Autoracing  KL-varaosat

Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon

  • 83 Vastauksia
  • 19939 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #75 : 07.04.2018, 16:41:17 »
Lattiamatto olisi nyt palasien liittämistä vaille valmis. Meinasin koittaa ihan vaan kaksipuoleista kangasteippiä. Jos se ei ole pitemmän päälle kestävä ratkaisu, niin pysyypähän sillä sen aikaa läjässä että pääsee ompelemaan :)



Kynnyslistaan koitin nyt ensimmäistä kertaa sellaista ihmeainetta kuin Sonus Aluminum Restore. Kieltämättä aika tehokasta, aine oli pinnassa ehkä 30s eli sen aikaa että kerkesin harjata osan läpi ja sen jälkeen huuhtelin. Siitähän tuli melkoisen bueno :o



Ja viimeiseksi kävin kylkilistadilemman kimppuun. Eli millä amazonin kylkilistat kiinni niin, ettei niiden rei'istä pääse vesi paneelien sisään?

Ostetaan lähelle sopivan kokoisia muovikiinnikkeitä, näytetään niille vähän sivuleikkureita ja nyt listat istuu tukevasti paikoillaan eikä vesi pääse enää sisään.



Eli kiinnikkeet löytyy motonetistä oheisella numerolla, katkaistaan ylhäältä tuo tatti pois ja alhaalta yksi kolmesta kiinnikkeestä samaten. Jos alempaa kiinnikettä ei katkaise, pitää listanreiät suurentaa 8mm kokoon. Lista menee sopivasti noiden kahden jäljelle jääneen huulen väliin ja alempi laippa istuu tiiviisti koripeltiä vasten.

Ja noita kiinnikkeitä menee 40 kappaletta kylkilistojen kiinnitykseen :)

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #76 : 15.04.2018, 20:20:25 »
Lattiamatto tuli teippailtua kasaan ja tuntuisi jopa pysyvän ihan asiallisesti läjässä. Pyyhin penkit pesuaineessa kostutetulla rätillä siistimmäksi, imuroin maton ja hattuhyllyn ja laitoin sisustan nippuun. Kojelaudan verhoilu meni paikoilleen rikkinäisenä, mutta uuden maksaessa 260€ hyväksyn asian... :D



Ensimmäistä kertaa minulla ollessa myös tuulilasin sisäpuolen listatkin ovat paikoillaan. Onkohan noissa valkoisissa ollut alun perinkin mustat listat tuulilasin ympärillä?

Laitoin myöskin sivuikkunoiden alapuolelle listat kiinni. En tiedä, miten niiden olisi pitänyt oikeaoppisesti tulla niihin muoviklipsuihin kiinni, mutta katkaisin niistä klipseistä sen ulkonevan tötterön matalammaksi niin ne sai paikoilleen listan sisään.

Nappasin sitten akun navan kiinni ja ajoin auton ulos pesua varten (kiillotusaineen jämät pois). Ja kyllähän sieltä pesun jälkeen aika kiiltävä auto vielä löytyi.





Auto pyöri ulkona pesun ajan, ja lämmöthän siellä taas oli korkealla. Ylävesiletku oli ihan kylmä, vaikka lämpömittari hipoi punarajaa. Kun koneelle antoi kierroksia, rupesi ylävesiletku muuttumaan haaleaksi ja lämmötkin laskivat hieman. Mikähän siellä nyt rajoittaa sen nesteen kiertoa, ideoita? Vesipumppu ja termostaatti on uusittu viime syksynä.

Sekoitin myöskin pikku määrän maalia, että sipaisen pensselillä umpeen ne kohdat mistä maali on lohkeillut. Maalia kuitenkin jäi vielä kohtalaisen paljon, joten hioin konehuoneesta vähän pintoja sileämmäksi ja pyyhkäisin jämämaalit sinne pintoihin. Tulihan siitä heti vähän siistimmän näköinen.



Tulee se kesä sieltä pikkuhiljaa, ehkä :)


Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #77 : 18.04.2018, 20:30:19 »
Huuhtelin eilen jäähdytysjärjestelmän konetiskiaineella, mutta lämpöjen heittely jatkuu. Otin termostaatin pois niin lämmöt napottaa tasan puolessa välissä mittaria kierroksista riippumatta. Enemmän kun antoi kierroksia, niin jäähdytysnesteen taso syylärissä kävi selvästi korkeammalla, tuli jopa vähän yli.

Varmuuden vuoksi siis tilasin yläpään tiivistesarjan ja tänään nappasin kannen irti.





Lohkosta ja kannesta ei onneksi löytynyt halkeamia. Karstaakin ihan normaalin verran, eli mitään isoa vuotoa tuolla ei ole ollut. Tulipahan samalla tarkistettua sylinterien kunto, lohko on stanukoossa ja hoonausjäljet on edelleen näkyvillä koko sylinteriputken matkalta. Saattoipahan olla ensimmäinen kerta, kun konetta käytetään auki :)

Jälkeenpäin tarkastelin tuota syksyllä laitettua uutta termostaattia, jonka juorureiässä on teräskuula. Joka liikkui melkoisen nahkeasti, kumpaankaan suuntaan puhaltamalla ei saanut ilmaa menemään läpi. Eli olisikohan vika kuitenkin ollut siinä ja kansipahvin orastavassa vuodossa, jotka yhdistettynä teki kanteen ilmalukkoa. Noh, kohta on uudet yläpään tiivisteet ja termostaatin teräskuula poistettu lievää väkivaltaa käyttäen, jospa ne lämmöt alkaisi asettumaan :)

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 348
  • www.vrcf.fi
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #78 : 18.04.2018, 21:26:11 »
Hieno amazon! Sisustasta vielä kun uusisi ainakin penkit niin täydentäisi kokonaisuuden  :)

Termostaatti kannattaa suoraan vaihtaa kun ei kauhean kallis osa ole. Itsellä toisen merkkisessä autossa kävi niin, että ostin talvella uuden termostaatin ja seuraavana kesänä alkoi jumittamaan jolloin lämmöt nousi joskus liian korkealle.
« Viimeksi muokattu: 18.04.2018, 21:47:07 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #79 : 20.04.2018, 19:23:02 »
Sisustan uusiminen on ollut kyllä mielessä, mutta pelkät penkkien päälliset ovat jo niin järkyttävän hintaiset että pitää vielä vähän aikaa miettiä taktiikkaa.

Kansi tuli koneistamolta puhallettuna sekä venttiilit hiottuna, seetit ajettuna sekä tasopinta höylättynä. Halkeamia ei ollut, mutta yhdessä venttiilissä oli pientä ohivuotoa ja toisessa vähän enemmän (ei pitänyt ollenkaan alipainetta). Venttiilit eivät olleet painuneet ollenkaan kanteen ja ohjuritkin olivat virheettömät, kuulemma melkoisen harvinaista tämän ikäluokan koneessa.



Pienen teippailun jälkeen pyyhkäisin Biltemasta ostetun moottorimaalin kanteen ja lohkoon niille osin kun sen järkevästi sai. Loput lohkosta pitänee maalata sitten jos joskus käyttää konetta ylhäällä, mutta nyt ei aikataulu anna periksi kun talli menee alta alle kuukauteen...



Kun sain koneen kokonaan läjään, venttiilit säädettyä ja jäähdytysnesteet sisälle, käänsin avainta tärisevin käsin. Ja sehän tärähti heti tulille. Pientä rykimistä oli alkuun, mutta sekin tasoittui kun aikansa pyöritteli. Kun lämppärin venttiilinkin sai aukeamaan (oli vähän jumissa) ja sieltä ilmat pois, niin lämmöt asettui. Napottaa ihan tasan puolessa välissä mittaria sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla, ja ylävesiletku on jatkuvasti lämmin. Kyllä siellä vaan taisi siis orastava vuoto olla tiivisteessä. Ja se termostaatin helmi oli jumissa.

Lopuksi vielä pyyhkäisin POR-15 flektin koteloon, jarrunestesäiliön pintaan ja huohottimeen. Kyllähän tuo konehuoneen ilme muuttui aika paljon yhden iltapäivän puuhastelulla.


Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #80 : 19.05.2018, 20:15:57 »
Amazonilla ei ole oikeastaan tullut kuin ajeltua. Vähän meinaa lämpöongelmaa olla edelleen ja toinen etujarru jää välillä kantamaan, ilmeisesti jarruletkuun on tullut sisäinen vaurio kun siinä oli puristin jarrujen ollessa auki. Vein amazonin tallille ja otin myyntikuvat, siellä se on nettiautossa jos jotakuta kiinnostaa. Hienohan se on, mutta en minä vaan saa siitä sitä jotakin irti mitä haluaisin...

240 sen sijaan tuli nyt parina päivänä rassailtua, tein viimeinkin panhardiin uuden puslan keskitapin missä reikä on epäkeskeinen. Nyt taka-akseli asettuu symmetrisesti madalluksesta huolimatta.



Ja joo, ehkä olisi aika vaihtaa myös puslan kumiosa... :D Onneksi tuo on aika kivuton irroittaa ja kiinnittää takaisin, pusla sen sijaan saattaa olla melkoisen tiukassa.

Pikkuhiljaa olen valmistautunut myös kesäkumien vaihtoon, tänään sain pestyä ja vahattua nuo MK18. Yllättävän puhtaanahan nuo oli pysyneetkin, kevyt pesu pinelinellä ja pyyhintä IPA:lla riitti hienosti vahan pohjalle. Nyt tuli kunnolla vahattua myös vanteiden takapuolet, saapa nähdä tarttuuko törky enää sitäkään vähää :)


Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #81 : 20.05.2018, 13:31:56 »
Nytpä olisi 240 kesärenkaat alla. Samalla käänsin etutolpista camberia vähän sisäänpäin, kun jäi sekin viime kesänä tekemättä... Nyt istuu pyörät alla paljon nätimmin :)

Niin ja pyyhkäisin viimeinkin plastidipin mädätyslistojen pintaan. On se kumma kun pitää olla auton ulkopuolella kolmea erisävyistä muovia... Peilit, puskurit ja snowcapit on mustat. Takapuskurin alahelma on tumman harmaa. Ja mädätyslistat ihmeelliset ruskeanharmaat.

No, nyt värieroa on huomattavasti vähemmän.



Pitäisi vielä vaihdella kesävilkut ja -valot paikoilleen, mutta sitä ennen takavalojen linssejä pitää liimailla paremmin kiinni. Ainakin kolme oli irronnut viime kesän aikana. Jospa nuo saisi rapsittua loputkin irtaalleen, niin tyrkkäisi epoksilla pysyvästi kiinni.

Ensi talven projektina voisi olla mädätyslistojen poisto kokonaan. Hirveä hommahan siinä on, mutta tulisi kliinimpi ulkonäkö... :)

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #82 : 02.06.2018, 13:43:25 »
Huuhtaisin taas pölyt pois 240 pinnasta sekä ovien väleistä, sekä vaihtelin kirkkaat vilkut ympäriinsä. Takavaloissa olikin vain yksi ruutu irti, joka sekin korjaantui painamalla se takaisin paikoilleen. Ihmeellisen pehmeällä liimalla ovat kiinni.



Nyt voisi viimeinkin ottaa auton ihan ajoon, kun Amazon lähti eilen uudelle omistajalle. Ajelisi nyt tuolla ainakin sen aikaa, kun saan tuon heräteostoksen (-90 Sunny) leimattua ja ajoon. Sitten voisikin ruveta tosissaan etsimään parempaa tekniikkaa 240 pellin alle :)

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #83 : 14.04.2019, 21:07:36 »
Auto on saanut levätä syksystä asti tallissa. Ajatuksena oli laittaa ruiskuvermeet kiinni talven aikana, mutta kun piti 2 moottoripyörääkin rakentaa niin se vähän jäi.

Kytkimen sain sentään vaihdettua, samalla myös kampuran takastefa ja öljyt sekä lootaan että koneeseen. Lisäksi vaihdelaatikko tuli pestyä puhtaaksi asti pintapuolisesti. Kytkinlevy oli yllättäen pienempää mallia, ja aivan loppu. Nyt on uusi oikean kokoinen paikoillaan tuoreen asetelman ja painelaakerin kanssa.

Ruiskun osien mukana tullut vauhtipyörä olisi mennyt samalla paikoilleen, mutta se oli kulunut n. 1mm verran kuopalle kytkinlevyn kohdalta. En viitsinyt laittaa huonompikuntoista vauhtipyörää, joten kaasarilla mennään toistaiseksi.

Ilma-alusta on alkanut kiinnostaa taas ihan jonkin verran....

 

Autoracing  KL-varaosat