Tullut autolla ajeltua jonkinverran kadulla ja säädeltyä, mutta penkissä ei vielä ole käyty. Muuten toiminut hyvin, mutta uudella pakosarjalla rajuhkon kenkimisen jälkeen alkoi kannen päältä suojamuovit ja öljykorkki sulamaan. Niimpä tein jostain vakioauton lämpöpellistä tuollaisen suojan tuohon.


Jo pitkään ollut haaveena jossain vaiheessa siirtyä maxxecuun.
Sain auton toimimaan suhthyvin kadulla vvt kanssa sähköisellä ahtopaineen säädöllä, mutta ajatus tulevasta ecun vaihdosta soti sitä vastaan, ettei autoa kannata tuolla megalla enään penkissä hieroa.
Mega sinänsä oli täysin riittävä tähän kokoonpanoon ja siinä oli jopa enemmän anturitietoja mitä uudessa ecussa, mutta muutamat asiat siinä itseä häiritsi. Laitteen kotelointihan on täysin alkeellinen liittimestä puhumattakaan. Tuntui että seokset muuttuivat jatkuvasti itsestään, jos tyhjäkäynnin sai joskus säädettyä hyväksi lambda 1, niin seuraavana päivänä seokset oli jotain aivan muuta. Tämä ehkä johtui iat korjauksista. Mahdollisesti olisi säätöjä hieromalla saanut kuntoon. Lisäksi sähkökaasuläpälle ei ollut tukea, olisi vaatinut sp leinosen 450e lisäboksin, jotta sen olisi saanut. Lambda ohjaimen puute myös oli iso miinus. Vaikka jännitteet oli calibroitu, niin plx näytti aina hieman eri afr mitä tunerstudio. Suurimpana päivityksen syynä oli kumminkin, että tavoitteena on ollut aina tekemisessä kehittää omaa osaamista niin rakentelun, kuin säätöjenkin osalta. Maxxecu on nykymittapuulla järkevimpia ja yleisimpiä ecuja, joten sen käyttöliittymän ja säätämisen opiskeluun kannattaa panostaa mielummin mitä megaan (joka toki jo sekin hyvinkin tuttu).
Alunperin ecun vaihto oli tarkoitus jättää ensi talvelle, mutta sattui kuukausi takaperin tulemaan uusi käytetty race h2o myyntiin hieman uutta halvemmalla, joten tein siitä kaupat. Eihän sitä malttanut olla nakkaamatta paikoilleen ja nyt on muutamien pitkien talli-iltojen jälkeen auto jälleen ajossa uudella moottorinohjauksella.
Ecuksi tuli tosiaan Maxxecu Race H2O Premium eli molemmilla johtosarja-aihioilla sekä lambdalla. En olisi välttämättä tarvinnut vesitiivistä mallia, mutta kestääpähän nytten tyhjentää vaikka sammuttimen sisälle. Samassa kaupassa tuli boschin 74mm sähkökaasuläppä ja hellan sähköinen poljin.
Kaasuläpässä ei ollut niin paljoa pitopintaa, että olisi saanut silikonia klemmarilla luotettavasti kiinni. Adaptereja oli saatavilla, mutta ne olivat niin kalliita, että päädyin hitsaamaan epmanin clampin suoraan läppäkoteloon kiinni. En purkanut kaasuläppää ollenkaan, mutta hitsailin parin sentin pätkissä ja jäähdyttelin sähköpuolta märällä rätillä. Kaasupolkimelle tein 3mm levystä adapterin, jolla se tuli vakiopolkimen kiinnikkeisiin.



Aikaisemmista parista johtosarjasta oppineena, johdot olisi kiva olla merkittyinä kunnolla. Aina myös tarvitsee lisäillä jälkikäteen jotain. Nyt piti siis saada tarpeeksi sulakepaikkoja ja mahdollisuus lisätä releitä tarvittaessa. Ja tietysti niin, että kytkennät ja mittaamiset pääsee tekemään helposti. Tästä syystä tein hanskalokeron alle ison kantatun alumiinilevyn, johon ecu ja kaikki moottorin sähköt on pultattu. Ecu on niittimuttereilla kiinni, joten sitä on helppo tulevaisuudessa lainata mahdollisiin muihin autoihin.
Johtosarja on tehty maxxecun puolivalmiista. Kaikki liitokset on tehty suojaamattomilla puristettavilla liittimillä. Kaikki johdot on merkitty dymo tarralla ja läpinäkyvällä kutistesukalla. Käytännössä kaikki lähdöt alkaa olla käytössä mitä racesta löytyy. Ylimääräisiä anturitietoja eculle tulee bensapaine, öljynpaine, öljynlämpö ja pakopaine. Kaasu tuli sähköpolkimella ja 74mm sähköläpällä. Kaksi nakuanturia, sähköinen ahtopaineensäätö, imu vvt, flektin ohjaus, toisen bensapumpun ohjaus ahtopaineella päälle, ohjaustehostimen ohjaus, cutout ohjaus, startin ohjaus eculta, nopeustieto perältä. Egt tulee vielä joka sylinterille, kunhan anturit tulevat postissa ja polttoaineen tasotieto tulee eculle jossain vaiheessa.













