Mites saavutetaan 90% hyötysuhde sähköisessä voimansiirrossa missä tehdään
1)vaihtovirtaa mekanisesta energiasta (90-85%
2)tasavirtaa vaihtovirrasta (98%)
3)ladataan ja puretaan akkuun (98%)
4) muutetaan vaihtovirraksi (85%)
5) vaihtovirraksi mekaaniseksi energiaksi (90%)
6) tähän se hammasrataspari tai kaksi (95%)
Tuollaisen voimansiirtoketjun hyötysuhde lasketaan kertomalla arvot keskenään.
Laivoissa käytetään edelleen suoravetoa, koska se on hyötysuhteeltaan paras. Lautoissa ja risteilijöissä ei ole niin tarkkaa koska sähköä tarvitaan risteilijöissä paljon ja lautoissa Azipod auttaa käsittelyssä. Lisäksi pohjanmuotoilussa saavutetaan pienempi hydrodynaaminen vastus.
Mekaanisesta energiasta sähköä +98% (riippuen tekniikasta)
Vaihtosähköstä tasasähköä +99%
Akku lataus/purku on heikoin hyötysuhteeltaan (80-95%) mutta tätä ei tapahdu jatkuvasti, sillä generaattorin energia voidaan ohjata suoran TAMUlta moottorille pääsääntönä ja ylijäämä saa mennä akkuun.
Tasasähköstä vaihtosähköä +99%
Sähköstä mekaanista energiaa +99% (suoraveto)
Kaikkein merkittävimmät häviöt syntyvät resistansseista mutta tähänkin vaikuttaa voimakkaasti valittu jännite.
Jos generaattorin hyötysuhde olisi mainitsemallasi tasolla, niin mietippäs sitä lämpötehon määrää, minkä vaikkapa Tzadin hanasaaren voimalan generaattorista hohkaisi ulos!
220MW*0,15=33MW
Tuollainen 33MW lämpömäärä pitäisi hävittää muutaman metrin mittaisesta ja muutaman metrin halkaisijaisesta metallimöykystä! Vaatii jo pirunmoisen jäähdytysjärjestelmän tuollainen häviöteho!
Ja lämpömäärä pitäisi poistaa ankkurista kaasun avulla....

Ajattelmalla millaisen jäähdytysjärjestelmän tarvitsee ~15 000hv polttomoottori jota käytetään kokoajan maksimiteholla!

Tässäkin oletin, että moottorin hyötysuhde on 33%.
Jo pelkästään 4,4MW lämpötehon (98% hyötysuhde) ulostaminen generaattorista vaatii suhteellisen tehokasta jäähdyttämistä tuon kokoisesta kappaleesta. Mikä vastaisi karkeasti 2000hv polttomoottoria, jota ajetaan kaasupoljin lattiassa koko vuoden...

Jotta asiassa olisi perspektiiviä, niin OL1&2 generaattorit ovat nettosähköteholtaan 880MW/kpl, mikä tekisi 99% tehonhäviöillä jo 8,8MW, eli ~120 000hv polttomoottorin lämpötehon. Todellisuudessahan generaattoreiden sähköteho on suurempi, sillä nettosähkötehosta on poislaskettu voimalan itsessään käyttämä sähköteho.
Niin hassulta se tuntuukin, niin kaikki isot voimalat pysähtyvät jos niiltä loppuu vetykaasu!
Koska tuossa kokoluokassa jäähdytteenä on paineistettu vety-kaasu!
