Ateho  Elekma

Gyrden -86 kaasari 240 (B230 puuhastelua)

  • 125 Vastauksia
  • 22594 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Gyrden -86 kaasari 240 (B230 puuhastelua)
« : 30.10.2016, 22:23:48 »
Nyt on taas yksi 200-sarjalainen haettu talteen ja nyt valmiina projektiksi. Auto siis vuoden -86 240GL tekniikkana B200K +M47. Ajettu vajaa 305tkm. Auto jäänyt seisomaan kuusen (sepelin päällä) alle vuonna 2005 ja harvoin käytetty käynnissä. Penkinlämmittimet löytyy ja hattuhyllylle asennettu DLS:n erillissarja. Sininen siisti sisusta ja muutenkin perus karvalakki GL.

Nyt sitten olisi tarkoitus korjailla volvo käyttökuntoon. Helmoissa ja lattiassa jonkun verran hitsaamista ja siellä täällä pikku siistimistä. Pinta pelleiltään kovassa kunnossa joten ei pahakaan homma välttämättä. ::) Puu kaatunut katonpäälle, joten takalasi rikki ja katto kuprulla. Muuten suora peltinen. Sammalta kasvaa komeasta päällisin puolin. Valoissa jotakin häikkää takana. Muuten ja varsinkin tekniikaltaa hyvin toimiva kampe. B200K hurahti hyvin monen vuoden seisomisen jälkeen tulille vanhoilla bensoilla. 8) Auto kulkee yllätävän suoraan ja pysähtyykin vielä. Tänään viety auto täysin ongelmitta ajamalla Kajaanista Iisalmeen noin 11vuoden tauon jälkeen.

Tästä tarkoitus tehdä vähän nuorekkaampi ja sporttisempi ajettava kuin vakio. Kuitenkin vanahanliiton kasari tyyli säilyttäen. Ehkä. ;) Kesävanteina tässä ollut 17" orpheukset 215/45 renkaalla, saapa nähä tuleeko laitettua. :P.

Autossa jotkut madallusjouset.




Sammalta?


Konehuone siistin näköinen.

« Viimeksi muokattu: 03.03.2019, 21:52:09 kirjoittanut Gyrde »
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa injector

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2248
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Volvo 240 B200K
« Vastaus #1 : 30.10.2016, 22:32:07 »

Älä nyt mene siistii tuota, hyvä patina  ;)
Ois jouten muuten henkeen sopivat ats alut  :D
240 White Cream, 242 Papanhelmi, 940SE Pappakulta, V70 Summum Business -06 ja Kabe Smaragd 540GL

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: Gyrden -86 kaasari 240
« Vastaus #2 : 30.10.2016, 22:37:07 »
Näinpä ;) Oisihan se komea kun jättäsi tuommoseksi. ELK
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: Gyrden -86 kaasari 240
« Vastaus #3 : 14.11.2016, 20:01:19 »
Kattokin jo oikesi melkein kokonaan kun sisältä löi. Pikku vekki vielä lasin reunassa. Ehjä takalasi hommattu :)


« Viimeksi muokattu: 27.01.2017, 00:42:55 kirjoittanut Gyrde »
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: Gyrden -86 kaasari 240
« Vastaus #4 : 08.03.2017, 00:20:31 »
Ratti vaihdettu vanhaan hyväkuntoiseen isokehäiseen. Vanha kun mureni käsiin. Koko ero ajossa huomattava, mutta onhan se hieno ja originaali :P
 
« Viimeksi muokattu: 08.03.2017, 00:59:17 kirjoittanut Gyrde »
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: Gyrden -86 kaasari 240
« Vastaus #5 : 02.04.2017, 01:51:52 »
Tänään kattoa oijjottu ja takalasi viimein saatu sopimaan paikoilleen. Oven alusia ja muita pienenpiä (ei hitsattavia) ruosteita siistitty. 8)




Tässä pahin vekki mitä oli kaatunut koivu saanut aikaan.


Takalasi paikoillaan. 8) Pakko se oli kontin luukku jo pyyhkiä enimmistä sammalista ja pinttymistä kun oli osa jo aiemmin täytynyt putsata suojamuovia varten. :(


Katto alkaa olla suora. Pientä siistimistä vielä takalasin yläreunassa.


Uudessa takalasissa on tuo keskijarruvalon paikka, mutta autosta sitä ei löydy. Ehtiäkkö sitten jostain tuohon se jarruvalo vai keksiä jotain muuta siihen :idiot2:


Pikku ruosteita kynnyksen päältä korjattu.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2017, 03:47:19 kirjoittanut Gyrde »
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: Gyrden -86 kaasari 240
« Vastaus #6 : 22.04.2017, 20:19:34 »
Peltitöitä odotellessa purettu hieman valoja ja muoviosia kunnostukseen. 11 vuotta vanhat öljyt ja suodattimet vaihdettu samalla uusiin ::)


Ehjä hyvä kuntoinen maski laitettu paikoilleen vanhan rikkinäisen tilalle. Kiitokset jälleen Injectorille hyvistä kaupoista.  :)


Hilseillyt etulippa "juustohöylä" maaluuseen.


Kuskinpuolelta etu- ja takavalot kunnostukseen.


Samoin sivupeilit irroitettu. Maalataan valkoiseksi.
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: Gyrden -86 kaasari 240
« Vastaus #7 : 24.04.2017, 01:26:58 »
Etu umpioon heijastin vaihdettu. Takavalon "piirilevyn" juotoksia oli sulanut ja muutenkin niitä oli ohitettu miten sattuu. :nohnoh Korvasin piirilevyn kytkennät sähköjohdoilla. Kaiketi toimii näinkin jos auton kytkennän on oikein. :idiot2: :P





240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa injector

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2248
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Gyrden -86 kaasari 240
« Vastaus #8 : 24.04.2017, 08:48:38 »
Oisit käynyt miulta piirit hakemassa, säästynyt johdottamiselta
240 White Cream, 242 Papanhelmi, 940SE Pappakulta, V70 Summum Business -06 ja Kabe Smaragd 540GL

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: Gyrden -86 kaasari 240
« Vastaus #9 : 24.04.2017, 22:33:01 »
Oisit käynyt miulta piirit hakemassa, säästynyt johdottamiselta

Voi ryökäle enpäs yhtään hoksannu kysyä. :P No pitää testailla ensin auton johdot ja korjata sieltä turhat viritykset pois. Äkkiäpä tuohon ehjän piirilevyn  vaihtaa takaisin kun liittimillä laitoin nuo johot kiinni lampun kantoihin.
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: Gyrden -86 kaasari 240
« Vastaus #10 : 26.04.2017, 00:28:42 »
Etulippa ja peilit maalattu. Tänään Iisalamessa laittelin umpiot paikalleen. Vasen etuparkkivalo ja vilkku ei toiminut kunnolla. Vilkun viiksestä kun käänsi kuului rätinää ja vilkut meni mykäksi. Vika korjaantui onneksi puhdistamalla lampunkannat ja liittimet huolellisesti ja crc.tä väliin. Hapettunut ja jostain lie mennyt oikoseen? ??? Takavalot sain toimimaan pakkivaloa lukuunottamatta. Selkeät väri/kytkentäkaaviot kun vielä löytäisi kaveriksi. Laturistakin oli johto hankautunut poikki ja lopulta ei pysynyt auto käynnissä kun laski jännitteen liian alas. ::) Johto korjattu ja nyt toimii. :idiot2: Huomasin sitten vielä, että tiputtaa bensaa tankilta tulevasta putkesta.  :( Vuotaa taka-akselin edestä heti siitä kun putki kääntyy tankilta (ylhäältä) pohjan suuntaiseksi. Varmaan järkevin jo tehdä uusi putki pohjaan. ???
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 602
  • www.vrcf.fi
Vs: Gyrden -86 kaasari 240
« Vastaus #11 : 26.04.2017, 00:56:17 »
Vika korjaantui onneksi puhdistamalla lampunkannat ja liittimet huolellisesti ja crc.tä väliin. Hapettunut ja jostain lie mennyt oikoseen? ??? Takavalot sain toimimaan pakkivaloa lukuunottamatta. Selkeät väri/kytkentäkaaviot kun vielä löytäisi kaveriksi.

Pari kytkentäkaaviota :)
http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/240%20Wiring%20Diagrams/Volvo%20240%201986.pdf
http://www.volvotips.com/service-manual/volvo-240/Volvo-240-wiring-diagrams-1985.html

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: Gyrden -86 kaasari 240
« Vastaus #12 : 26.04.2017, 08:24:07 »
Kiitoksia! Nuistahan selviää kaikki tarvittava :) Radion johdotkin ja paljon muutakin oli entinen omistaja vetänyt uusiksi vähän miten sattuu. Saapahan nyt korjattua kytkennät suurinpiirtein oikein.
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: Gyrden -86 kaasari 240
« Vastaus #13 : 26.04.2017, 11:50:35 »
Ymmärsinkö oikein, että B200K (solex sisac) moottorin omaavassa autossa ei ole bensapumppua tankkilaitteessa eikä myöskään siirtopumppua ja paineentasaajaa auton pohjassa. Eikös nuo ole vain ruiskukoneiden vermeitä? Eli kaasutin mallissa polttoainetta imee/pumppaa vain lohkonkyljessä oleva kalvopumppu moottorin pyöriessä?
« Viimeksi muokattu: 26.04.2017, 11:53:36 kirjoittanut Gyrde »
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4111
  • Hämeen hitain
Vs: Gyrden -86 kaasari 240
« Vastaus #14 : 26.04.2017, 11:54:38 »
Juuri näin
No kun halvalla sai.

 

Samppasport  Futurez