Terve pitkästä aikaa! Edellisestä päivityksestä onkin kulunut n.10kuukautta.Viime kesäkuun päivityksen jälkeen projekti jäi taas tauolle,koska minulla on kesäisin muutakin tekemistä,kun olla tallissa. Taisi mennä melkein marraskuulle, kun aloin taas pikkuhiljaa rakentaan. Aikaa olisi kyllä ollut aloittaa aikaisemminkin,mutta inspiraatio katosi jälleen jonnekkin.Joku teistä on saattanut jopa miettiä,että mitähän tällekkin projektille kuuluu.
Työtahti ei ole ollut nyt niin nopea,kuin aikaisemmin,mutta tässä joitakin kuvia.

Konehuone on vielä pahasti kesken,mutta olen hitsaillut lähes kaikki saumat kiinni. Tein moottorin taakse uuden palkin ja siihen syvennyksen,jotta saan moottorin hieman taaemmas,kuin ennen.Konepellin väljät saranat purin palasiksi ja tapitin ne uudestaan 10mm vahvuisilla tapeilla. Loppu lonksuminen ja konepelti istuu nyt takareunasta hyvin.Samalla poistin saranoista jouset ja laitoin tilalle s60 Volvon takaluukusta kaasujousen.Hyvin jaksaa pitää pellin ylhäällä ja jopa vielä puoleen väliin laskiessakin pelti jää paikalleen.

Halutti tehdä välissä muutakin,kuin konehuonetta,joten otin lokasuojat käsittelyyn. Leikkasin tuon alkuperäisen rapaa keräävän lampunkehyksen pois ja tein 2mm vahvuisesta pellistä yksinkertaisemman kehyksen.Tällä muutoksella haluan estää lokasuojan ruostumisen niin nopeasti.Harmittaahan se,jos parin vuoden käytön jälkeen alkaa puskeen ruostefinniä läpi.
images uploadSitten otin ovet käsittelyyn. Muutama paha lommo pitää oikoa vähän ylemmäs,ettei mene kittiä niin paljon.

Työpaikalta lainasin tuollaisen "nyppärin",jolla saa kätevästi oikaistua lommot pois.


Hitsasin ylimääräiset reiät umpeen ja tinasin ne.
Tuossa aikaisemmin kirjoittelin,että kaikki joka on vihreää,on vanhaa ja niistäkin lähtee puolet vielä pois.
Aioin palata asiaan myöhemmin. Nyt kerron siitä. Aloin hiomaan autoa kirkkaalle pellille,kun huomasin,että autoa on joskus kolaroitu vasempaan helmaan ja b-pilariin.Vähän aikaa mittailin,niin huomasin ,että b-pilari oli alareunasta 15mm liian sisällä.Vasaralla taottu suuripiirtein linjaan ja hitsattu uusi helmapelti.Pakkelia oli levitetty reilulla kädellä oven ja takalokasuojankaaren väliselle alueelle.

Leikkasin helman auki.Oli vähän yllätys tuo soran määrä.Helman runkopalkki oli jätetty ruttuun ja tuo sora on tietenkin aiheuttanut jo ruostumista.
photo upload
Vaurioituneet pellit pois ja uutta tilalle.

B-pilari pois...
upload picture
...ja kanttailin uuden helman. Veljen varaosahyllystä suorempaa pilaria tilalle.
