Koska ne eivät myy tarpeeksi. Sinun laillasi ajattelevia on liian vähän uusien autojen ostajien keskuudessa. Ja suurin osa niistäkin, jotka kaipaavat isoa veekasia, ostavat sitten Mersun tai jonkun muun oikeasti premium-auton.
Ja Volvo on liian pieni tekijä oikeasti pärjäämään premium-kisassa. Jollain Volkkarilla on varaa tehdä imagoaan kohottamaan raskaasti tappiollinen Phaeton, Volvolla ei yksinkertaisesti ole varaa samaan.
Oon tästä vähän eri mieltä, varsinkin jos Volvo panostaa Kiinaan. Siellä asiakkailla ei ole ollut (,Audia ja Volkkaria lukuunottamatta) niin vahvoja mielikuvia brändeistä aikasemmin, ja Volvo on Kiinassa hemmetin kovassa huudossa, ja luultavasti Kiinasta tulee Volvonkin tärkein markkina parissakymmenessä vuodessa. Siellä isot autot myy, koska Kiinassa iso auto on vielä enemmän statussymboli kuin se on Suomessa (tai jenkeissä?).
Näin ollen uskon, että Volvon saattaa kannattaa tehdä isompikin malli, joka voi tietysti sitten olla suunnattu vaikkapa Kiinaan tms.
Eikä mielestäni Volvon statusarvo ole mihinkään kadonnut Euroopassakaan. Muistaakseni Volvo vieläkin on kalliimpi, ja sen sanoinkuvailemattoman fiiliksen mukaan "laadukkaampi" kuin japanilaiset tai vaikkapa Skoda.
Omasta mielestäni Volvon niche käy hyvin ilmi esim. Rodionin toisen topicin arvosteluista. Volkkari on normikamaa, Volvo vähän yläpuolella, ja "premium" saksalaiset sitten siitä vielä vähän yläpuolella. Mutta jos miettii vaikkapa nykyistä S60:iä, niin itselleni aivan suoraan tulee mieleen kilpailijoiksi Audi A4, BMW 3, MB C, eikä Skoda Octavia, mitä muilla tulee mieleen?
Varmaan pohjoismaissa Volvon status on kärsinyt melkosta inflaatiota sen suosion takia, mutta voisin melko varman veikkauksen sen puolesta heittää, että enemmä sitä naapuria hatuttaa uus Volvo parkkipaikalla kuin uus Toyota tai Volkkari.
E: vielä sen verran piti muokata, että nykyinen S80 on sinäänsä ollut melkonen pettymys. Se on alusta asti ollut vähän hajuton, väritön ja mauton jollain tapaa, vaikka sinäänsä ihan ok näköinen auto onkin, se vaan ei riitä. Ensimmäinen S80 puolestaan oli Volvolta jotain uutta ja "ihmeellistä". Muotoilu oli jotain ihan muuta mihin oli totuttu, ja muistelen, että sitä pidettiin aikanaan melkosen hyvän näköisenä myös Saksassa. Uus S60 (ja ehkä XC60) on mielestäni pitkään aikaan jotain uutta ja rohkeampaa Volvolta. Nykyiset konseptit näyttää hyvältä, ja toivottavasti rohkeus riittää uudistua. Mallia uudistumisprosessista vois ottaa vaikkapa Jaguarilta
