Samppasport  Futurez

Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.

  • 40 Vastauksia
  • 8741 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teemu R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
« : 03.03.2017, 16:21:53 »
Minkälaista säädintä suosittelette lastutetun vakiomoottorinohjauksen kaveriksi. Kelpaako lineaarinen säädin? Vähän uusi juttu enkä löytänyt aiheesta keskustelua.
Volvo 740 TDIC -89(ZBU)(kuusakoski vei), Volvo 245 classic -93(IGE), Volvo 945 B230FT+AW71(UGX), Volvo 940 B230(FT)+ZF GS6-37DZ -97(ZGR) ja Volvo 940 B230FK+AW71(GBU)

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
« Vastaus #1 : 03.03.2017, 16:23:01 »
Alkuperäistä  :)
940 classic
Amazon -68

Poissa Teemu R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
« Vastaus #2 : 03.03.2017, 17:04:53 »
Mahtaako miten toimia kun lastun ohjeissa mainittu, että pitäisi nostaa 3,7bar 465cc suuttimilla. Toimiiko vakiopaineilla noilla suuttimilla vai pitääkö suurentaa suuttimia entisestään. KL-racingin lastu.
Volvo 740 TDIC -89(ZBU)(kuusakoski vei), Volvo 245 classic -93(IGE), Volvo 945 B230FT+AW71(UGX), Volvo 940 B230(FT)+ZF GS6-37DZ -97(ZGR) ja Volvo 940 B230FK+AW71(GBU)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
« Vastaus #3 : 03.03.2017, 17:06:55 »
Mahtaako miten toimia kun lastun ohjeissa mainittu, että pitäisi nostaa 3,7bar 465cc suuttimilla. Toimiiko vakiopaineilla noilla suuttimilla vai pitääkö suurentaa suuttimia entisestään. KL-racingin lastu.

Ei tietenkään toimi jos lastu tehty tietylle setupille.

Eli tässä tapauksessa on siis muutettava vakio säätimestä muuhun säädettävään.
TAI hommattava säädettävä kansi siihen vakioon. Saa muistaakseni Finjectoriltakin. Tietenkin pitää paineet mitata muutosten jälkeen (ilman alipaine letkua mittaus).
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
« Vastaus #4 : 03.03.2017, 20:10:37 »
Mopo-Sportilta Malpassi.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
« Vastaus #5 : 03.03.2017, 22:18:26 »
3 bar -> 3.7bar muutos ei tee suuttimien tuottoon eroa juurikaan, en koskisi bensanpaineeseen tuon eron takia, 10% pysyy hyvin lambdasäädön korjattavissa. Ja toisaalta, lastun tarkkuuteenkin noiden suuttimien suhteen voisin esittää omia epäilyjäni. Olen yhden 19T+440cc+3"IMM lastun KL-racingiltä lukenut, ja sen kanssa keittoa on lähinnä riesaksi asti ylärekisterissä. Jos kyse siitä bundlesta jossa syttylastu ja bensalastu em pakettiin niin ei mene ainakaan huonommaksi jos pidät vakiosäätimen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
« Vastaus #6 : 04.03.2017, 00:29:28 »
3 bar -> 3.7bar muutos ei tee suuttimien tuottoon eroa juurikaan, en koskisi bensanpaineeseen tuon eron takia, 10% pysyy hyvin lambdasäädön korjattavissa. Ja toisaalta, lastun tarkkuuteenkin noiden suuttimien suhteen voisin esittää omia epäilyjäni. Olen yhden 19T+440cc+3"IMM lastun KL-racingiltä lukenut, ja sen kanssa keittoa on lähinnä riesaksi asti ylärekisterissä. Jos kyse siitä bundlesta jossa syttylastu ja bensalastu em pakettiin niin ei mene ainakaan huonommaksi jos pidät vakiosäätimen.

Eli nämäkin niitä 3" immu lastuja missä ei edes 012 linerisointikäyrää?  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
« Vastaus #7 : 04.03.2017, 10:01:31 »
Tässäkin päästiin taas vaihteeks LH-2.4:n linearisointikäyriin :idiot2:

Mutta johtuisiko tuo suositus nostetusta bensanpaineesta, että jos on nuo vihreät R:n suuttimet, niin kyseiset suuttimet on juurikin speksattu 465cc @3.8bar paineella.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
« Vastaus #8 : 04.03.2017, 13:43:13 »
Tässäkin päästiin taas vaihteeks LH-2.4:n linearisointikäyriin :idiot2:

Mutta johtuisiko tuo suositus nostetusta bensanpaineesta, että jos on nuo vihreät R:n suuttimet, niin kyseiset suuttimet on juurikin speksattu 465cc @3.8bar paineella.

Olisihan se kiva jumal megankin tietää onko 2 vai 3 barin mappi.  :2funny:

Mutta johtuu paineet juurinkin tuosta.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Teemu R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
« Vastaus #9 : 04.03.2017, 16:52:22 »
Eli painetta pitää siis korottaa, vai kokeilenko ensin vakiosäätimellä. Plx-laajakaistalambda autosta löytyy, joten ei ihan sokkona tarvi testailla. Jos joskus vielä ois aikaa rakennella tuohon joku ihan ohjelmoitava moottorinohjaus ::) mutta katotaan miten huonosti ton lastuhomman kanssa käy. Paineen säätö auto käynnissä vai sammuksissa (pumppu pakkosyötöllä)? Ahtimeksi tulee 19t kopio vakio ft kellolla.
Volvo 740 TDIC -89(ZBU)(kuusakoski vei), Volvo 245 classic -93(IGE), Volvo 945 B230FT+AW71(UGX), Volvo 940 B230(FT)+ZF GS6-37DZ -97(ZGR) ja Volvo 940 B230FK+AW71(GBU)

Paikalla 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
« Vastaus #10 : 04.03.2017, 17:07:22 »
Jos joskus vielä ois aikaa rakennella tuohon joku ihan ohjelmoitava moottorinohjaus ::)

Ja kohta saadaan kuulla lisää LH-Jetronicin ylivertaisuudesta ja säädettävyydestä.

Paineen säätö auto käynnissä vai sammuksissa (pumppu pakkosyötöllä)?

Peruspaineen säätö auto sammutettuna, muutenhan imusarjan alipaine vaikuttaa ja peruspaine menee metsään.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Teemu R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
« Vastaus #11 : 04.03.2017, 17:24:46 »
Kun oli tuossa aikaisemmin mainintaa,että imusarjan letku irti. Miten mahtaa käydä tyhjäkäyntiä?
Volvo 740 TDIC -89(ZBU)(kuusakoski vei), Volvo 245 classic -93(IGE), Volvo 945 B230FT+AW71(UGX), Volvo 940 B230(FT)+ZF GS6-37DZ -97(ZGR) ja Volvo 940 B230FK+AW71(GBU)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
« Vastaus #12 : 04.03.2017, 17:57:39 »
Helpompi on auto käydessä ja tulppaa sen irtonaisen alipaineletkun siksi ajaksi.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
« Vastaus #13 : 04.03.2017, 23:43:14 »
Eli painetta pitää siis korottaa, vai kokeilenko ensin vakiosäätimellä. Plx-laajakaistalambda autosta löytyy, joten ei ihan sokkona tarvi testailla. Jos joskus vielä ois aikaa rakennella tuohon joku ihan ohjelmoitava moottorinohjaus ::) mutta katotaan miten huonosti ton lastuhomman kanssa käy. Paineen säätö auto käynnissä vai sammuksissa (pumppu pakkosyötöllä)? Ahtimeksi tulee 19t kopio vakio ft kellolla.
Ota boksilta lambdan piuha irti vakiosäätimellä ja ajele pieni lenkki. Todennäköisesti käy normiajossa hieman laihan puolella, ja vähän reilummalla vedolla menee äkkiä tosi sakeelle. Jos tämä käyttäytyy kuten se samalta kuulosta KL lastusetti, jonka olen lukenut, voit ihan huoleti ajaa 3 bar vakiopaineella. En uskalla sanoa, onko tämä täysin sama lastu, jotenka en tätä takaa, mutta on tuo ero kuitenkin melko pieni ja sulla on laajakaista olemassa niin ajele testilenkki ja katso mitä se tekee, järjen kanssa hiljakseen kun lisäilee kuormaa niin asiat selvenee. Nakuledin vielä jos laittaa niin on pelattu kunnolla varmanpäälle, tästä löytyy haulla ohjeet ja oliskohan se jo FAQ:ssakin. Ottamatta kantaa nyt tuohon linearisointikäyrä-LH ylivertaisuus-jne-jeesusteluun, pienet heitot tuo kyllä kykenee pitämään kohdillaan lambdasäädöllä ja mulla on vahva fiilis että lastu on sama kun mikä mulla on luettuna tässä koneella. Sen suurimpia ongelmia on yläpään seoksien meneminen niin sakealle että kipinässä ei tahdo millään kyty piisata.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Teemu R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
« Vastaus #14 : 05.03.2017, 06:12:36 »
Ota boksilta lambdan piuha irti vakiosäätimellä ja ajele pieni lenkki. Todennäköisesti käy normiajossa hieman laihan puolella, ja vähän reilummalla vedolla menee äkkiä tosi sakeelle. Jos tämä käyttäytyy kuten se samalta kuulosta KL lastusetti, jonka olen lukenut, voit ihan huoleti ajaa 3 bar vakiopaineella. En uskalla sanoa, onko tämä täysin sama lastu, jotenka en tätä takaa, mutta on tuo ero kuitenkin melko pieni ja sulla on laajakaista olemassa niin ajele testilenkki ja katso mitä se tekee, järjen kanssa hiljakseen kun lisäilee kuormaa niin asiat selvenee. Nakuledin vielä jos laittaa niin on pelattu kunnolla varmanpäälle, tästä löytyy haulla ohjeet ja oliskohan se jo FAQ:ssakin. Ottamatta kantaa nyt tuohon linearisointikäyrä-LH ylivertaisuus-jne-jeesusteluun, pienet heitot tuo kyllä kykenee pitämään kohdillaan lambdasäädöllä ja mulla on vahva fiilis että lastu on sama kun mikä mulla on luettuna tässä koneella. Sen suurimpia ongelmia on yläpään seoksien meneminen niin sakealle että kipinässä ei tahdo millään kyty piisata.

Meinasitko, että ajaa vain koeajon ilman LH:n lambdaa (piuha pistokkeesta irti). Plx:llä on oma anturi. Miten nakutusanturin toiminta lastun kanssa, toimiiko kuten aikaisemminkin?
Volvo 740 TDIC -89(ZBU)(kuusakoski vei), Volvo 245 classic -93(IGE), Volvo 945 B230FT+AW71(UGX), Volvo 940 B230(FT)+ZF GS6-37DZ -97(ZGR) ja Volvo 940 B230FK+AW71(GBU)

 

Samppasport  Futurez