Vesihehkut uusittu. Tuo rele on nyt kyseessä?
En ihan ymmärrä, mikä on kysymys, mutta ainakin 1998-mallissa vedenlämmitystulppien rele on pissapojan täyttöputken takana olevan moottorinohjainlaatikon etureunassa. Se on kaksoisrele, joka kytkee joko yhden, kaksi tai kaikki kolme tulppaa päälle, jos moottorin lämpötila on alle jonkin rajan. Saattaa imuilman lämpötilakin olla ohjaavana asiana. Tuntuisi vähän oudolta, jos itse rele olisi rikki, ennemmin luulisi, että jokin johtoliitos tai johtosarjon hiertymä olisi kyseessä, mutta kaikkea voi sattua. 1998-mallissa itse tulppien eheys tai rikkonaisuus ei varoitusvaloa sytytä. Minulla onkin ollut lämmitystulppien sulake poistettuna jo vuosikaudet, koska jos moottorin termostaatti on vähän vajaalämpöinen, moottorinohjain pitää lämmityshehkuja päällä jatkuvasti, mikä lisää polttoaineen kulutusta noin puoli litraa sadalla kilometrillä. Tulpat haukkaavat virtaa n. 20 A kappale, yhteensä lähes 60 A. Niiden ollessa päällä latausjännite jää vähän alakanttiin, joten akkukaan ei pysy täydessä varauksessa.
Moottorinohjain tunnistaa, kulkeeko releen vetokäämin virta silloin kun moottorinohjain on sen päälle kytkenyt. Jos ei kulje, on se vikatila. Vastaavasti jos johto on oikosulussa maahan tai +12 volttiin, on sekin vikatila. Sitä, kulkeeko virta releestä tulppaan, ei ainakaan 1998-malli haistele.