Tuossa nyt vissiin viitattiin pienhiukkasiin yms, joita polttomoottorit tuottavat riippumatta polttoaineesta.
No, etanolin polttamisesta noitakaan ei muodostu, kuin korkeintaan äärimmäisen pieniä määriä mäntien ohi vuotaneen voiteluöljyn vuoksi ja niiden määrä on todella mikroskooppinen.
Ja tietysti perinteisestä raudasta valmistetun pakoputken sisäpinnan ruostuminen tuottaa pienhiukkaspäästöjä pienissä määrin...

Sinänsä kaupunki-ilma ei ikinä ole yhtä puhdasta ollut kuin nykyää , joten siihen nähden huonosti perusteltua tuo hyökkäys.
Takavuosina kaupunki-ilma oli todellakin täynnä kaikenlaista ja on vieläkin, kun poistutaan itään päin.
Enpä ole kuullut, että helsinki/HELEN olisi pyörtämässä suomen tehokkaimman ilmanpuhdistimen lopettamispäätöstä, vaikka sähköpula saattaa iskeä kynsille.
Ja, mikäkö on tehokkain helsingin ilman-puhdistin? No, hanasaaren hiilivoimala, jonka savupiipusta tuleva ilma on puhtaampaa hiukkasista, kuin voimalan sisäänottama polttoilma...

Meinaat että bensa ja diesel eivät?
Hiilipitoisuudestaan johtuen eivät pala polttomoottorissa niin täydellisesti kuin etanoli, koska hiilen hapettumisprosessi on merkittävästi hitaampi, kuin vedyn.
Juttuhan on juuri siinä että ne eivät ikinä pala 100%, edes ehjien ja toimivien saastelaitteiden läpi tullessaan. Käytännön elämässä merkittävän kaukana 100%:sta.
Jos poltat vetyä, niin palo tuotteena on ainoastaan vesihöyryä jos kaverina on happi. Ilmassa poltettuna tulos on vettä + pikkiriikkisiä määriä typen oksideja. Mutta jos seos-suhde on täsmälleen oikea, niin typelle ei juurikaan jää vapaita happi-molekyylejä, sillä vety ryöstää ne niin hanakasti puolisokseen.
Mitä hiili-pitoisempaa polttoainetta käytetään, sitä enemmän polttomoottori muodostaa epätäydellisesti palaneita aineita. Kuten noki-partikkeleita.
Etanolin ainoat epätäydellisen palamisen tuotteet ovat asetaldehydi ja formaldehydi, jotka hapettuvat ilmassa sekunneissa, muodostaen CO2:sta ja vettä. Typen oksideja etanoli polttaminen kykenee muodostamaan äärimmäisen vähän, koska palamislämpötilat jäävät merkittävästi hiili-pitoisempia polttoaineita alemmiksi monestakin syystä.
Sama juttu kaasullakin.