Kulkukoira  Proturbo

S80 Automaattivaihteisto ongelma

  • 35 Vastauksia
  • 38784 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Iso Ile

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #15 : 09.08.2011, 20:06:06 »
Tervehdys !

En ole nyt aivan varma, mutta tuo öljy ???. Sanovat käyttöohjeessa että käy mutta kun viimeksi olen jutellut asentajien kanssa niin sanovat että sinne laatikkoon ei käy mikään muu kun volvon oma öljy. Laatikko alkaa sekoilemaan kun sinne yrittää tyrkyttää jotain muuta kamaa. Tarkistappa asia viisaammilta ennen kuin uhraat rahaa muihin osiin. :)



Vaihteisto huuhdeltiin noin 200km sitten Mobil ATF 3309 öljyllä (12L)

Seuraavaksi täytynee käydä vikakoodit luetuttamassa



Missä tämä hydraulikoneisto sijaitsee?Pääseekö siihen käsiksi purkamatta koko autoa?


Mukavasti puuhaa tiedossa jos joutuu nuo purkamaan :idiot2:
EDIT:
That selenoid is located inside the side cover of the gearbox. This means to gain access to that, a lot needs to be removed like
- ACL housing, air pipes & hoses
- torque rods
- front wheels, front suspension & splash guards
- pipes, subframes, engine mounts
- lowering the engine
- also gasket needs to be replaced when taking it off




Täytynee selvittää tämä vaihteisto ongelma ihan tossissaan,kun tuntuu että joka paikassa keskustellaan volvon vaihteisto ongelmista,mutta harvemmin löytyy samasta topicista ratkaisu siihen ongelmaan ;D


PS.anteeksi tietämättömyyteni volvon suhteen,mutta siirryin vasta 2 pyöräisistä 4pyöräisiin joten ei ole tietämystä näistä vehkeistä :o
Volvo 850 glt -92
Volvo S80 2,4T -01

Poissa d6r

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #16 : 09.08.2011, 22:12:02 »
Vanhaa tietoa. Viime vuosina on saatu Suomessakin myyntiin myös muita JWS3309-speksin täyttäviä öljyjä. Ensimmäisenä tuli juurikin Mobil ATF3309.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #17 : 09.08.2011, 22:47:59 »
Vahvan essonbaari/tornihuhun mukaan Volvon oma öljy on samaa ainetta eri pullossa kun tuo Mobil ATF 3309
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Iso Ile

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #18 : 10.08.2011, 11:06:50 »
Huomenta !

Vai ovat löytäneet vastaavan/saman kaman vihdoinkin. No olisi kiva kuulla mikä on lopputulos tähänkin tarinaan kun homma on ohi.
Onko moni vaihtanut jo näitä "uusia" öljyjä laatikkoon. Infoa miten toimii. Olen itse tällänen vanha jäärä ::) enkä usko mitään ennen kuin sen itse varmasti totean.  :pomo:
Volvo 850 glt -92
Volvo S80 2,4T -01

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #19 : 10.08.2011, 11:29:37 »
Vai ovat löytäneet vastaavan/saman kaman vihdoinkin. No olisi kiva kuulla mikä on lopputulos tähänkin tarinaan kun homma on ohi.
Onko moni vaihtanut jo näitä "uusia" öljyjä laatikkoon. Infoa miten toimii. Olen itse tällänen vanha jäärä ::) enkä usko mitään ennen kuin sen itse varmasti totean.  :pomo:

Kyllä tuota Mobilin öljyä on vaihdeltu jo muutaman vuoden ajan näihin Aisin-Warnerin laatikoihin, myös Volvoihin erikoistuneiden ei-merkkihuoltojen toimesta.

Jos haluat kuitenkin itse varmasti todeta asian, siinähän ei ole oikein muuta tietä kuin vaihtaa ne omaan ja kokeilla. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa hejasverige

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #20 : 10.08.2011, 12:57:54 »
tohon esson baarin kuttuun eli vain volvon omaa öljyä
jos nyt ihan oikein olen asian ymmärtänyt niin tämä aisin warnerin laatikko ei todellakaan ole mikään volvon oma latikko eli sitä on muissakin merkeissä ja niihin tuskin tungetaan sitä VOLVON OMAA ÖLJYÄ???

sama tarina silloin kun omistin voyagerin ja luin ccof sivuilta juttua niin vain chryslerin omaa öljyä saa käyttää muuten brakaa laatikko välittömästi.
omaani oli vaihdettu valtuutetulla korjaamolla valvoline ölpät lootaan ja sitä siellä oli vuosien ajan tehty eikä se laatikko siitä miksikään mennyt.

broidi teetti laatikko rempan ammattilaisella josta sai lootaan takuun ja sieltä tuli taas jotain muuta öljyä
tuskin oli antanu mitään muuta kun chryslerin omaa jos ei olis toiminu hyvin jollain muulla kun kerran oli itse vastuussa siitä laatikon toiminnasta.
eikä se chryslerikään sitä öljyä itse tee.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #21 : 10.08.2011, 13:01:54 »
tohon esson baarin kuttuun eli vain volvon omaa öljyä
jos nyt ihan oikein olen asian ymmärtänyt niin tämä aisin warnerin laatikko ei todellakaan ole mikään volvon oma latikko eli sitä on muissakin merkeissä ja niihin tuskin tungetaan sitä VOLVON OMAA ÖLJYÄ???

Jep, mutta tämä AW55-50 laatikko on kyllä keskimääräistä 80- tai 90-luvun automaattilaatikkoa tarkempi siitä, mitä öljyä sinne laitetaan. Pitää täyttää se JWS3309 luokitus.

Tuon luokituksen täyttää siis moni muukin öljy kuin vain Volvon öljy, mutta mitä tahansa Dexron III -tavaraa ei kannata tuonne laittaa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa hejasverige

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #22 : 10.08.2011, 13:16:28 »
joo ilman muuta asia näin on
luokitukset pitää olla kohdallaan muuten tulee ongelmia.

kiva olis tietää mistä se volvon "oma" öljy lopulta tulee

Poissa Plats

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #23 : 10.08.2011, 17:46:17 »
Hyvin on pelannu oma S60T5, kävi juuri askin vaihdossa kun entinen sanoi sopimuksen irti ;D Laatikkoon laitettiin Mobil atf 3309 öljyt, viikon oon sillä ajellu ja toimii erittäin hyvin. Entisessä askissa oli samanlaisia oireita alkuun kuin tämä viestiketjun aloittajalla, sitten pahenivat nii että alkoi luistattamaan oikein kunnolla tärinän säestämänä...loota hajos 191000tk. :'(

Poissa hejasverige

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #24 : 10.08.2011, 20:23:00 »
eikös kukaan kunnosta näitä lootia?

Poissa soherrys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #25 : 10.08.2011, 21:56:40 »
täytynee tässä joku päivä nostaa auto ilmaan ja  purkaa tuota askia. Josko sieltä ongelma löytyis :pomo:


Mutta edelleen vahva tunne että vika viittaa siihen neutral controlin toimintaan
S60 D5 2001, Mb Sprinter 318cdi V6 2007
V50 2.0D 2005
V70 2.4T 2000,V50 1.6D 2005
S60 2.4i 2001, S80 2.4i 2001

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #26 : 11.08.2011, 00:28:11 »
Jos nykii vaihtaessakin, ei sillä ongelmalla pitäisi olla mitään tekemistä neutral controlin kanssa. Eihän se nc ajon aikana vaikuta millään tavalla. ???
Vaikka eihän tuo AW:n aski nyt muutenkaan mikään kaikkein sulavakäytöksisin ole, varsinkaan kakkoselta kolmoselle vaihtessa.

Poissa soherrys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #27 : 15.08.2011, 11:48:54 »
Nyt löyty hyvää tietoa tiivistetysti,toki onhan tästä moni sanonut että venttilipöydän joudut luultavasti uusimaan,mutta tässä on selvitetty vähän tarkemmin

http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228

Lainaus
Aisin-Warnerin etuvetoisiin suunnitellun automaattivaihteiston yleisin vika on venttiilikoneiston kuluminen sekä lian aiheuttamat ongelmat, mitkä yleensä vain pahenevat ajan myötä. Oireet liittyvät lähinnä vaihteiden vaihtamisiin (eritoten 2-3 vaihdot), sekä turbiinin lukituksen toimintaan: Vaihdot ovat epätarkkoja, kierrokset nousevat ja vaihde "ryskähtää" päälle, alasvaihdot saattavat töksähdellä, vaihteen vaihto saattaa "jäädä välille" eli tuntuu kuin vaihteisto menisi vapaalle kesken ajon, ajovaihteen tai peruutusvaihteen kytkeytyminen tapahtuu viiveellä ja/tai töksähtää, turbiinin lukitus on vajaavaista, kierrokset "seilaavat", tai turbiini ei lukitu ollenkaan... Oireita on siis paljon, eikä kaikki välttämättä edes korjaannu uudella venttiilikoneistolla - mutta noin 90% tapauksista korjaantuu sillä.

Jos oireiden annetaan jatkua tarpeeksi kauan, kasvaa todennäköisyys vaihteiston muiden sisäisten osien vaurioitumiseen: Varsinkin planeettapyörästöjen puslat ovat tunnettuja irtoamisistaan, sekä vaihteiston kuoren voimansiirtohammaspyöriä tukevat kehät kuluvat, jolloin hammaspyörät pääsevät liikkumaan liialti aiheuttaen juurikin lisäkuormaa puslille. Mutta näistä tarinaa sitten myöhemmin...

Venttiilipöydän varaosahinta merkkiliikkeessä on noin 1500€, mutta ulkomailta tilaamalla saa samaisen uuden osan alle 600€ (hinta syyskuussa 2010). Lisäksi tarvitaan vielä tiivistesarja (Volvo #274470, 14€), JWS-3309 -luokituksen täyttävää vaihteistoöljyä n. 9l (Mobil 3309; 108€), sekä tiivistesilikonia.

Vaihtoon löytyy kattava ohjeistus kuvineen Volvo Cross Country Resources.com -sivustolta (tosin englanniksi), mutta tässä muutama huomio vielä lisäksi:

    * Parempi tapa auton nostamiseen on käyttää tukevia pukkeja etuapurungon takakiinnityksen takapuolella olevaa palkkia vasten: Näin ei auton paino ole tuon löysättävän apurungon varassa, eikä kiinnityspisteet siirry paikaltaan.
    * Moottorin voi tukea myös alhaaltapäin öljypohjaa vasten. Tällöin tosin tarvitaan toinenkin tunkki. Toki lokasuojien väliin voi laittaa 2x4" lankun, johon moottorin tukee nostopisteistään. Ei tarvita siis tuota erikoistyökalua moottorin tuentaan.
    * Jäähdytinnesteitä ei tarvitse laskea pois.
    * Vaihteiston öljynjäähdyttimen letkut kannattaa irroittaa vaihteiston päästä: Tällöin ei tarvitse uusia jäähdyttimen puolen muovisokkia.
    * Apurunkoa laskiessa tulee varoa laskemasta sitä liikaa: Vaarana on, että vasemman vetoakselin sisä- tai ulkonivel karkaa pesästään. Jos näin kuitenkin kävi, että akseli muljahti, ei autoa tule liikuttaa yhtään ennen nivelen purkamista: Vaarana on, että nivelen laakerin neulat irtoavat, tai nivel kasautuu väärin jolloin auton liikkuessa se saattaa hajota.
    * Uusi venttiilikoneisto saattaa vaatia muutaman johdon jatkamisen. Uusia johtosarjoja on saatavilla, mutta vanhoja johtimia voi jatkaa johdonpätkillä, kunnollisilla puristettavilla jatkoliittimillä, ja lämmitettävällä kutistesukalla. Tosin roskia ei saa joutua vaihteiston sisään!
    * Kun venttiilikoneiston öljykansi on irti, kannattaa siihen porata samalla reiät säätöä varten. Reiät tehdään oheisen kuvan mukaisiin paikkoihin esim. 8mm poralla ja tulppaamalla ne tiivistesilikonilla tiivistetyillä koritulpilla.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2011, 11:56:44 kirjoittanut soherrys »
S60 D5 2001, Mb Sprinter 318cdi V6 2007
V50 2.0D 2005
V70 2.4T 2000,V50 1.6D 2005
S60 2.4i 2001, S80 2.4i 2001

Poissa soherrys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #28 : 16.10.2011, 18:30:18 »
Tovi taas viime kirjoituksesta,mutta päivittelempä vähän.

Venttiilipöytään kurkattiin tuossa pariviikkoa taaksepäin ja käytettiin solenoidit irti pöydästä ja putsattiin  ne.Tarkoitus oli siis vain kurkata ja ottaa tyyppitiedot siitä samalla.Eipä siellä mitään erikoista löytynyt joten lyötiin se nippuun ja autokäyntiin.Luonnollisestikkin samat oireilut kuin aikaisemmin,koska mitään erikoisempaa ei tehty,vain putsattiin ne kolme solenoidia.


Mutta päätin viime perjantaina vaihtaa moottoriöljyt+suodatin sekä polttoaine suodattimen.Polttoaine suodatin oli sen näköinen,että ei varmaan ollut vaihdettu koskaan.Uusi 25e tarvikesuodatin paikalleen ja öljyt moottoriin.Tuli siinä myös sitten tutkittua konehuonetta ja sulakerasiasta tarkastelin sulakkeita sekä myöskin heiluttelin niitä.Noh siinä sitten pistin auton tulille ja lähdin ajelulle....Nyt ei ole 2 päivään vaihdeloota temppuillut pätkääkään  :idiot2:

Täytyy sanoa, että tuli vähän semmonen mitä v***ua olo  :buck2:


Eli askin oireilut oli seuraavat:

2-3sekunnnin viive kun vaihde laitettiin D asentoon tai (4,3,L) Pakki kuitenkin meni normaalisti päälle.

"Kick downissa" vaihteisto arpo ,että mitä tekisi seuraavaksi.Ei siis osannut päättää vaihtaako pienempää vai antaako olla senhetkisen vaihteen päällä. Joskus myös jäätyi kierrokset paikalleen hetkeksi

monesti mutkaan tultaessa jos nosti jalan kaasulta hetkeksi ja alkoi taas kaasuttamaan niin kone nosti kieroksia,mutta vaihde saattoi mennä vasta yli 3tuhannen jälkeen päälle,josta seurauksena melkoinen nykäisy.

« Viimeksi muokattu: 16.10.2011, 18:43:39 kirjoittanut soherrys »
S60 D5 2001, Mb Sprinter 318cdi V6 2007
V50 2.0D 2005
V70 2.4T 2000,V50 1.6D 2005
S60 2.4i 2001, S80 2.4i 2001

Poissa soherrys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Automaattivaihteisto ongelma
« Vastaus #29 : 16.10.2011, 18:49:58 »
Hieman mietityttää tuo polttoaine suodatin homma...Kuten en myöskään oikeen usko tuohon sulakkeiden heilutteluun,mutta mitä noita volvon sähköjä tutkinut,niin hapettumia näkyy melko useassa paikassa.Kyseessä kuitenkin 01 mallin auto
S60 D5 2001, Mb Sprinter 318cdi V6 2007
V50 2.0D 2005
V70 2.4T 2000,V50 1.6D 2005
S60 2.4i 2001, S80 2.4i 2001

 

Elekma  Autoracing