Carcom Oy  Elekma

740 vaihteisto takkuilee/rutisee!

  • 63 Vastauksia
  • 21886 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
« Vastaus #45 : 16.09.2011, 21:15:08 »
No onhan siinä vielä ajoa eessä eikä se siihen jää ku kone on iskussa! ;)
Niin. Vain M47 spragaa. :2funny:

Edit: en jaksa enää jankata. Menen autotalliin ja juon itseni kypsäksi.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2011, 21:18:11 kirjoittanut järviin »

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
« Vastaus #46 : 17.09.2011, 09:24:30 »
no jos puolessa millissä hajoo niin on se ittesä maksanu takas. :D

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
« Vastaus #47 : 17.09.2011, 10:44:29 »
Eihän nuo takavedon automaatitkaan nyt kovin kalliita ole. Mä en nyt kyllä käsitä miksi ylistät takavedon huonointa laatikkoo?
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
« Vastaus #48 : 17.09.2011, 12:06:57 »
Tarkotin lähinnä että M47 on minulle tutuin ja siksi pidän sitä hyvänä ei muissa siinä mielessä mitään vikaa ole.
Eikös tuo m47 puolustus tule tuossa ilmi? Ei kai siinä sen kummempaa syytä tarvita ja kyllähän se tuollaisessa maailmankaikkeuden kenties laiskimmassa takavetovollessa hintansa tienaa, ei tosiaankaan joudu lujille ja jos vielä malttaa ajella vitosella vasta 70kmh päälle niin asia on ok.

Sori, b200K:ssa on vielä 6 hepoa vähemmän... Tuossa äffässä on 109 hp.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2011, 12:10:15 kirjoittanut hevonen »

Poissa ^Ankkuli^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Volvo
Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
« Vastaus #49 : 17.09.2011, 12:31:03 »
Täällä toinen joka kehuu M47-lootaa  :hello: Liian hienoja tommoiset sähköiset ylivaihde viritykset ihan normaaliin henkilöautoon jossa on 5-vaihdetta  :nohnoh Raskaassa kalustossa sentään ymmärrän sen sähkönappi homman kun niillä napeilla saadaan enemmän kuin yksi vaihde käyttöön lisää..

Jos jaksaisin ja olisi rahaa ja ennen kaikkea kiinnostusta niin nakkaisin omastakin autosta tuon nappilaatikon mäelle ja laittaisin ihan oikean 5-vaihteisen tilalle, tosin M90 ;)

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
« Vastaus #50 : 17.09.2011, 12:56:41 »
Täällä toinen joka kehuu M47-lootaa  :hello: Liian hienoja tommoiset sähköiset ylivaihde viritykset ihan normaaliin henkilöautoon jossa on 5-vaihdetta  :nohnoh Raskaassa kalustossa sentään ymmärrän sen sähkönappi homman kun niillä napeilla saadaan enemmän kuin yksi vaihde käyttöön lisää..

Jos jaksaisin ja olisi rahaa ja ennen kaikkea kiinnostusta niin nakkaisin omastakin autosta tuon nappilaatikon mäelle ja laittaisin ihan oikean 5-vaihteisen tilalle, tosin M90 ;)

Ei muutakun m46:sta vähän uudelleenjohdottamaan niin sulla on siinäki
läjä vaihteita.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
« Vastaus #51 : 17.09.2011, 13:00:44 »
Täällä toinen joka kehuu M47-lootaa  :hello: Liian hienoja tommoiset sähköiset ylivaihde viritykset ihan normaaliin henkilöautoon jossa on 5-vaihdetta  :nohnoh Raskaassa kalustossa sentään ymmärrän sen sähkönappi homman kun niillä napeilla saadaan enemmän kuin yksi vaihde käyttöön lisää..

Jos jaksaisin ja olisi rahaa ja ennen kaikkea kiinnostusta niin nakkaisin omastakin autosta tuon nappilaatikon mäelle ja laittaisin ihan oikean 5-vaihteisen tilalle, tosin M90 ;)
Se "sähköinen ylivaihde" on planeettapyörä. Kuten hevonen jo mainitsikin, niin tuo sinun mielestäsi "liian hieno keksintö" on ollut normaaleissa henkilöautoissa peruskauraa jo yli 100 vuotta.


Ei muutakun m46:sta vähän uudelleenjohdottamaan niin sulla on siinäki
läjä vaihteita.
Totta. 2 taakse ja 8 eteen.

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
« Vastaus #52 : 17.09.2011, 14:42:11 »


Sori, b200K:ssa on vielä 6 hepoa vähemmän... Tuossa äffässä on 109 hp.
[/quote]

niin on muttei siinä isoa eroa huomaa. :D

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
« Vastaus #53 : 17.09.2011, 20:46:00 »
Totta. 2 taakse ja 8 eteen.
En menis kytkemään loikkaria päälle pakilla... :)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
« Vastaus #54 : 17.09.2011, 21:01:25 »
Totta. 2 taakse ja 8 eteen.
Tai siis käytännössä 6 eteen, koska ykkösellä/pakilla loikkari ei kytkeydy kun ei riitä öljynpaine, kolmonen + loikkari välitys on käytännössä sama kun nelosella eli 1, jotenka ainoat "järkevästi" kerrottavissa olevat vaihteet on 2 ja 4. Ja taaksepäinhän se ei anna kertoa, koska loikkarissa on ykssuuntalaakeri, eli pakka luistaa jos se sattuu jaksamaan vetää loikkarin päälle.

Se "sähköinen ylivaihde" on planeettapyörä. Kuten hevonen jo mainitsikin, niin tuo sinun mielestäsi "liian hieno keksintö" on ollut normaaleissa henkilöautoissa peruskauraa jo yli 100 vuotta.
Onhan tuossa sähkösessä loikkarissa ongelmia, nimenomaan tuntuu olevan ylipääsemätömän vaikeaa saada se 12V sinne solenoidille, kun johtosarjat rapistuu laatikonkupeesta, ja laadukkaat oletettavasti saksalaiset releet sekoilee. Puhumattakaan siitä, että ne mäntien o-renkaat voi kerran 400tkm matkalla joutua vaihtamaan. Ja 653tkm mittarissa olevan m46 vitonen on ujeltanut ainakin viimeset 80tkm, todennäkösesti kauemminkin. On tosin tdic perässä ja auto on vanha taksi, lie ajettu 60kmh loikkarilla ???.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
« Vastaus #55 : 17.09.2011, 21:10:52 »
Ai mikä pakka luistaa?
Ja miksi?

Edit: Jos ÖP ei riitä, niin Miten se jokkiksessa riittää?(1,5-vaihde)
« Viimeksi muokattu: 17.09.2011, 21:14:46 kirjoittanut järviin »

Poissa renny

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
« Vastaus #56 : 17.09.2011, 22:41:04 »
Koska se vitonen ei kestä kilometrejä eikä voimaa.
Mitä voimaa ja kilometrejä? ::)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
« Vastaus #57 : 18.09.2011, 00:54:05 »
Ai mikä pakka luistaa?
Ja miksi?

Edit: Jos ÖP ei riitä, niin Miten se jokkiksessa riittää?(1,5-vaihde)
Se ylivaihteen planeetan kitkapinta. Luistaa pakilla, koska siellä on yksisuuntalaakeri, ts. lähtöakseli ei voi pyöriä hitaammin kuin tuloakseli -> jos pakilla yrität kertoa, tuo laakeri estää sen, ja joko pakka luistaa tai tulee palasia.

ÖP riittää jostakin 30-40kmh tienoolta alkaen juuri rempatuilla o-renkailla, tuli anturivian takia joskus ohitettua tilapäisesti se nelosen anturi ja tulipa sitten stopatua loikkari päällä, kakkosella jossakin 2500rpm kohdilla jysähti loikkari päälle. Tiheä perä toki laskee tuota minimiä ajonopeutta kun saadaan kardaaniin vauhtia...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
« Vastaus #58 : 18.09.2011, 11:37:38 »
Se ylivaihteen planeetan kitkapinta. Luistaa pakilla, koska siellä on yksisuuntalaakeri, ts. lähtöakseli ei voi pyöriä hitaammin kuin tuloakseli -> jos pakilla yrität kertoa, tuo laakeri estää sen, ja joko pakka luistaa tai tulee palasia.

ÖP riittää jostakin 30-40kmh tienoolta alkaen juuri rempatuilla o-renkailla, tuli anturivian takia joskus ohitettua tilapäisesti se nelosen anturi ja tulipa sitten stopatua loikkari päällä, kakkosella jossakin 2500rpm kohdilla jysähti loikkari päälle. Tiheä perä toki laskee tuota minimiä ajonopeutta kun saadaan kardaaniin vauhtia...
ÖP:ta pystyy jonkinverran nostamaan. En tosin tiedä kuinka alhaalta paine alkaa nousemaan.
Kuitenkin jokkistyypit on tehneet toimivia 1,5 vaihteita.

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
« Vastaus #59 : 18.09.2011, 14:54:50 »
ÖP:ta pystyy jonkinverran nostamaan. En tosin tiedä kuinka alhaalta paine alkaa nousemaan.
Kuitenkin jokkistyypit on tehneet toimivia 1,5 vaihteita.
Jaa, toihan ois kiva tietää että miten. Tuo ylivaihdehan tekee pääakselin pyörimisliikkeestä eestaas liikettä sellaisen nokan välityksellä ö-pumpulle. Öp riippuu ihan täysin tuon akselin pyörimisnopeudesta, (auton nopeudesta).
Voihan sinne panna paksumpaa öljyä ja toivoa parasta. ;)

 

Kulkukoira  Proturbo