Autoracing  KL-varaosat

Diesel Volvon moottorinlämmöt

  • 403 Vastauksia
  • 82351 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #315 : 04.12.2023, 21:21:48 »
Oonko ihan väärässä, kun luulen että diesel käy suuremmalla ilma(yli)määrällä ja se aiheuttaa myös moottorin jäähtymistä?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #316 : 05.12.2023, 15:09:56 »
Kai se imuilmakin jonkinverran jäähdyttää, tosin nykydieselit käyvät päästöjen takia myös stoikassa vakiosoftalla.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #317 : 05.12.2023, 16:14:56 »
Diesel tulee toki toimeen melko suurellakin ilmaylimäärällä, mutta typenoksidipäästöt (nox) nousevat herkästi liian korkeiksi nykypäästönormeille. Näitähän sitten yritetään mm. EGR-systeemeillä ja SCR-katalysaattoreilla kitkeä pois.

Eli niin hullulta kuin se kuulostaakin niin polttamalla enemmän polttoainetta suhteessa ilman määrään moottorista tulee "puhtaampaa" pakokaasua.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa T90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #318 : 05.12.2023, 18:03:24 »
Täällä kans lämpöjä ihmetellään. V70 D3 2011, termari koteloineen vaihdettu (tarvike), koko keula peitetty, -12 pakkasta ja ilman webastoa lämmöt kaupunkipyörittelyssä 60-65 astetta. Maantiellä pyörii siinä 74 asteen molemmin puolin. Webasto päällä jonku asteen nousee mutta ei maantielläkään meinaa yli 80 lämpöihin päästä. Liekkö niin huono tuuri että tarviketermari valmiiks sökö vai kuuluuko vuosimalliin

Poissa strandell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #319 : 06.12.2023, 00:38:15 »
Mä laitoin vuoden 2011 V60 D3 autoon uuden alkuperäisen volvo termarin ja VAG dsg 75C letkutermarin laatikon jäähdyttimen ulostulon letkuun.

Ja lämpiää pirun hyvin nyt. Ilman keulamaskia yms krääsää  ELK
Volvo V60 T6 recharge my21
Exät: Bmw f36 lci 435d Gran Coupe m-sport xDrive -2017, Audi A3 2.0tdi quattro s-line -2017, Bmw f20 lci m140i rwd -2017, Bmw e91 lci 335d m-sport - 2010, Bmw e91 lci 335i xDrive m-sport -2009, Bmw F31 328i -2012, Saab 9-3 Aero stage6++ Quaife -2002, BMW e39 530d -1999, Volvo V70 I 2.5T Awd BSR STG2 -1999, Volvo V70 II 2.5D -2000

Poissa strandell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #320 : 06.12.2023, 00:41:15 »
Täällä kans lämpöjä ihmetellään. V70 D3 2011, termari koteloineen vaihdettu (tarvike), koko keula peitetty, -12 pakkasta ja ilman webastoa lämmöt kaupunkipyörittelyssä 60-65 astetta. Maantiellä pyörii siinä 74 asteen molemmin puolin. Webasto päällä jonku asteen nousee mutta ei maantielläkään meinaa yli 80 lämpöihin päästä. Liekkö niin huono tuuri että tarviketermari valmiiks sökö vai kuuluuko vuosimalliin

Mä kokeilisin vielä alkuperäisellä termarilla. Volvoissa itellä ei kokemusta tarviketermareista, mutta bemareissa tarvikkeet pääsääntöisesti ihan kuraa, varsinki m57 moottorin tarvike-termarit.

Jos se ei auta niin laita laatikon jäähdyttimeen letkutermarin.
Volvo V60 T6 recharge my21
Exät: Bmw f36 lci 435d Gran Coupe m-sport xDrive -2017, Audi A3 2.0tdi quattro s-line -2017, Bmw f20 lci m140i rwd -2017, Bmw e91 lci 335d m-sport - 2010, Bmw e91 lci 335i xDrive m-sport -2009, Bmw F31 328i -2012, Saab 9-3 Aero stage6++ Quaife -2002, BMW e39 530d -1999, Volvo V70 I 2.5T Awd BSR STG2 -1999, Volvo V70 II 2.5D -2000

Poissa T90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #321 : 06.12.2023, 08:23:03 »
Näkys saavan alkup. termostaattia ilman koteloakin, kannattaako jättää vanha kotelo vai suosiolla uusia koko roska? Onko tuossa kotelossa mitään muuta kuluvaa ku tiiviste

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #322 : 06.12.2023, 08:29:05 »
Täällä kans lämpöjä ihmetellään. V70 D3 2011, termari koteloineen vaihdettu (tarvike), koko keula peitetty, -12 pakkasta ja ilman webastoa lämmöt kaupunkipyörittelyssä 60-65 astetta. Maantiellä pyörii siinä 74 asteen molemmin puolin. Webasto päällä jonku asteen nousee mutta ei maantielläkään meinaa yli 80 lämpöihin päästä. Liekkö niin huono tuuri että tarviketermari valmiiks sökö vai kuuluuko vuosimalliin

Alkupään d3:sta puuttuu automaatti vaihdelaatikon öljynjäähdyttimen kierrosta termostaatti. Kylmä laatikon öljy jäähdyttää pakkasnestettä koko ajan. Kannattaa tarkistaa laatikon kyljestä onko siellä letkujen lähdössä termostaatti, varaosanrolla 31293739 löytyy kuvat netistä


edit:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/cooling-system/oil-cooler/thermostat-oil-cooler-gearbox-oil/1062037/
« Viimeksi muokattu: 06.12.2023, 08:31:36 kirjoittanut varttimondeo »

Poissa T90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #323 : 06.12.2023, 08:48:51 »
Alkupään d3:sta puuttuu automaatti vaihdelaatikon öljynjäähdyttimen kierrosta termostaatti. Kylmä laatikon öljy jäähdyttää pakkasnestettä koko ajan. Kannattaa tarkistaa laatikon kyljestä onko siellä letkujen lähdössä termostaatti, varaosanrolla 31293739 löytyy kuvat netistä


edit:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/cooling-system/oil-cooler/thermostat-oil-cooler-gearbox-oil/1062037/

Pitääkin tuo tarkistaa. Ei varmaan paha homma oo laittaa letkutermari väliin, epäilen vahvasti että tuo siitä puuttuu.

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #324 : 06.12.2023, 09:01:08 »
Jos se puuttuu, hankkimaan joutuu myös uudet muoviletkut laatikolta jäähdyttimelle. Vanhat ei sovi

Poissa T90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #325 : 06.12.2023, 09:19:34 »
Jos se puuttuu, hankkimaan joutuu myös uudet muoviletkut laatikolta jäähdyttimelle. Vanhat ei sovi
Okei, eli ei kuitenkaan ihan heittämällä. Oliko vanhoihin letkuihin kuitenki mahollista laittaa joku letkutermari väliin kuten strandell mainitsi?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #326 : 06.12.2023, 09:45:22 »
Alkupään d3:sta puuttuu automaatti vaihdelaatikon öljynjäähdyttimen kierrosta termostaatti. Kylmä laatikon öljy jäähdyttää pakkasnestettä koko ajan. Kannattaa tarkistaa laatikon kyljestä onko siellä letkujen lähdössä termostaatti, varaosanrolla 31293739 löytyy kuvat netistä


edit:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/cooling-system/oil-cooler/thermostat-oil-cooler-gearbox-oil/1062037/

Tuo lienee ihan tarkoituksella ja ajatuksena että laatikkoöljyt lämpenee nopeammin.

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #327 : 06.12.2023, 10:16:12 »
Mä laitoin vuoden 2011 V60 D3 autoon uuden alkuperäisen volvo termarin ja VAG dsg 75C letkutermarin laatikon jäähdyttimen ulostulon letkuun.

Ja lämpiää pirun hyvin nyt. Ilman keulamaskia yms krääsää  ELK

Tuon termarin asennusta olen itsekkin miettinyt, koska tuntuu olevan melko viileä tämä uudempi D5:nen vanhaan verrattuna. Onko mahdollista saada kuvaa asennuspaikasta?
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa strandell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #328 : 06.12.2023, 13:56:35 »
Mä kokeilisin vielä alkuperäisellä termarilla. Volvoissa itellä ei kokemusta tarviketermareista, mutta bemareissa tarvikkeet pääsääntöisesti ihan kuraa, varsinki m57 moottorin tarvike-termarit.

Jos se ei auta niin laita laatikon jäähdyttimeen letkutermarin.

If it looks stupid, but it works - it’s not stupid  :idiot2: Mahle TH 5 75

Volvo V60 T6 recharge my21
Exät: Bmw f36 lci 435d Gran Coupe m-sport xDrive -2017, Audi A3 2.0tdi quattro s-line -2017, Bmw f20 lci m140i rwd -2017, Bmw e91 lci 335d m-sport - 2010, Bmw e91 lci 335i xDrive m-sport -2009, Bmw F31 328i -2012, Saab 9-3 Aero stage6++ Quaife -2002, BMW e39 530d -1999, Volvo V70 I 2.5T Awd BSR STG2 -1999, Volvo V70 II 2.5D -2000

Poissa Noviisi12

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #329 : 11.12.2023, 19:06:15 »
Mitä mieltä vieläkö vika termarissa vai jossain muualla?
Kyseessä siis -08 d5 v70, viime keväänä lämmöt huiteli obd palikalla katsoessa n 60 tietämillä, silloin vaihdettiin uusi termari alkup vastaava tilalle ja auto alkoi viimasuojien kanssa lämpeämään hyvin 92-94 asteen paikoille ja lämpö pysyi hyvin siellä ilman lisälämmitintä. Talven alussa huomasin että taas lämmöt huitelevat 60-70 tuntumassa ja soitin korjaamolle josta sanottiin että vaihdetaan uusi termari tilalle takuuseen, noh ehdotin alkuperäisen termarin laittoa ja niin sovittiinkin, mutta korjaamo sössi ja vaihtoi uuden, mutta (paremman tai ainakin kalliimman) alkuperäistä vastaavan termarin tilalle, eli ei alkuperäistä. Tällä termarilla lämmöt viimasuojan kanssa pyörineet alle 80 vauhdissa n 70-74 asteessa,ja isolla tiellä ajaessa 80-85, ja lisälämmitin päällä jaksaa sitten pitää pienemmissäkin nopeuksissa siellä 85-87 asteessa. Onko lämmöt normaalit? Voiko olla joku muu tekiä mikä vaikuttaisi? Voiko taas uusi termari olla rikki (korjaamolle asiasta reklamoineena vastaukseksi tuli että takuuseen lähetetyssä edellisessä termarissa ei ollut mitään vikaa, että jos vielä termari vaihdetaan ja todetaan että siinä ei vikaa ole niin asiakas maksaa).

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo