Tämä ketjupa on hiljentynyt. No yritetään silti. Eli, minulle iski joku mielenhäiriö ja kävin kokeilemassa T8
Tuli aika nopeasti fiilis että oma vanha on kyllä hemmetin brutaali traktori tuohon verrattuna. Oishan tuo yhdensortin unelma-auto, kai. Vertailupohjaa ei ole kun en ikinä uusia autoja käy koeajamassa.
En malttanut kokeilla pure moodia. Ilmeisesti sillä ajo ei kuitenkaan tarvi olla ihan naurettavan verkkaista köröttelyä? No pitää kokeilla ehkä uudelleen. Jos on 25km suuntaansa ja perillä voi normi lämmitystolpasta ladata 2h niin ilmeisesti voisi olla mahdollista päästä kokonaan sähköllä tuollainen lenkki? Nopeus on 50-80Kmh.
Hieman on kyllä tehty konstikkaaksi tuolla ajo. Pysäköitäessä joutui ihmettelemään että mitä kommervenkkejä tässä saa tehdä ennenkuin uskaltaa jalan ottaa jarrulta. Pisteenä i:n päälle se virtanappula. Ehkä turhan radikaali hyppäys vanhasta, IMHO, mutta äkkiä tuon oppi. Ei kuitenkaan käytettävyydeltään kympin suoritus
Ite ajellu nyt noin 6500 km ja kulutukset koko ajalta on 5.3l/100km. Työmatka on 2*17km ilman välilatausta ja ainakin vielä pikkupakkasillakin oon päässy koko matkan sähköllä jos ajelen ilman kiihdyttelyä. Noiden lyhyempien ajelujen keskikulutus koko ajalta on pyöriny siinä 3-4l/100km välillä. Sähkön tehot riittää hyvin noihin valoista lähtöihin vaikka nostettaisiin nopeus 80km/h asti. Välillä tosin takana saattaa olla joku joka haluaa tulla väkisin peräluukusta sisään, mutta silloinkin on mukava painaa kaasua sen verran, että polttomoottori tulee mukaan ja jos edessä on tilaa, niin kummasti sitä välimatkaa kertyy takana olevaan.
Mutta itse käytän 95% tuota Pure moodia, jopa nyt kun on ollut jo vähän liukastakin välillä. Tosin ajelen sitten myös oikeanpuoleisella kaistalla, että pääsee hätäisemmät menemään vasemmalla kaistalla vapaasti. Jännä nähdä millaisia kulutuslukemia tulee sitten, kun pitää sitä awd-moodia käyttää enemmän.
Olen noin 15 vuotta ajellu kitkoilla ja nyt vähän harmittaa, että otin nastalliset talvirenkaat, kun aika herkästi lähtee niillä sutimaan kuivallakin asfaltilla vaikkei lähellekään pohjaa kaasua painaisikaan. Samoin nastallisten ajomelu on melkoinen verrattuna kesärenkaisiin tai kitkoihin.
Muutaman kerran oon kokeillu automaattipysäytystäkin valoissa ja ainakin vielä on pysähtynyt edellä olevan taakse nätisti(jalka on kyllä aina ollut valmiina jarrulla). Liikkeelle lähtö tehdään vähän turhan verkkaisesti, niin ruuhkassa oon avustanu itse kaasuttamalla, ettei jää niin pitkää väliä edellä olevaan.
Olen ollut tosi tyytyväinen autoon. Ainoo mikä ei toimi hyvin aikaisempiin autoihini verrattuna on tihkutunnistin. Yleisestikin se pyyhkii ihan liian ahkeraa ja saa välillä jotain ihmekohtauksia ja siirtyy pyyhkimään lasia kauhealla tahdilla, vaikka lasi on melkein kuiva. Itse kokenut, että sitä ei viitsi edes käyttää epäloogisen toimivuuden takia.