Totta. 2 taakse ja 8 eteen.
Tai siis käytännössä 6 eteen, koska ykkösellä/pakilla loikkari ei kytkeydy kun ei riitä öljynpaine, kolmonen + loikkari välitys on käytännössä sama kun nelosella eli 1, jotenka ainoat "järkevästi" kerrottavissa olevat vaihteet on 2 ja 4. Ja taaksepäinhän se ei anna kertoa, koska loikkarissa on ykssuuntalaakeri, eli pakka luistaa jos se sattuu jaksamaan vetää loikkarin päälle.
Se "sähköinen ylivaihde" on planeettapyörä. Kuten hevonen jo mainitsikin, niin tuo sinun mielestäsi "liian hieno keksintö" on ollut normaaleissa henkilöautoissa peruskauraa jo yli 100 vuotta.
Onhan tuossa sähkösessä loikkarissa ongelmia, nimenomaan tuntuu olevan ylipääsemätömän vaikeaa saada se 12V sinne solenoidille, kun johtosarjat rapistuu laatikonkupeesta, ja laadukkaat oletettavasti saksalaiset releet sekoilee. Puhumattakaan siitä, että ne mäntien o-renkaat voi kerran 400tkm matkalla joutua vaihtamaan. Ja 653tkm mittarissa olevan m46 vitonen on ujeltanut ainakin viimeset 80tkm, todennäkösesti kauemminkin. On tosin tdic perässä ja auto on vanha taksi, lie ajettu 60kmh loikkarilla

.