kunto että kuluneet tasaisesti pyöränkulmat oikeissa säädöissä.
Jos ei ole viimeisen katsastuksen päästöarvoja niin kannattaa käyttää pakokaasuanalyysissa kun tämä puoli on kallista korjata.
Toiseksi jos ostat liikkeestä niin ainakin minulle auto tuli koeajattavaksi vuorokaudeksi ja tyytyväinen olen ostokseeni.Outo auto ja ei mikään guru voi sanoa sen 2 km koeajomatkalla että auto on kunnossa kaikenpuolin.Toinen seikka jos epäilet jotain niin ota selvää niin ei tarvitse katua ostostasi,
Onnea sinne ostotapahtumaan.