RallyBaron  Samppasport

Volvo 245 SE Polar 1992

  • 150 Vastauksia
  • 45053 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 617
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #105 : 23.11.2016, 23:49:49 »
Itseasiassa maailman ensimmäinen SIPS on 240ssä ;)

Putket ovien sisällä "turvakaarena", olikohan muuta... Koulussa tuli matskuissa tämä vastaan muinoin.

E. Sittenhän koulussa oli väärää tietoa jaossa :o (ei mitenkään uus juttu)
« Viimeksi muokattu: 24.11.2016, 02:48:17 kirjoittanut jar-ii »
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B20 + M40 -70 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #106 : 24.11.2016, 01:26:30 »
Tarkennuksena, mainostivat oviputkia jo 140-sarjan aikoihin:

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #107 : 26.11.2016, 17:57:19 »
Joo siis nuo 240:n oviputket olivat tiedossa.
Uutena tietona tuli nyt itsellenikin, että jo 140-sarjassa oli vastaavat.  :)

Lähinnä siis tätä SIPS:iä tarkoitin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Side_Impact_Protection_System

Mutta onhan 240 kuitenkin turvallisempi auto kuin moni samanikäinen auto.

----------------

Asiasta toiseen, niin sain luullakseni selville miksi takaluukunkahva ei ole toiminut koko ajan normaalisti.
Nimittäin takaluukun lukkosalvassa on huomattavasti väljää.
Käytössähän se kuluu.

Huomaa tässä yksilössä myös, että vasemman puolen ovia on käytetty paljon enemmän, koska:
- Etu- ja takaoven ovikytkimet ovat rikki (pelkääjän puolella toimivat)
- Takaovi ei meinannut aluksi avautua ulkokahvasta,
  ilman että painoi ovea sisään,
  ja nosti hieman kahvasta samalla kun avasi.
  Nyt kun olen käyttänyt availlut ko. ovea mahdollisimman paljon,
  niin aukeaa kikkailematta, mutta huomaa kyllä että saranat ovat
  kuluneet.

Kuskin oveen täytyy uusi ulkokahva hankkia, koska siitä on palautusjousi rikki.





Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #108 : 09.12.2016, 00:04:03 »
Hieman vastustaa taas...

Piti tänään vaihtaa moottorin tukikumit (ennen talvirenkaiden alle laittoa), mutta paljastuikin vähän isommaksi hommaksi.

Nimittäin oikeanpuoleinen tukikumi, niin niin romahtanut että moottorinkorvaketta ei saanut irti, vaikka moottorin tunkkasi niin ylös että kytkinhaarukan korvakkeen suojus tapasi kardaanitunneliin...
Moottorinkorvaketta en saanut irti lähinnä sen takia, että öljynsuodatin nojaa tällä hetkellä siihen tukikumiin, ja vaikka oli tunkattu koko matkan ylös niin suodatin ei mahdu tulemaan pois, että pääsisi irroittamaan korvakkeen yläpultin.

Työkaluvarustukseen ei ainakaan vielä kuulu moottorinostin, ja uudehkoonkaan 3T hallitunkkiin en uskalla luottaa niin paljon, että laskisen sen varassa etupalkin pois.

Oli pieni pakkorako saada auto aamuksi ajoon, kun 745 menee lainaan, ja tätä en varmasti tällä hetkellä lainaa, kun on näitä "pikku juttuja".

----------

Talvirenkaista sen verran että kävin tänään ostamassa Hakkapeliitta 7:t.
Joutui tosin laitattamaan ne Opelin vanteille....
Olin tuossa syksyllä laittanut auton mukana tulleet huonoilla renkailla olleet 6 peltivannetta varastoon, silloin niitä enempiä tutkimatta, ja eilen varasin ajan rengasliikkeeseen töistä lähtiessä, ja sitten kotiin päästyä meinasin, että käyn ottamassa parhaat vanteet niistä kuudesta.

Homma meni käytännössä niin, että huomasin minulla olevan 2 kpl Volvon vanteita, ja 4 kpl Opelin vanteita.

Opelin vanteiden ET on 39, niin piti vielä siinä illalla pienessä paniikissa sovitella niitä eteen.
Suunnilleen sentti jäi tilaa iskarintolppaan, eikä ottaneet renkaat täysin käännettynäkään kiinni mihinkään, niin säästyi jonkun verran kirosanoja.

Takaa vähän mittaiin, että menee "heittämällä".

------------

Talvirenkaat kun olin saanut alle, ja lähdin tankkaamaan autoa, niin lähti hieman moottorinlämmöt kohoamaan.
Ei siinä, avasin konepellin kylmäaseman pihassa ja ei vuoda jäähdytinnestettä mistään.
Kotimatkalla lämmöt pysyivät normaalina.

Ehkä se ei vaan tykännyt, kun olin tunkkaillut moottoria ylös ja alas...  :idiot2:  ::)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #109 : 21.12.2016, 23:29:27 »
Tällä olen nyt ajellut 450 km talvirenkaiden vaihdoin jälkeen ja mikään ei ole pettänyt.

Edellisen tankillisen kulutus oli aika ruma: 10,5L/100 KM, vaikka yhtään en ole luisutellut tai suditellut.

Tosin voi vaikuttaa muutaman desin, kun tarkastin rengaspaineet uusista renkaista, uudestaan 400 km jälkeen, niin paineet olivat 2,0 - 2,2 bar.
Renkaat kyllä näyttivätkin löysiltä, ja korjasin tilanteen täyttämällä kaikki renkaat 2,5 bariin.

Koputan puuta, mutta tällä hetkellä tämä 572+ tkm rahakaivo eniten akkua lataavin ja käynnistyvin Volvo allekirjoittaneen pihassa tällä hetkellä...

-----------

Ostin tähän sitten nyt uuden tarvike ylävesiletkun, vaikka alkuperäinen ei ole enää vuotanut klemmareiden vaihdoin jälkeen, mutta jäähdytinnesteet pitää kuitenkin lähiaikoina vaihtaa, niin samalla uusii sen hyvin mahdollisesti alkuperäisen 25 vuotta vanhan ylävesiletkun.



 


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #110 : 24.12.2016, 17:24:26 »
Kävin nyt joulun kunniaksi kruisailemassa kunnolla.

Tihutti vettä, ja suunnilleen 20 minuutin ajon jälkeen pyyhkijät alkoivat elää omaa elämäänsä.
Vanha vika ilmestyi takaisin, eli pyyhkivät eivät lopettaneet pyyhkimistä, vaikka viiksi oli
0 -asennossa.
Lisäksi huomasin, että kun halusin tehdä kertapyyhkäisyn, niin pyyhkivät kytkeytyivät päälle 2 tai 3 kertaa.

Myös pyyhkijöiden vivustossa saattaa olla väljää.

Pyyhkijöiden moottorissa on varmasti jotain vikaa, jonka huomasin viimeistään siinä vaiheessa kun vaihdoin viimeksi pyyhkijänsulat.
Nimittäin kun varret olivat pystyasennossa, ja sulan vaihtamiseen liittyvä varren liikuttelu aiheitti sen, että pyyhkijöidenmoottori kytkeytyi päälle (avain oli tällöin 1 -asennossa).

Tässä pyhinä suunnittelin korjata rekisterikilven vajojen johdot, asentaa erillisen peräytysvalon, koska peräytysvalokytkin on rikki, joka aihettaa sen että kun varsinaiset peräytysvalot ovat paikallaan, niin peräytysvalot ovat päällä niin kauan kuin virta on päällä.

Samalla voisi sitten avata pyyhkijöidenmoottorin ja katsoa onko mitään tehtävissä.

----

Pientä sytytyshäiriötä on myös ilmennyt.
Viikko tai kaksi sitten vaihdoin Boschin jakajankannen ja pyörijän vanhojen Biltemalaisten tilalle, mutta sillä ei tuntunut olevan paljon vaikutusta.

Video sen jälkeen kun olin vaihtanut osat:


Nyt siellä on vielä Bilteman sytytysjohdot.

Tilasin nyt Biliasta uuden sytytysjohtosarjan.
Suomesta kun ei helposti tarvikkeena saa Bougicordin johtosarjaa, ja ei ole kauheasti mielenkiintoa asioida paikallisen tiskin kanssa.


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #111 : 01.01.2017, 16:04:28 »
Päivitellään pienisti, kun tuli nyt Volvolaiset tulpanjohdot vaihdettua.
En huomannut juuri eroa pätkimiseen nyt, ja silloin Bilteman johtojen kanssa.

Kai se täytyy tällä hetkellä vaan hyväksyä, että pätkii pikkaisen.

Kuulostaahan se vähän enemmän ralliautolta, kun välillä paukkuu putkessa.  :D

----------------

Öljyä näköjään kuluu jonkun verran, noin 3 litraa 5000 km aikana.
Tosin venakopan tiiviste falskaa, niin täytyy se vaihtaa.
Voihan tämä tosin vähän öljyä syödäkin, kun on jo kilometrejä takana sen verran.

Jäädytinnesteet täytyy tässä piakkoin vaihdella, koska olivat luvanneet tänne ensi viikoksi jopa -26 asteen pakkasia, ja jäädytinnesteen pakkaskestävyys on tällä hetkellä -26.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #112 : 01.01.2017, 21:02:19 »
Tilasin nyt Biliasta uuden sytytysjohtosarjan.
Suomesta kun ei helposti tarvikkeena saa Bougicordin johtosarjaa, ja ei ole kauheasti mielenkiintoa asioida paikallisen tiskin kanssa.
Huikkoster neuvoi minulle, että ad:sta eli ad-varaosaliikkeistä saa boudicordin johtosarjaa ja ite löysin myös varaosat t-paakkari liikkeestä joka toimii oulussa ja keminmaassa. Oulussa, kun on vaan ad-varaosamaailma motonetin yhteydessä ja myy ainoastaan yrityksille osia.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #113 : 01.01.2017, 21:43:50 »
Huikkoster neuvoi minulle, että ad:sta eli ad-varaosaliikkeistä saa boudicordin johtosarjaa ja ite löysin myös varaosat t-paakkari liikkeestä joka toimii oulussa ja keminmaassa. Oulussa, kun on vaan ad-varaosamaailma motonetin yhteydessä ja myy ainoastaan yrityksille osia.

AD:n kautta saa kyllä monia merkkiosia, mutta itsellä lähin ei-yritysmyynti AD on 60 km päässä, niin tuli halvemmaksi tilata Biliasta.

Itse en taas omalta lähialueelta (Porvoon seutu) löytänyt tiedustelujen perusteella Bougicordin piuhasatsia

Tosin ne Biliasta tulleet piuhat olivat aika suolaisen hintaiset (82,77€).
Heti tulee paljon lisää hintaa, kun johdon suojakuoreen on painettu Bougicordin viereen Volvo.




Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #114 : 03.01.2017, 20:29:29 »
Vaihtelin tänään venakopan tiivisteen.
Paikalleen meni Elring. Näppituntumalta tuollainen Elring on kyllä paljon parempi, kuin suunnilleen 1€ halvemmat merkittömät. Taittuu paljon nätimmin paikoilleen.

Venttiilikopan alta ei paljastunut mitään yllätyksiä,
paitsi 3. pakonokassa oli vähän naarmua:


Venttiilivälyksiä en nyt mittaillut, ettei tarvitse pettyä, koska kylmällä moottorilla venttiilikoneisto rallattaa aika iloisesti.

Venttiilikopan ja tulipellin välinen maadoitus on ollut katki siitä asti kun auton ostin, niin nyt oli kätevä fiksata se:


----------------

Loppukevennys:

Volvo toimii jotenkin myös lumiaurana:


Tosin sitten lumi pakkautuu etupalkin päälle, ja saattaa häiritä apulaitteiden toimintaa:




Snowcappejä kaipaa aina välillä tälläisessä tilanteessa  ::):

« Viimeksi muokattu: 07.03.2018, 01:22:51 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #115 : 03.01.2017, 21:02:19 »
Kävin tänään kanssa ostamassa "huuhteluöljyt" Teboil Silver 10W-40.

Öljyt joutuu kohta vaihtamaan kuitenkin RVS -käsittelyn takia, ja laitan nuo Teboilit ensin sisään, koska se on halpaa, ja samalla voi tutkia jos moottori vuotaa vielä jostain öljyä.

Venttiilikopan tiiviste on vuotanut jossain vaiheessa aika pitkään (varmaan vaihdettukin välillä), ja kukaan ei ole viitsinyt putsata lohkoa pakosarjan puolelta, kun siellä on mukava öljykerros.

Kannen nyt putsasin mahdollisimman hyvin öljystä, kun vaihdoin venttiilikopan tiivisteen.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #116 : 03.01.2017, 21:21:22 »
toi maadotus kyllä kannattaa vaihtaa vähän järeempään aikas ohuen näköinen ei kauaa tule kestämään
ei mulla muuta  ;)
kiitoos ja anteeks.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #117 : 03.01.2017, 22:31:50 »
toi maadotus kyllä kannattaa vaihtaa vähän järeempään aikas ohuen näköinen ei kauaa tule kestämään
ei mulla muuta  ;)

Tulee vaihtumaan paksumpaan.

Nyt vaan ei ollut käytettävissä kuin 1,0 mm2 mustakuorista.

Punakuorista 2,5 mm2 olisi ollut, mutta ei sekään olisi pysyvä ratkaisu,
kun jos sen alkuperäisen kiertäisi kuoren sisään, niin se olisi varmaan jotain 5,0 mm2

Olisihan tuossa ollut sopivia pätkiä myös 16 mm2 tai 50 mm2 piuhaa, muttei niihin sopivia liittimiä.

Pitää katsoa mitä siihen laittaa.
Mustakuorinen 5,0 mm2 tuntuisi tällä hetkellä parhaimmalta.

Mustakuori sen takia, että tiedän tulevaisuudessakin että se on maajohto (vaikka se on tässä tapauksessa selvä).

Tässäkin autossa on noita "puuhapihoja" konehuoneen puolella, jotka ovat ensin jonkun värisiä ja jatkuvat liittimen jälkeen toisena värinä, ja ei ole mitään tietoa mihin ne menevät, tai mitä ne tekevät (tai ovat tehneet).  :idiot2:




Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #118 : 03.01.2017, 22:41:08 »
ps. annan vinkin unohda se kuori jos se ei ole silikoninen eikä sekään ole ikuinen
tuppavat kovettumaan ja sit se on taas paljas  ja kyllä noita höponetistäkin löytyy
ja paljas johto=maadoitus johto ;)
kiitoos ja anteeks.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #119 : 03.01.2017, 23:34:11 »
ps. annan vinkin unohda se kuori jos se ei ole silikoninen eikä sekään ole ikuinen
tuppavat kovettumaan ja sit se on taas paljas  ja kyllä noita höponetistäkin löytyy
ja paljas johto=maadoitus johto ;)

Voi ollakin että käyn Motonetista hakemassa metrin verran 10mm2 virtakaapelia, jossa on silikoonikuori.

745:een viime vuonna laittelin akun maajohdot, ja startin virtapiuhan kalliilla silikoonikuorisilla "hifipiuhoilla" vastaavista syistä (tai silloin kaikki johdot päivitin samalla isompiin).

 

Proturbo  Autodiagnoosi