Kulkukoira  Proturbo

V50 -04 2.0D hehkut

  • 25 Vastauksia
  • 12212 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #15 : 06.01.2017, 21:56:25 »
Mä oon tehny tässä mun drive volvossa vähän testejä kans ku starttaus oli vähän ongelmallinen vähän aikaa sitten. Ensin luulin että polttoainesuodatin oli tukossa, vaihdoin sen eikä vaikuttanu starttaukseen ollenkaan. Sen jälken alkoin epäillä dpf:ää, auto kävin koodauksessa ja tyhjensin se pönttö, ei vaikutusta vieläkään. Mittasin kaikki hehkut ja kaikki näyttivät sama. Sit alkoin hehkun valo seurata ja se syttyi aina ehkä puol sekunti riippumatta lämpötilaa. Nyt oon pitäny avainta kakkos asennossa kunnes xenonit tekee sen säätötestin ja nyt lähtee heti käyntiin.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #16 : 06.01.2017, 22:20:45 »

Kurkin että pystyykö kuinka helposti mittaamaan hehkut, mutta tuolla ulkona pakkasessa paloi hermot jo ennen kun ehdin alottaa, kun katselin kuinka ahdas väli on tulipellin ja koneen väli.

Moottorin suojamuovi pois ja jakopään kopan yläreunan vieressä kulkee johtonippu, josta haarautuu tulppien suuntaan 4-napainen liitin. Mä mittasin siitä liittimestä, käsittääkseni menee johto per hehkutulppa. Kunkin vastus oli maata vasten n. 0,6 ohmia yleismittarilla, joka näytti nollaa mittakarvat yhdessä. Tulpasta tulppaan (liittimen kahden nastan väliltä) sitten about tuplat...
« Viimeksi muokattu: 06.01.2017, 23:45:10 kirjoittanut M141 »

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #17 : 07.01.2017, 20:53:08 »
Ai että ai että!

Menihän taas niinkun strömsösä! Kiitos tästä vaan hyvinkään autoilveksen suuntaan jolla ei nyt viimeaikoina oikeen onnistumisia ole tullut.






Vasen oli siis kiinni ja oikea marmorilta!

Vielä kun tilatessa on auton runkonumero ilmotettuna, rautalangasta väännettynä että hehkun rele vasemmanajovalon umpion alle ja puskurin sisään. EIKÄ missään nimessä uudemman mallin hehkun relettä joka on sulakerasiassa.

No sainhan vaihdettua moottori- ja vaihdelaatikko öljyt.

Ai niin eihän niitä tarvi mitata hehkun päästä vaan jos löytyy liitin niin mittaa siitä.

Kiitos isosti neuvosta! Saan mitattua ne huomenna pihallakin ja sit tietää mis mennään.

EDIT: niin ja muuten samasta liittimestähän saa mitattua myös virratkin. Että paljonko tulee ja milloin.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2017, 20:58:07 kirjoittanut wildcard »
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #18 : 09.01.2017, 13:49:34 »
Non niin..

Mailia volvolle heti aamusta niin tuo oikea rele pikatoimituksella hyllyyn. Hinta 147€ euroa. Taitaa jäädä hyllyyn.




Mutta mittasin tuosta liittimesta hehkuja kun mielestäni se on hehkun liitin ja lähtee siitä sitten alaspäin.

Mittarin maa akun miinuksesta ja punasella mitattuna kaksi näytti yhtä (eli ainakin hajalla?) ja kaksi näytti nollaa.

En ole kovin etevä yleismittarin käyttäjä joten vinkkejä sen suhteen voi antaa.

Mutta siis käsitykseni mukaan kaksi hehkua ainakin hajalla.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #19 : 09.01.2017, 20:52:19 »

Mailia volvolle heti aamusta niin tuo oikea rele pikatoimituksella hyllyyn. Hinta 147€ euroa.

No jopas pompsahti hinta. Pitäs saada jostain yksi risa käsiin niin vois tutkia mitä syöny ja löytyykö vastaavaa halvemmalla. Fordin sekä ranskalaisten tiskiltä tota ehkä kannattais kans katsastaa ku fomocon logo ja samaa konetta käyttävät mm. pösön ja sitruunapatongin ohella.

Lainaus
Mutta mittasin tuosta liittimesta hehkuja kun mielestäni se on hehkun liitin ja lähtee siitä sitten alaspäin.

Mittarin maa akun miinuksesta ja punasella mitattuna kaksi näytti yhtä (eli ainakin hajalla?) ja kaksi näytti nollaa.

En ole kovin etevä yleismittarin käyttäjä joten vinkkejä sen suhteen voi antaa.

Mutta siis käsitykseni mukaan kaksi hehkua ainakin hajalla.

Näyttäs oikeelta liittimeltä ja diagnoosi oikealta, kaksi ehjää ja kaksi rikki. Tai tosin voihan siinä olla vielä piuhavika liittimen ja kahden hehkun välillä. Epätodennäköistä kyllä, mutta kannattaa vielä varmistaa tulpan päästä, jos pääset niihin käsiksi.

Yleismittarilla kun halutaan oikean suuntaisia tuloksia niin hyvä kontakti ja ehjät mittauspiuhat on näissä tärkein, mitattava vastus on lähellä oikosulkua ja pieniä eroja katsotaan. Poikki palaneen ja jotenkin ehjän näkee kyllä, mutta 1-2 ohmia lisää vastusta tulee äkkiä huonoilla kontakteilla.

Mittari vastusalueen (Ohmi) mittauksen pienimmälle asetukselle, joka yleensä merkinnällä 200. Halpamittarit mittaa tällöin yhden desimaalin tarkkuudella eli 0.0 pienin mahdollinen lukema. Maaksi kelpaa akun miinus tai suoraan moottoriin puhtaaseen metalliin ja mieluusti hauenleuka tms. klipsulla kiinni. Mitattavan liittimen päässä puhdistelua tarpeen vaatiessa.

Jos oli avaimet virtalukossa ja/tai virrat päällä ja em. liitin auki, saattaa olla releen vikakoodia muistissa. Nähtävästi mittailee meneekö virtaa tulpille vai ei.

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #20 : 09.01.2017, 21:45:33 »
Lainaus
No jopas pompsahti hinta. Pitäs saada jostain yksi risa käsiin niin vois tutkia mitä syöny ja löytyykö vastaavaa halvemmalla. Fordin sekä ranskalaisten tiskiltä tota ehkä kannattais kans katsastaa ku fomocon logo ja samaa konetta käyttävät mm. pösön ja sitruunapatongin ohella.

Googlasin tuolla osanumerolla relettä niin halvin tuli vastaan purkuautosta 40:lla eurolla. Joten kyllä niitä on tarjolla jos haluaa.

Lainaus
Näyttäs oikeelta liittimeltä ja diagnoosi oikealta, kaksi ehjää ja kaksi rikki. Tai tosin voihan siinä olla vielä piuhavika liittimen ja kahden hehkun välillä. Epätodennäköistä kyllä, mutta kannattaa vielä varmistaa tulpan päästä, jos pääset niihin käsiksi.

Jep pitää sit kun purkaa tuon, niin mitata vielä kaksi muuta hehkua ja tsekata johdotukset.

Lainaus
Yleismittarilla kun halutaan oikean suuntaisia tuloksia niin hyvä kontakti ja ehjät mittauspiuhat on näissä tärkein, mitattava vastus on lähellä oikosulkua ja pieniä eroja katsotaan. Poikki palaneen ja jotenkin ehjän näkee kyllä, mutta 1-2 ohmia lisää vastusta tulee äkkiä huonoilla kontakteilla.

Jep mulla on uus mittari joka on tosin on 20€ kapistus. Ettei mikään todellakaan mikään Fluke. Mutta kaikki on ehjänä viel.

Lainaus
Mittari vastusalueen (Ohmi) mittauksen pienimmälle asetukselle, joka yleensä merkinnällä 200. Halpamittarit mittaa tällöin yhden desimaalin tarkkuudella eli 0.0 pienin mahdollinen lukema. Maaksi kelpaa akun miinus tai suoraan moottoriin puhtaaseen metalliin ja mieluusti hauenleuka tms. klipsulla kiinni. Mitattavan liittimen päässä puhdistelua tarpeen vaatiessa.

Jep mulla oli miinuksena ensimmäisenä joku maadotuspiste, mutta tulokset heitteli sen verran että päätin ottaa miinuksen akun navasta jonka jälkeen luvut oli solideja.. Jep itselläni lähinnä ongelmana oli tuon mittarin käyttö että millä alueella sen pitää olla. Mulla tai olla tuota 200:kin pienempi luku 20 mittarissa. Veikkaan. Pitää vielä huomenna tarkistaa ja tutustua enemmän.

Lainaus
Jos oli avaimet virtalukossa ja/tai virrat päällä ja em. liitin auki, saattaa olla releen vikakoodia muistissa. Nähtävästi mittailee meneekö virtaa tulpille vai ei.

Ei ollut virrat päällä. No mutta kun nyt on selvää että hehkut on hajalla niin en jaksa stressata enempää tuota relettä. Vaihdan nyt nuo hehkut ja seurailen sitten jos tuolle releelle pitää tehdä jotain. Mutta ehkä laitan piruuttani Fordille ja Peugeotille mailia ja kysyn mitä maksaisi sieltä uusi rele.

EDIT: Esim tuolla näytti rele olevan 46 puntaa.. Että taitaa jäädä tuo rele kyllä volvon hyllyyn joka tapauksessa. https://www.fordpartsuk.com/shop/ford_focus_c-max_glow_plug_relay_2003-2008_f_1252609_c_454.htm
 
« Viimeksi muokattu: 09.01.2017, 22:03:01 kirjoittanut wildcard »
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #21 : 17.01.2017, 21:01:24 »
Voi veljet mikä mikä homma toi hehkujen vaihto.

Tänään purettu auto ja huomenna sit nippuun.

Kaks hehkua vaaleana ja kaks mustana.

Kaikki vaihtoon tietenkin.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #22 : 19.01.2017, 14:32:08 »
Nonniin..

Nyt on hehkut vaihdettu. Ja kuten talonrakentamisen jälkeen, voisi todeta että en tiedä tekisinkö toiste.


Vinkkejä tähän topicciin siis kohtalo volvokuskeille.

Purku.

Aika easy homma. Letkuja irti ja liittimiä irti. Lisäksi jäähdytin nesteet pois. Ehkä vois just tehdä vaikka ei ottaiskaan pois, mutta otin silti.

Suurimmat ongelmat olivat seuraavat:

EGR takana on kaksi 8mm kannalla olevaa pitkää pulttia. Easy. Mutta EGR alla on yksi lyhyt kuusiokolo pultti joka on ylösalasin egr:n alla. Pääsee huonosti käsiksi sekä mikään avain ei meinaa mahtua saatikka sitten kääntämään auki.

Itse EGR:n putki. Takana vasemmalla yksi runkorauta joka on lohkossa kiinni 13mm mutterilla. Erittäin tiukassa itselläni kiinni. Pultit itse EGR:ään oli aika helppo avata eikä ollut tiukasti kiinni. Alempi oli aika vittumainen laittaa takaisin mutta muuten ok.

HUOM: Tässä tulee seuraava pohdinta. Itse otin EGR:n putken irti vasemmalta klemmarista joka tulee pakosarjasta L-muodossa jakopään takaa. Päällä on sellanen huopa suoja.

Kun otin tuon klemmarin irti oli käytännössä mahdotonta saada sitä klemmaria takaisin paikalleen. Otin siis myös tuon pakosarjasta tulevan L-haitariputken irti joka on kahdella 10mm pakosarjassa pinnapultilla kiinni.

Korjausoppaassa neuvottiin että kannattaa ottaa tuosta klemmarista irti, mutta takasin ei saatu. Lisäksi tuo haitariputki on niin hepposta että kääntyy ja reuna taittuu jolloin itse EGR putki ei mene kunnolla jolloin myöskään klemmari ei mene kunnolla paikalle.

Eli ehkä tekisin niin että klemmarista irti putki ja egr irti ja sen jälkeen tuo L-kulma irti ja egr kiinni. Sitten tuo L-Kulma ja putki yhteen klemmarilla pöydällä (HUOM muista merkata oikea kulma egr putkeen sekä haitari putkeen tussilla ennen irrotusta) Sitten pujottaa L-kulma ja putki yhtenä pötkönä paikalleen.

HUOM: Jätä kaikki löysälle laittaessa. Saat pikkasen pelivaraa ja kiinnitä kaikki pultit vasta viimeseks.

Nyt sitten vaan odottelemaan kylmiä kelejä ja katsomaan että lähteekö kunnolla käyntiin.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2017, 14:34:13 kirjoittanut wildcard »
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #23 : 23.01.2017, 21:49:13 »
Noi hehkut kun on kerran vaihtanut, menee seuraava kerta jo todella nopeaan.

Sen EGR:n alle ei missään nimessä kannata laittaa sitä alaspäin sojottavaa pulttia enää takaisin, sillä ei ole siellä mitään merkitystä.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #24 : 26.01.2017, 21:23:07 »
Noi hehkut kun on kerran vaihtanut, menee seuraava kerta jo todella nopeaan.

Sen EGR:n alle ei missään nimessä kannata laittaa sitä alaspäin sojottavaa pulttia enää takaisin, sillä ei ole siellä mitään merkitystä.

En mä niin paljon rakastanut sitä hommaa että alan niitä heti kohta uudelleen vaihtamaan.

No mäpäs laitoin sen pultin kiinni ihan piruuttani seuraavalle riesaksi :)

Nyt on ensimmäiset käyttökokemukset hehkurempasta.

Päivän olleena -7 asteen pakkasssa lähti mukavasti käyntiin. Vaikkakin minusta starttaus aika oli v40 jälkeen kyllä pidempi. Starttasi hyvin ja ensimmäiset sekunnit kävi todella tasaisesti verrattuna entiseen.

Startatessa ei missään vaiheessa välkkynyt mittaristossa "ajonvakaus vaatii huollon" eikä tuntunut siltä että akku loppuu kesken starttauksen.

Eli suosittelen kyllä mittaamaan nuo hehkut. Helppo homma mitata liittimestä.

Olen muuten alkanut hehkuttamaan niin että käännän avaimen I-asentoon ja pidän siinä kunnes valot syttyy päälle.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #25 : 07.02.2017, 13:56:55 »
Nyt on ensimmäiset kunnon pakkaset koitettu ja käyntiin lähtee aivan eri lailla kun ennen..

Joten jos hyytyy käynnistyksessä niin hehkujen vaihtoon vain.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron