no tossa ikasemmin taavi jo mainitsikin... mutta onhan lentokoneissakin oltu ajamassa karttoja paperilta tableteille... ja jos sanot että ei se ole sama asia niin yhtä sama kuin tämä lentokoneen ohjaamo vertaus auton ajamiseen.
No koskas autossa viimeksi on ollut vakiona navigointi paperikartalla?

Lentokoneissa ns. electronic flight bag (EFB) on nykyään monella yhtiöllä kosketusnäytöllinen (eli ihan iPad tai MS Surface). Sitä voisi verrata ajotietokoneeseen, huolto-ohjeeseen, navigaattorin "yleisnäkymään" ja ajotietokoneen huoltotietoihin. EFB ei mitenkään liity varsinaiseen lentämiseen.
APU, autopilotti, laskutelineet ja kaikki muut mitä ihan uudenkin koneen sisältä löytyy, on nappuloita, ja syystä. Tästä johtuen oma veikkaukseni on, että tärkeimmät ajamisen aikana käytettävät nappulat tulee jatkossa autoissakin olemaan nappuloina, ellei sitten keksitä fyysistä tuntoa simuloivaa kosketysnäyttöä.
Esimerkiksi ilmastoinnin perustoiminnot ja erilaisten lämmittimien kytkennät ovat sellaisia, jotka ovat nappuloiden takana jatkossakin, oma veikkaukseni siis.
Myös jo mainitut tuulilasinpyyhkijät (vaikka eihän sitäkään tarvitse vuoteen käyttää, kun pitää vaan "auto"-asennossa

), valot, vilkut, käsijarru, hätävilkut ja ajovakauden hallinnat.
Kenenkään en ole huomannut kehuvan kosketusnäytössä olevia tärkeitä toimintoja, mm. Teslaa on tästä moitittu erityisesti täällä pohjoisen oloissa.
Ja mitä tulee lentokoneen ja auton ohjaamiseen: lentäjiä verrataan nykyään bussikuskeiksi, mikä on varsin osuva vertaus. Lisäksi jatkossa autoakin ajaa pitkälti tietokone ja ihminen puuttuu vain erikoistapauksiin. Joten yhtäläisyys on suuri mielestäni.