Mistä sitä tietää, tarvitseeko maskin suajaa vai ei, kun ei näissä enää ole lämpömittari. Itellä. XC 60 d5 v2011 kyllä tuo ainakin ajaessa lämmin tuntuu olevan
Itse pidän Joulukuun alusta tuonne huhtikuulle ihan pysyvästi. Siitä ei ole mitään haittaa, lukuunottamatta pesujen yhteydessä irroittelua jne. Toki jämäkät suojat kestävät senkin, mutta ei se hiekka siellä kromatun kehyksen ja peiton välissä hyvää tee.
Hyötyjä mielestäni on se, että moottori toimii oikeassa lämpötilassa kovallakin pakkasella, eikä tyyliin 65 asteisena maantieajossa.
Toinen on se, että vaikka jäähdytysneste kohtuu lämpimänä pysyisikin, pakkasviimassa siellä konehuoneessa jäähtyy myös apulaitteet. Laakerien rasvat laturissa, kompurassa, kiristimissä/ohjainrullissa, ohjaustehostimen öljy, huohotus systeemi jne.
20 asteen pakkasessa 100km/h konehuoneeseen tuleva ilma muuttaa olosuhteet aika täysin pois normaalista.
Lämmönnousua ei ainakaan dieseleissä ole mitään syytä jännittää, se ei ole ongelma.
Se tuntuma että lämpö riittää on sen ansiota, että näissä on 5kw Webasto puolen metrin letkun päässä läppärin kennosta, että sisälle sitä lämmintä kyllä tulee. Asian voi todeta kytkemällä automaattiköyttö pois ja fiilistelemällä millainen ero on.
Edit: Manuaalilaatikolla aikoinaan huomasi hyvin tuon pakkasviiman vaikutuksen. Kun veti 50km. 25 asteen pakkasessa ja tuli ensimmäiseen risteykseen, polkimessa tuntui, että siellä on paikat suunnilleen jäätymässä. Maskien kanssa ongelma hävisi kokonaan.