Elekma  Autoracing

Diesel Volvon moottorinlämmöt

  • 403 Vastauksia
  • 82461 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #210 : 10.02.2021, 11:28:31 »
 volvo xc 60 D5244T17 testaus -16 lämpömittari näytti puoliväliä, vidalla seurasin oli 75-78c vaihteiston lämpö 68c keula ummessa!

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #211 : 11.02.2021, 20:39:35 »
Tänään tuli testattua VEA-moottorin lämpöjä, ja tosiaan lämpötilojen perusteella näyttäisi siltä, että keulan tukkimisella saattaisi saada hyötyä. Ulkolämpötila -23 astetta, ajovauhti 105-110km/h (~1600rpm), webaston automaattikäyttö päällä. Moottorin lämmetessä lämpötila kävi ensin 81 asteessa, josta se lähti hitaasti valumaan alaspäin, ja näkyi sitten asettuvan 69-71 välimaastoon.  En tiedä miten tuo automaattikäyttö toimii, eli lämmittääkö se vain niin kauan kunnes moottori on "ajolämmin", vai lämmittääkö se koko ajan.

Auto lämpenee nopeasti, kulutuksessa en näe oikeastaan mitään eroa "pikkupakkaseen" verrattuna, joten enpä jaksa alkaa minkään suojan kanssa askartelemaan. Kovan pakkasen päiviä on kuitenkin aika vähän.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #212 : 12.02.2021, 15:20:30 »
Tänään tuli testattua VEA-moottorin lämpöjä, ja tosiaan lämpötilojen perusteella näyttäisi siltä, että keulan tukkimisella saattaisi saada hyötyä.

Yllättikö? Autoissa on iät ja ajat säädelty ilmavirtausta jäähdyttimelle. Kehitys kehittyi, ihminen laiskistui ja kaihtimet jäivät pitkäksi aikaa unholaan. Paitsi pohjolan automiehiltä. Nyttemmin on palattu juurille ja uudemmissa Volvoissakin on vakiona automaatti"kaihdin" keulalla.

Poissa JuhaV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #213 : 12.02.2021, 16:38:46 »
Tänään tuli testattua VEA-moottorin lämpöjä, ja tosiaan lämpötilojen perusteella näyttäisi siltä, että keulan tukkimisella saattaisi saada hyötyä. Ulkolämpötila -23 astetta, ajovauhti 105-110km/h (~1600rpm), webaston automaattikäyttö päällä. Moottorin lämmetessä lämpötila kävi ensin 81 asteessa, josta se lähti hitaasti valumaan alaspäin, ja näkyi sitten asettuvan 69-71 välimaastoon.  En tiedä miten tuo automaattikäyttö toimii, eli lämmittääkö se vain niin kauan kunnes moottori on "ajolämmin", vai lämmittääkö se koko ajan.

Auto lämpenee nopeasti, kulutuksessa en näe oikeastaan mitään eroa "pikkupakkaseen" verrattuna, joten enpä jaksa alkaa minkään suojan kanssa askartelemaan. Kovan pakkasen päiviä on kuitenkin aika vähän.

Automaattikäyttö käyttää Webastoa myös ajon aikana, jos ja kun lämmöt tippuvat. Laitappa automaatti pois päältä ja lämmöt on hädin tuskin 60 tuolla ajolla ilman maskia. Maskin kanssa lämmöt pysyy 80 molemmin puolin ilman Webastoa ja konehuoneessa kaikki vermeet on paremmin suojassa viimalta. Webaston kulutus ajossa 0,5-1 l/h tuskin kenenkään taloutta kaataa, mutta mitäs jos suojan käyttö edesauttaa paikkojen kestämistä pidemmällä aikajänteellä? Käyttötuntejakin Webastolle tulee ihan riittävästi jo esilämmityksen myötä ainakin itselläni.

XC60 B4 Insc. 2021, ex. XC60 D4 Sum 2017, ex. V60 D3 Mom 2011, ex. V50 1.8 2006

Poissa Nahkiainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #214 : 12.02.2021, 18:19:39 »
Itsellä todennäköisesti koko talven keula ummessa täällä Etelä-Lapissa. Ei nouse lämmöt +87 asteeseen mitenkään ilman suojaa 20 pakkasasteessa.  :hg:

Poissa Volmanni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #215 : 14.02.2021, 07:11:33 »
Auton esilämmitys ja n.30km motariajon jälkeen lämmöt 88. Ajoon lähtiessä 40 astetta nesteen lt ja pakkasta n.20 astetta.
Automaattitoiminto pois käytöstä,ei keula ummessa.
Sovellus car scanner.
D5 vm.2010
V70 D5 AWD

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #216 : 15.02.2021, 00:07:01 »
100 astetta on aivan normaali lämpötila kuormitettaessa, kuten vetämällä kärryä.

Jos kärryn kanssa lämmöt jää alle 85, tarkoittaa se ilman kärryä juuri niitä 75 asteen lämpöjä. Sen voi melko suoraan päätellä jopa keskikulutuksesta. Jos kulutus nousee tai laskee vaikkapa 30% se näkyy lämpökuormassa huomattavasti.

Omasta katsonut noita lämpöjä, niin kokopeitolla se toimii - 20 keleille aikalailla samoin kuin kesällä, eli melko tarkkaan 88-93 ilman erityistä kuormaa, sen jälkeen alkaa pyöriä lämmöt niin, että esim. Ylämäessä ei nouse enää 90 jne.

Sitähän näillä maskeilla haetaan, että jäähdytysnesteen lisäksi konehuoneessa ei poikkeaisi olosuhteet niin valtavasti kuin ne kovalla pakkasella 100km/h poikkeavat normaaliin. Suunnittelun näkökulmastahan se optimi lämpötila lienee se 20+astetta.

Jos testeri löytyy, kannattaa katsoa kovalla pakkasella myös automaattilaatikon öljynlämpöjä, kuinka korkealle nousevat ja kuinka hitaasti ne nousevat, ilman maskeja pakkasessa, verraten kesäkelillä. Siellähän on se normaalilämpö 54astetta(voin muistaa väärin) jossa öljytasokin asetetaan.


Mutta kuten sanottu, näkökulmia on erilaisia ja minulla on sellainen, että maskit ovat käytännössä oltava pakkaskelillä.

Eli se saa siis nousta 100 asteeseen vedettäessä! Vdd dashilla noita seuraillen. Täytyypä laittaa maskikin umpeen takaisin
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #217 : 15.02.2021, 08:09:21 »
Eli se saa siis nousta 100 asteeseen vedettäessä! Vdd dashilla noita seuraillen. Täytyypä laittaa maskikin umpeen takaisin

Kyllä minulla käy lähes sadassa asteessa ilman kärryjäkin. Keula on ummessa paitsi ihan pieni aukko jää Volvo-merkin ja adaptiivisen kruiseritutkan väliin.
Nousee sinne 99 asteeseen ja siitä putoaa 94 asteeseen ja ajokuormituksen mukaan vaihtelee 88-95 välillä. Pakkasia tässä ollut nyt 10-20 asteen välillä. Webastolla lämmitän alkulämmöt puolisen tuntia ennen starttia.

Samalla lailla käyttäytyy vaikka ei olis pakkastakaan. Keula ummessa syksystä asti.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2021, 08:11:09 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #218 : 24.02.2021, 22:57:03 »
Kyllä minulla käy lähes sadassa asteessa ilman kärryjäkin. Keula on ummessa paitsi ihan pieni aukko jää Volvo-merkin ja adaptiivisen kruiseritutkan väliin.
Nousee sinne 99 asteeseen ja siitä putoaa 94 asteeseen ja ajokuormituksen mukaan vaihtelee 88-95 välillä. Pakkasia tässä ollut nyt 10-20 asteen välillä. Webastolla lämmitän alkulämmöt puolisen tuntia ennen starttia.

Samalla lailla käyttäytyy vaikka ei olis pakkastakaan. Keula ummessa syksystä asti.

Hyvä muistaa, että kylmempi dieselmoottori kuluttaa enemmän kuin lämmin moottori.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #219 : 01.12.2021, 21:43:48 »
Jatketaan vanhasta aiheesta. Potilas 2011 2.0 D3 ja samat oireet kun monella muulla, termari kunnossa mutta silti koneen lämmöt jää pakkasella jonnekkin 60 asteen paikkeille. Puuilosta pleksiä keula täyteen ja nyt se nousee sentään +80C. Mystinen keissi nämä alkupään d3, mikä näissä on oikein vialla. Tekisi mieli kokeilla vanhan rellun tms ylävesiletkun sisälle laitettavaa termarimallia lisänä, näkisi muuttuuko tilanne.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3021
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #220 : 01.12.2021, 21:51:51 »
Tuota plexiä mietin kans mutta miten toteuttaisi, tuota maskissa olevaa tutkaa kuitenkaan peittämättä.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #221 : 01.12.2021, 22:08:50 »
No haittaako tuo nyt sitten, jos lämmöt vesillä ja öljyillä pyörii siinä 60C hujakoilla talvisin? Öljyt muutenkin A5/B5 0w30 ompelukoneöljyä l. voitelee kylmemmässäkin. Näillä nurkin aamuisin ollut viimepäivinä -10C ja nyt allekin, eikä ne lämmöt tunnu webastolla, eikä ilmankaan, paljoa 60-asteesta poiketa vaikka ajomatkaa suuntaansa yli 60km. Mittarina Easydiag2+ -mokkula, mikä nyt ainakin väittää ymmärtävänsä volvoa (nollaa mm. Webaston vikakoodit, mutta eipä osaa paloaikaa nollata :(  )

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3021
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #222 : 01.12.2021, 22:13:28 »
Kyllä ne korkeammalla kuuluu olla, webastolla nuo kyllä nousee mutta ei tarvitsisi sitä kuitenkaan koko ajan pyörittää. Tuon webaston polttotunnit nollautuu ainoastaan thermotest ohjelmalla.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #223 : 01.12.2021, 23:09:14 »
Webasto on thermo top-v, olenko ymmärtänyt väärin, ettei webaston thermotestkään osaa tämän polttoaikoja nollata? Siis pitikö tälle mallille olla joku rom-muistin lukuohjelma-editori, ja sieltä resetoida jotakin hexakoodia vehkeen biossissa? Mulla on näitä hyllyssä pari kappaletta, joista toinen oli muistaakseni V60:ssä ollut ja toimivana myyty, ja paloaikaa jäljellä reilusti - ei toiminut. Oma Volvo V70 ei tunnistanut koko laitetta. Toinen oli sitten Rellun tt-v, mikä ei tietenkään sopinut mitenkään volvoon- piirikortitkin aivan erilaiset. Saihan noista sitten kannibalisoitua hehkut ja palopesät tähän originelliin, minkä 800h käyttöikä on kohta tapissa, mykistyy sopivasti näin pakkasten tultua.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3021
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #224 : 01.12.2021, 23:38:08 »
Thermotesterin kanssa olen nollannut jo useamman laitteen eli onnistuu kyllä ja nimenomaan ttv malleissa tuo lukitus on. Kortin tiedot luetaan tiedostoon, tiedostoa muokataan tietyiltä riveiltään niin että tunnit nollautuvat.

 

KL-varaosat  Race.fi