Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 240 Turbo -83 B19ETIC+M46

  • 67 Vastauksia
  • 30542 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #15 : 11.08.2011, 23:52:00 »
AD Oulunkylää voin myös suositella, jossei motonet kiinnosta. Otin omat kytkinkamat sieltä ja nopeasti tuli perille.
Komeaan lankkuun vaihdoit.

Täytyy pistää muistiin  :)

Laatikko tiputettu alas ja ~35mm laakeri siellä oli. Oli kyllä perhanan kuiva laakeri, rapina vaan kävi kun sitä pyöritteli. Volvon leimat oli kytkinkamoissa eli todennäköisesti alkuperäiset hilut siellä. Huomenna varaosakierrokselle.


Muok. 12.8.11

Laatikko tiputettiin torstai iltana vielä alas ja painelaakeri oli aivan loppu. Laakeri oli onneksi vielä saatavilla olevaa mallia ja tuli kuitenkin Keskusautohallista tilattua se. Releen sai myös tilattua autosähköliikkeen kautta. Laatikkoa tuli hieman liuottimella huuhdeltua ja virgoihin heitin vannehopeat paikalleen. Vaihdelaatikkoöljyt voisi vielä vaihtaa kun se tuossa irtonaisena pyörii.






« Viimeksi muokattu: 12.08.2011, 18:42:01 kirjoittanut Okko »

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #16 : 05.09.2011, 17:49:56 »
Noniin pitkästä aikaa päivitystä: painelaakeri vaihdettu ja autoa koekäytetty eilen nosturilla. Käynti hiljeni kummasti kun sai ylimääräiset sivuäänet pois. Nappivitonen ei suostunut releenvaihdosta huolimatta toimimaan, täytyy virtakynän kanssa käydä johtoja läpi kun seuraavan kerran auton kimppuun pääsee. Kuskinpuolelle pitää taakse laittaa vielä uusi pohjaanlyöntikumi ja kaaren ja munapussin liitoskohdan reikä paikata. Sitten pääseekin koittamaan autoa leimalle. Päivitellään taas kun jotain tapahtuu (=loppukuusta).

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa juhnu-79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #17 : 05.09.2011, 19:06:26 »
kannattaa testata se kytkin mikä on laatikon päällä.. se pakkivalonkytkimen näköinen! mulla on se muutamassa ollu vikana.
kyl mää ny jotain siinä sitten koitin oikeinkin tehdä..:)

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #18 : 05.09.2011, 19:12:01 »
kannattaa testata se kytkin mikä on laatikon päällä.. se pakkivalonkytkimen näköinen! mulla on se muutamassa ollu vikana.

Tarkoitatko sitä nelosvaihteen haistelijaa, mihin tulee yksi johto?

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #19 : 05.09.2011, 19:59:09 »
Oisit ilmotellu olevas paikkakunnalla, oisin voinu tulla keventämään lompakkoani bensapumpun kotelon verran.  :P No loppukuusta sitten.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #20 : 05.09.2011, 20:00:58 »
Oisit ilmotellu olevas paikkakunnalla, oisin voinu tulla keventämään lompakkoani bensapumpun kotelon verran.  :P No loppukuusta sitten.

23. päivä oon seuraavan kerran paikkakunnalla, jos suunnitelmat pitää.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #21 : 05.09.2011, 22:59:03 »
Tarkoitatko sitä nelosvaihteen haistelijaa, mihin tulee yksi johto?
Tuo on ainakin ihan tyypillinen vikakohde vanhemmiten. Monesti voi korjaantua kun veistät jollakin lisää tavaraa sen "piikin" kärkeen, tai sitten ohennat sitä siitä piikin ympäriltä ja ohennat sitä tiivisteenä toimivaa prikkaa, että anturi painuu syvemmälle. Tai sitten haet uuden, makso joskus 5v sitten 29.90.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #22 : 06.09.2011, 07:50:54 »
Tuo on ainakin ihan tyypillinen vikakohde vanhemmiten. Monesti voi korjaantua kun veistät jollakin lisää tavaraa sen "piikin" kärkeen, tai sitten ohennat sitä siitä piikin ympäriltä ja ohennat sitä tiivisteenä toimivaa prikkaa, että anturi painuu syvemmälle. Tai sitten haet uuden, makso joskus 5v sitten 29.90.

Mulla lojuu jossain tallin nurkassa yksi ylimääräinen M46, niin täytyy katsoa olisiko siinä parempikuntoinen. Tai sitten tosiaan hakee uuden jos ei tallilta hyväkuntoista löydy.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #23 : 18.09.2011, 16:37:55 »
Mitenkäs tuossa Volvo 4 Stereossa menee nuo johdot. Ostin tänään halvalla tuollaisen soittimen ja siinä on johdot saaneet vähän puukkoa. Musta on varmaankin maa, punainen heräte, sininen akulta (+)? Sitten on 2x valkoista sinesellä raidalla, yksi vaalean sininen ja yksi sininen valkoisella raidalla. Nämä 4 viimeistä ovat ilmeisesti kaiutinjohtoja?

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #24 : 18.09.2011, 17:33:26 »
Yleensä kyllä punanen on + ja sininen esim moottoriantennille.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #25 : 18.09.2011, 19:06:15 »
Ota kuva johdotuksista, ryhmittely ja johtojen paksuus kertoo joskus jotain.

-86 kytkentäkaavio näyttää tältä (radion kytkentä aika keskellä): http://dtoasm.org/volvo/haynes_chassis_radio.jpg
-85 GL: http://www.wiringdiagrams21.com/2009/08/10/1985-volvo-240dlgl-radio-circuit-and-wiring-diagram

Jaa mullako tylsää? :D
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #26 : 18.09.2011, 19:16:36 »
Yleensä kyllä punanen on + ja sininen esim moottoriantennille.

No niinpäs onkin  :-[ Tuohonhan voisi laittaa sellaisen Alpinen taarjuskorjaimen jatkoksi. Löysin sellaisen tallilta kun jotain joskus haeskelin, ollut vissiin isällä 80-luvulla jossain autossa. Tuntu toimivankin kun joskus sitä kokeilin.

Ota kuva johdotuksista, ryhmittely ja johtojen paksuus kertoo joskus jotain.

-86 kytkentäkaavio näyttää tältä (radion kytkentä aika keskellä): http://dtoasm.org/volvo/haynes_chassis_radio.jpg
-85 GL: http://www.wiringdiagrams21.com/2009/08/10/1985-volvo-240dlgl-radio-circuit-and-wiring-diagram

Jaa mullako tylsää? :D

Tässä pari kuvaa johdoista. Ja ennen kun kukaan kerkeää inisemään et miks en vaan lyö topseliä kiinni, niin syy on siinä, ettei autosta löytynyt tuollaista töpseliä. Vanhassa radiossa kuuluisi olla erillinen vahvistin ja se on jostain syystä revitty lepikkoon ja vahvarin ja radion väliset johdot menneet mukana. Virta tulee suoraan sulakerasialta ja maa menee suoraan runkoon (muistaakseni). Kaiutinjohdosta ei ollut jälkeäkään, vaikka sellaiset löytyy edestä ja takaa. Täytyy lähteä kaiuttimien päästä liikkeelle ja seurata kuinka pitkälle johdot tulevat.





Eli punainen on virta, musta maa, sininen jossa on sulakerasia välissä on moottoriantennille ym. Jäljelle jäävät vaalean sininen (poikki), sininen valkoisella raidalla, valkoinen sinisellä raidalla ja valkoinen. Näille jos keksisi mikä on mikäkin.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2011, 19:34:15 kirjoittanut Okko »

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #27 : 27.09.2011, 20:02:12 »
Viime viikonlopun aikaansaannoksia: rokki soi, ylivaihde toimii (tosin tippuu herkästi pois päältä jos keppiä heiluttaa sivusuunnassa) takakaaren ja varapyöräkotelon kulmasta reikä paikattu ja lyhyt testilenkki heitetty. Kaikki tuntuis pelaavan niin lähiaikoina olisi tarkoitus käydä katsastamassa auto, neljän vuoden tauon jälkeen. Toivottavasti menee läpi, että saa tällä ajaa hetken ja sillä aikaa täytyy hitsata 740 pohja sellaiseksi, jotta kelpaa katsurille. Talven suolassa tätä autoa ei tulla uittamaan. Ensi keväänä kun ilmat lämpenee taas, koitetaan ruiskia kylkiin jotain lähempänä auton omaa väriä olevaa maalia. Maalautetaan ympäri asti sitten kun on aikaa vaihtaa takakaaret ja muutenkin siistiä kaikki pienetkin ruvet auton pinnasta.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa Lurvio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • Ihme säätäjä
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #28 : 28.09.2011, 20:27:20 »
Tuo vitosen putoilu pois päältä viittais johtovikaan, kannattaa siinä vaihdekepin nivelkohdassa olevat johdot tutkia tarkkaan. Itselläni katkesi kerran jo johdin tuosta liikkumisen seurauksena, oli kuori ehjä kaapelissa, mutta kuparit poikki. Toki se nelosvaihteen tunnistinkin voi tuon aiheuttaa jos on siinä rajoilla, ottaako kontaktia vai ei. Aikanaan laitoin tuon M46-lootan autoon, niin laitoin pakkivalon tunnistimen tuon nelosen tunnistimen paikalle ja vedin ylimääräsestä navasta maadotuspiuhan kytkinkopan pintaan. Fyysisesti siis samanlaisia nuo tunnistimet.

Lurvio
Kulkineena S60 AWD -03
240 DL -87 (entinen)

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #29 : 28.09.2011, 21:37:14 »
Tuo vitosen putoilu pois päältä viittais johtovikaan, kannattaa siinä vaihdekepin nivelkohdassa olevat johdot tutkia tarkkaan. Itselläni katkesi kerran jo johdin tuosta liikkumisen seurauksena, oli kuori ehjä kaapelissa, mutta kuparit poikki. Toki se nelosvaihteen tunnistinkin voi tuon aiheuttaa jos on siinä rajoilla, ottaako kontaktia vai ei. Aikanaan laitoin tuon M46-lootan autoon, niin laitoin pakkivalon tunnistimen tuon nelosen tunnistimen paikalle ja vedin ylimääräsestä navasta maadotuspiuhan kytkinkopan pintaan. Fyysisesti siis samanlaisia nuo tunnistimet.

Lurvio

Täytyykin uusia johdot kun seuraavan kerran pääsen auton kimppuun. Tuon nelosvaihteen tunnistimen irroitinkin jo varoiksi irtolaatikosta, vaihtaa sen jos johdon uusiminen ei auta.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy