Carcom Oy  Elekma

Diesel Volvon moottorinlämmöt

• 403 Vastauksia
  • 82388 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa taffu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #195 : 18.01.2021, 20:26:51 »
Puuilossa myydään niitä jousitötteröitä irtona joilla ne "oikeat" maskisuojat kiinnitetään.

Näyttää itseasiassa paremmalta noi nipparit :)

Nyt ollut -3c ja moottorilämmöt max 94c, eli voinee pitää kevääseen asti noi tuossa.

Poissa Lumikko

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #196 : 06.02.2021, 16:44:31 »
Itekin meinasin ostaa maskisuojan, mutta kun mistään ei löytynyt hyllystä, niin askartelin itse. Retkipatja kaupasta 5e ja nippusiteitä:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Miten paksun retkipatjan asensit Volvoosi? Mitä noita katselin, niin mustana löytyy vaan 1cm paksusia. Vihreenä ois 0,5cm patjaa, mutta musta pitäisi olla jos siitä viimasuojan meinaa värkätä. Mieluummin tollasen ohuen laittais jos mustana löytyy jostain.

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #197 : 06.02.2021, 16:49:45 »
Itse askartelin Prisman joogamatosta suojan. Löytyy mustana ja on hyvin ystävällinen materiaali askarteluun.

Poissa merkku

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
« Vastaus #198 : 06.02.2021, 17:24:49 »
Mä leikkasin auton kumisesta jalkatilamatosta. Valmiit maskisuojat maksaa 50€, niin säästäähän siinä askartelussa vähän ja saa onnistumiseniloa. Ne kiinnitysjouset on Motonetissa lähemmä 10€/kpl, niin ostamalla säästää puolestaan siinä, kun niitä on yleensä väh 4kpl yläosassa ja 6kpl alaosassa. Nippusiteet on tietenkin edulliset, mutta hankalempi kiinnittää. Ne puolestaan eivät irtoa autopesussa.

Poissa taffu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #199 : 06.02.2021, 18:41:15 »
Miten paksun retkipatjan asensit Volvoosi? Mitä noita katselin, niin mustana löytyy vaan 1cm paksusia. Vihreenä ois 0,5cm patjaa, mutta musta pitäisi olla jos siitä viimasuojan meinaa värkätä. Mieluummin tollasen ohuen laittais jos mustana löytyy jostain.

On se yli 5mm, varmaankin juuri tuon 10mm paksua, ei tullut sen tarkemmin katsottua. Toi paksuus on mun mielestä ihan hyvä, ohuempi olisi varmaankin pitänyt laittaa useammasta kohtaa kiinni ja olisi varmaan lerpattanut jostain nurkasta.

Poissa Ambasador

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #200 : 06.02.2021, 19:08:16 »
Mistä sitä tietää, tarvitseeko maskin suajaa vai ei, kun ei näissä enää ole lämpömittari.  Itellä. XC 60 d5  v2011 kyllä tuo ainakin ajaessa lämmin tuntuu olevan

Poissa Heikki75

• Grand Luxe
  • **
  • V60 D4 AWD
« Vastaus #201 : 06.02.2021, 19:50:24 »
Mistä sitä tietää, tarvitseeko maskin suajaa vai ei, kun ei näissä enää ole lämpömittari.  Itellä. XC 60 d5  v2011 kyllä tuo ainakin ajaessa lämmin tuntuu olevan

Itse pidän Joulukuun alusta tuonne huhtikuulle ihan pysyvästi. Siitä ei ole mitään haittaa, lukuunottamatta pesujen yhteydessä irroittelua jne. Toki jämäkät suojat kestävät senkin, mutta ei se hiekka siellä kromatun kehyksen ja peiton välissä hyvää tee.

Hyötyjä mielestäni on se, että moottori toimii oikeassa lämpötilassa kovallakin pakkasella, eikä tyyliin 65 asteisena maantieajossa.
Toinen on se, että vaikka jäähdytysneste kohtuu lämpimänä pysyisikin, pakkasviimassa siellä konehuoneessa jäähtyy myös apulaitteet. Laakerien rasvat laturissa, kompurassa, kiristimissä/ohjainrullissa, ohjaustehostimen öljy, huohotus systeemi jne.
20 asteen pakkasessa 100km/h konehuoneeseen tuleva ilma muuttaa olosuhteet aika täysin pois normaalista.

Lämmönnousua ei ainakaan dieseleissä ole mitään syytä jännittää, se ei ole ongelma.

Se tuntuma että lämpö riittää on sen ansiota, että näissä on 5kw Webasto puolen metrin letkun päässä läppärin kennosta, että sisälle sitä lämmintä kyllä tulee. Asian voi todeta kytkemällä automaattiköyttö pois ja fiilistelemällä millainen ero on.

Edit: Manuaalilaatikolla aikoinaan huomasi hyvin tuon pakkasviiman vaikutuksen. Kun veti 50km. 25 asteen pakkasessa ja tuli ensimmäiseen risteykseen, polkimessa tuntui, että siellä on paikat suunnilleen jäätymässä. Maskien kanssa ongelma hävisi kokonaan.

« Viimeksi muokattu: 06.02.2021, 19:54:55 kirjoittanut Heikki75 »

Poissa taffu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #202 : 06.02.2021, 19:58:15 »

Ei sitä maskia tarvitse peittää, jos autossa kaikki pelaa, edellä jo hyviä syitä onkin listattuna. Bluetoothmokkulalla itse samasta autosta katsoin lämmöt, näkee montaa muutakin dataa semmosella, jos kiinnostaa moiset.

Poissa JPN_V70D3OR

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #203 : 06.02.2021, 19:59:52 »
...
Se tuntuma että lämpö riittää on sen ansiota, että näissä on 5kw Webasto puolen metrin letkun päässä läppärin kennosta, että sisälle sitä lämmintä kyllä tulee. Asian voi todeta kytkemällä automaattiköyttö pois ja fiilistelemällä millainen ero on.
Minulla automaaginen lisälämmitys on kyketty pois, ettei webastolle tule pätkäkäyntiä. Lämpöä on V70 D3-hytissä kuitenkin riittänyt maantieajossa yli -30C pakkasissakin, ilman maskisuojaa.

Poissa Heikki75

• Grand Luxe
  • **
  • V60 D4 AWD
« Vastaus #204 : 06.02.2021, 20:53:31 »
Ei sitä maskia tarvitse peittää, jos autossa kaikki pelaa, edellä jo hyviä syitä onkin listattuna. Bluetoothmokkulalla itse samasta autosta katsoin lämmöt, näkee montaa muutakin dataa semmosella, jos kiinnostaa moiset.

No joo, ei tarvitse eikä mikään pakota, mutta jos lasketaan pois noin max. 60€ kustannus, asentamisen vaiva ja mahdolliset ulkonäköseikat, mikä asia tekniikan kannalta on paremmin ilman maskia, kuin niiden kanssa?

Hyötyjä maskista on täysin kiistatta heti useampia.

Poissa Beagle

• Grand Luxe Touring
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
« Vastaus #205 : 06.02.2021, 22:22:30 »
Itse jouduin yläaukosta poistamaan peiton ja jätin ainoastaan alas. Peräkärryn kanssa lämmöt rupesi nousemaan jo yli 95 asteen. Mittari kojelaudassa näytti edelleen puolessa välissä. Jäähtyi heti 83 tuntumaan kun poisti yläpuolelta peitteen.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Heikki75

• Grand Luxe
  • **
  • V60 D4 AWD
« Vastaus #206 : 07.02.2021, 10:19:09 »
Itse jouduin yläaukosta poistamaan peiton ja jätin ainoastaan alas. Peräkärryn kanssa lämmöt rupesi nousemaan jo yli 95 asteen. Mittari kojelaudassa näytti edelleen puolessa välissä. Jäähtyi heti 83 tuntumaan kun poisti yläpuolelta peitteen.

100 astetta on aivan normaali lämpötila kuormitettaessa, kuten vetämällä kärryä.

Jos kärryn kanssa lämmöt jää alle 85, tarkoittaa se ilman kärryä juuri niitä 75 asteen lämpöjä. Sen voi melko suoraan päätellä jopa keskikulutuksesta. Jos kulutus nousee tai laskee vaikkapa 30% se näkyy lämpökuormassa huomattavasti.

Omasta katsonut noita lämpöjä, niin kokopeitolla se toimii - 20 keleille aikalailla samoin kuin kesällä, eli melko tarkkaan 88-93 ilman erityistä kuormaa, sen jälkeen alkaa pyöriä lämmöt niin, että esim. Ylämäessä ei nouse enää 90 jne.

Sitähän näillä maskeilla haetaan, että jäähdytysnesteen lisäksi konehuoneessa ei poikkeaisi olosuhteet niin valtavasti kuin ne kovalla pakkasella 100km/h poikkeavat normaaliin. Suunnittelun näkökulmastahan se optimi lämpötila lienee se 20+astetta.

Jos testeri löytyy, kannattaa katsoa kovalla pakkasella myös automaattilaatikon öljynlämpöjä, kuinka korkealle nousevat ja kuinka hitaasti ne nousevat, ilman maskeja pakkasessa, verraten kesäkelillä. Siellähän on se normaalilämpö 54astetta(voin muistaa väärin) jossa öljytasokin asetetaan.

Mutta kuten sanottu, näkökulmia on erilaisia ja minulla on sellainen, että maskit ovat käytännössä oltava pakkaskelillä.

Poissa Lumikko

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #207 : 07.02.2021, 23:06:42 »
On se yli 5mm, varmaankin juuri tuon 10mm paksua, ei tullut sen tarkemmin katsottua. Toi paksuus on mun mielestä ihan hyvä, ohuempi olisi varmaankin pitänyt laittaa useammasta kohtaa kiinni ja olisi varmaan lerpattanut jostain nurkasta.

Pitääpä sitte hankkia tollanen paksumpi patja ja askarrella siitä. Näytti vaan kuvassa ohuemmalta. Varmaankin valmiin suojan olisin tilannu, mutta tutkalliseen XC60 en ole valmista suojaa löytäny. Työmatka 25km suuntaansa niin ei viitti käyttää webaston automaattiasetusta, kun webastoa käytän aamulla ja töistä lähtiessä. Lataushommiksi luultavasti menis jossain vaiheessa.

Toimiikohan tuo webasto mun autossa edes kunnolla. Alle -15 webasto ei lämmitä jäähdytysnestettä 40min lämmitykselläkään siihen mittaristossa näkyvään normilämpöön asti. Eikä auto sisältäkään nyt niin kovin lämmin ole.

Poissa Jule

• Grand Touring
  • 264GLE + 245GL + B10M
« Vastaus #208 : 08.02.2021, 11:26:28 »
Tuskin se webaston oma termari edes mahdollistaa lämmitystä ihan normaaliin moottorilämpöön asti.

Jos webasto on päällä, ja käy täydellä teholla (eli ei jää tyhjäkäynnille), niin kyllä se lämpöä tuottaa sen normaali määrän, eikä se lämpö oikein mihinkään pääse karkaamaan.. Tietysti jos termostaatti on jämähtänyt täysin selälleen se hukkaa sitä syyläriin, mutta silloin moottori ei kyllä lämpene mihinkään normaali ajossa.

Poissa taffu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #209 : 08.02.2021, 12:23:10 »
Pitääpä sitte hankkia tollanen paksumpi patja ja askarrella siitä. Näytti vaan kuvassa ohuemmalta. Varmaankin valmiin suojan olisin tilannu, mutta tutkalliseen XC60 en ole valmista suojaa löytäny. Työmatka 25km suuntaansa niin ei viitti käyttää webaston automaattiasetusta, kun webastoa käytän aamulla ja töistä lähtiessä. Lataushommiksi luultavasti menis jossain vaiheessa.

Toimiikohan tuo webasto mun autossa edes kunnolla. Alle -15 webasto ei lämmitä jäähdytysnestettä 40min lämmitykselläkään siihen mittaristossa näkyvään normilämpöön asti. Eikä auto sisältäkään nyt niin kovin lämmin ole.

Häiritti ja piti vallan mitata, niin on tosiaan 1cm paksua toi mun retkipatja ja aivan passeli paksuus mun mielestä.

Ei se webasto tosiaan käyntilämpöiseksi lämmitä, yleensä jossain 40 asteen tuntumassa on pakkasilla ollut kone webaston jäljiltä.

Carcom Oy  Elekma