Väreistä, esim: https://www.aaafoundation.org/sites/default/files/CarColorAndSafety.pdf
Tuosta linkittämästäsi asiakirjasta löytyy, mm.
"This type of speculation and frequent questions to Foundation staff underscore the
timeliness of this topic. Car buyers often ask,
“What color car is safest?” Unfortunately,
the relationship between car color and safety is not at all clear,
because only two
scientific investigations of the matter have been conducted to date, and the authors of
both studies admitted that they were not
able to draw clear or generalizable conclusions. ""When choosing a vehicle, the bottom line is that
there is presently no scientific evidence
supporting the selection of one
particular vehicle color as the unambiguous best
choice
for safety"Vieläpä erikseen punaisesta väristä:
"It is noted that the
color red, used for fire fighting equipment, is one of the least
visible of vehicle colors. Optometrists note that, for its high visibility, lime yellow
should be used by fire and rescue teams, as well as favored by trucks and car
buyers. Lime yellow falls in the middle of the color spectrum (Schuman 1991). "
Ehkäpä siksi paloautoissa käytetään nykyisin pääasiassa fluoresoivaa (onko tälle suomekielistä sanaa) punaista tavallisen sijasta nykyisin.
Minun egoni kestäisi, vaikka autoihin tulisikin esim. pakolliset heijastavaa väriä olevat listat tai puskurit tms. sillä minä olen aina katsellut autojani enemmän sisältä kuin ulkoa päin. Siellä se katoksessa köllöttää nytkin enkä tunne tarvetta mennä sitä ihailemaan silmä kädessä.

Sitten kun tuossakaan paperissa ei mainita, onko näissä maissa joissa auton värin merkitystä on tutkittu, ajovalopakko päivisin. Sillä kun fysiikkaan ja biologisaan littyvistä seikoista johtuen ihan varmasti on väriä suurempi merkitys auton havaittavuuteen missä tahansa olosuhteessa.
Kirjoitinhan, että alkaa kohta, enkä että olisi jo. Harvassa hirvikolarit on vrt. Huippuvuosiin.
Liikenneturvahan toteaa, että
"Vuonna 2012 sekä hirvi- että peuraonnettomuuksien määrä
kasvoi."
Hirvieläinonnettomuuksia oli yli 1300 vuonna 2012. Siitä ei liene tietoa, kuinka moni ihminen loukkaantui näissä onnettomuuksissa. Uskon että nimen omaan tällaisissa onnettomuuksissa uudemmat autot ovat tasaisemmin turvallisia kuin vanhemmat, joissa ei eläinonnettomuuksia välttämättä oltu otettu huomioon yhtä hyvin kuin nykyisin. Hirvikolari on suuri riski joka tapauksessa siksikin, että hirvikolari voi eskaloitua usean auton väliseksi onnettomuudeksi samalla (hallinnan menetys, väistötilanne, peräänajo).