Tuosta tehtaan ja maahantuojan vastuun vähättelemisestä olen hiukan yllättynyt. Eihän kukaan myyjä tai edes merkkikorjaamon päällikkö voi tietää että tehtaalta lähtenyt tuote on suunniteltu kestämään vain muutaman päivän yli takuuajan ... takuuhan on kilometrirajaton kaksi vuotta, oli auto ammattikäytössä tai ei. Kaksi viikkoa yli takuun Volvoni oli kahdesti merkkihuollossa ja 8 päivää ajamatta. Jos ei kiinnitetä siihen ajamattomuuteen mitään huomiota niin jos autossa on vikaa, vaikkakin näin piilevä, niin miksi merkkihuoltoa ei saa tukistaa vaan myyjä pitäisi hirttää kun möi paperilla huippukuntoisen Volvon ?
Ongelmasi on siinä, ettet ole ostanut mitään Volvon tehtaalta, maahantuojalta tai piirimyyjältä. Olet sopimussuhteessa vain sen jobbarin kanssa.
Tuossa on ihan oikeasti iso ero, koska kuluttajansuojalain mukaan uuden auton ostaja saa kohdistaa vaatimuksensa kaikkiin noihin kolmeen tahoon. Eikä se vastuu pääty edes takuuajan päättymiseen vaan ikäänkuin hiipuu auton iän kasvaessa.
Muualta auton ostanut ei tuollaista valinnanvapautaa nauti ja kaikki vaatimukset tulee kohdistaa vain ja ainoastaan siihen auton myyneeseen jobbariin.
Ei ole sattumaa, että jopa Bilia työntää epäkelvolta vaikuttavat vaihtoautot suoraan jobbareille. Kai siellä hyviäkin menee nipussa, mutta silkkaa romuakin lähtee eteenpäin.
Tästä syystä jobbarilta ostetun auton
pitäisi olla tuhansia euroja halvempi kuin merkkiliikkeestä ostetun. Jos tulee ongelmia, niin säästetyillä rahoilla tekee kummasti remonttia ja jos ei tulekaan, niin sitten on tehnyt hyvät kaupat.
Tietenkin olen möyhennellyt pääkopassani koko joulun ja uudenvuoden tätä Volvo-casea, välillä nukkuen välillä kiukutellen. Perkeleitäkin on lennellyt mutta ainoa mikä on jäänyt puuttumaan on kontakti itse tehtaan/maahantuojan puolelta. Merkkihuolto suojelee, ei kerro. Myyjä suojelee - ei tiedä . . . tietääkö Teistä kukaan että kuka tai mikä olisi virallinen taho mikä vastaisi että EI KUULU VALMISTAJALLE JOS RAUTA HAJOAA muutama päivä takuun jälkeen ?
Kuluttajansuojalaki on se "virallinen taho", jonka mukaan asia nyt vaan on noin.
Kuten jo sinulle on suositeltukin, niin kannattanee ottaa yhteyttä asianmukaisiin moottorikorjaamoihin, joiden valikoimaan kuuluu vaihtomoottoreiden myyminen ja asentaminen. Niitä saa onneksi Ruotsista ihan kohtuulliseen hintaan.