Kertokaas alukonenoviisille, että mitenkäs tuota kampi huohotusta parannetaan? Ja missä koneissa on ns. glt nokat? Vaatiiko nokkien vaihto jotain muita fyysisiä muutoksia perus 20v kanteen..
(sori jos vastaan sun projektiiosioon ja kysymyksiin)
Kampikammion tuuletuksen suhteen on olemassa kaksi eri filosofia.
Neloskoneissa on tehokasta tehdä kampikammioon tuuletusikkunat.
koska cylinterieden välilä oni 180 astetta ja "homma toimii" eli kaasut/paineet pääsee livahtamaan vieriseen kammionn.
vitoskoneissa on tämä 72 astetta eroa joten hyöty ei ole yhtä suuri.
paine pääsee toki myös alakautta "livahtaman viereiseen kammiion joten noi tuuletusikkunoiden tarpeellisuutta
on paljolti mietitty ruotsin puolella foorumeissa.
tässä kampikammion tuuletusikkuna.

(kuva lainattu "pukema"lta joka varmaan on lainannu sen joltain)
GLT nokat löytyyy.... (drumrolll...) GLT koneesta.. eli 170hv 20v vapari.
92-99 kansien glt nokat sopii samanikäisiin kansiin suoraan. ("laakeri"ympärys 32mm).
ja uudemmat 34mm uusiin kansiin.
vanhemmat kannet koskevaa tietoa.
glt nokaissa on pääsäntöisesti 0.5mm enemmän nostoa ja jonkin verran enemmän "kulmaa" (vai miten tio nyt selittäisi)
eli tehoalue siirtyy korkeammalle kierrosalueelle.
GLT nokissa on toki se pieni haittapuoli että nissä on pieni "overlap" eli palamissta sirtyy osittain suoraan pakosarjaan
tämän takia. Mutta Glt nokat on silti halpoja (verratuna custom nokkiin) ja ovat vähän ärjymmät kun turbokoneen vakiot
Normi GLT nokat rittänee hienosti tuonne 500hv asti jos ei ylikin

(kuten Volvo_p:n koneessa).
GLT nokat on bolt on...
Jospa jatkettaisiin "on topic" ennekun Rusakko "potkii meidät pihalle".
(Kai te nyt huomaatte että se tekee aivan lostavaa ja heinoa työtä kun se Palauttaa harvinaisen ärrän
siihen loistoon jossa se kuuluu olla)