Tuo päästömittausasia nyt ei tähän linkittämääni määräysluonnokseen liittynyt millään tavalla.
Joka tapauksessa, ajokieltoja näköjään saisi määräillä aiempaa helpommin. Esim. "Käyttöjarrun (B1) suorituskyvyn ja tehon vikojen ja puutteellisuuksin luokittelu muuttuisi siten, että jarruvoiman ollessa missä tahansa pyörässä alle 50 prosenttia toisen samalla akselilla olevan pyörän enimmäisjarruvoimasta ohjaavien etuakselien tapauksessa, vika luokiteltaisiin ajokieltoon johtavaksi viaksi entisen hylkäykseen johtavan luokittelun sijaan."
Myös uusia tarkastuskohteita tulisi "Tarkastuskohteisiin lisättäisiin nykyiseen ohjeeseen verrattuna käyttöjarrun tarkastuskohteen osa-alueisiin jarrujen tehon, AEBS –hätäjarrujärjestelmän ja jarrunesteen tarkastaminen, valaisimien ja varusteiden tarkastuskohteisiin turvajärjestelmät (C12.3, Esimerkiksi LDWS kaistavahtijärjestelmä,
vaihtamisopastin)"
Valojen osalta entistä useampi vika johtaisi hylkäykseen korjauskehotuksen sijasta, esim. "Peruutusvalaisimen (C10.1) viat valon väri, valaisimen sijoitus, kirkkaus tai merkintä ei ole vaatimusten mukainen ja järjestelmä ei toimi vaatimusten mukaisesti luokiteltaisiin hylkäykseen johtaviksivioiksi kun ne ohjeen mukaan ovat olleet korjauskehotukseen johtavia."
Yllä olevat poiminnat ovat perustelumuistiosta.