Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Sähköautot, joko?

  • 3607 Vastauksia
  • 718890 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -pjk--

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3495 : 20.06.2024, 17:05:10 »
Mulla on ollut 2 lataushybridiä: Xc60t8 ja s60t8. Xc60 latasin sukolla muutaman kerran mökillä, muut piuhat olivat avaamattomissa pusseissa, kun lähtivät kiertoon. Syynä, että mulla on ollut kotilatauspiste viimeiset 7 vuotta. Laiturissa on kiinteä johto, joten ei tarvetta johtojumpalle. Ajetuista kilsoista yli 70% sähköllä.

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 486
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3496 : 20.06.2024, 19:14:28 »
Mulla on ollut 2 lataushybridiä: Xc60t8 ja s60t8. Xc60 latasin sukolla muutaman kerran mökillä, muut piuhat olivat avaamattomissa pusseissa, kun lähtivät kiertoon. Syynä, että mulla on ollut kotilatauspiste viimeiset 7 vuotta. Laiturissa on kiinteä johto, joten ei tarvetta johtojumpalle. Ajetuista kilsoista yli 70% sähköllä.
Sama juttu itellä, himassa ja mökillä kiinteät latauspisteet kiinteällä kaapelilla. Autossa mukana "varmuuden vuoksi" iskemätön sukolaturi. Julkisissa latureissa käytän vuosia sitten ostettua kaapelia, koska kaapeli on astetta parempi kuin auton mukana tullut. Kun nykyinen T8 lähtee vaihtoon, tulee mukana iskemättömät kaapelit.
V60 T8 -19

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3497 : 08.07.2024, 13:58:03 »
No niin kai, mutta vain bemarin koneet ovat ruostuneet parissa vuodessa pilalle. Tai ainakaan minkään muun valmistajan autoissa tuota ei ainakaan mitenkään yleisesti ole todettu, vaikka asialla on yietysti speluloitu kaikkien plugareiden yhteydessä.
MB.ssä myös käyttäjäperäisiä ongelmia kun hybridin polttiskone kerrasta potslojoo talvikelissä. Öljy käytännössä vettä.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HiekkaHeikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3498 : 29.08.2024, 19:59:51 »
Tehtiin n. 1500 km reissu, Kitee - Tervola - Pietarsaari - Kitee, peräkärri perässä ja avokärrissä moottoripyörä.
Autona Skoda Enyaq Coupe 80 4x4 RS.
Reissun onnistuminen yllätti positiivisesti, vain kolme ylimääräistä latauspysähdystä kesto yhteensä n. 1,5 h. Kulutus n. 26 kW/100km rajoitusten mukaan ajettaessa. Muut lataukset hoituivat ruoka ja kahvitaukojen yhteydessä, yöpaikassa Kempeleessä ei ollut latausmahdollisuutta.
Vain kerran jouduttiin irroittamaan kärri latauksen ajaksi.
Kyllä tämä kokemus vahvisti osaltaan sitä että seuraava auto on täyssähkö.
XC60 D4 AWD -16

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3499 : 30.08.2024, 10:04:10 »
Mistä kaikki tämä fakta on peräisin?

https://www.salkunrakentaja.fi/2020/12/lataushybridit-todellinen-kulutus/

TM tai joku muu kotimainen lehti tosin kirjoitteli, että Suomessa asiat on sentään hyvin - meillä myytyjen plugarien päästöt paperilla keskimäärin 40 g/km ja todellinen kulutus vajaa 6 l/100 km eli bensasta n. 140 g/km CO2 päästö (mitättömät 250 % virallista speksiä enemmän eli tässä meillä 2020-luvun päästöhuijaus) + sähkönkäyttö päälle. Enintään litran vähemmän kuin bensakäyttöisten autojen kulutus keskimäärin... ja tässä sitten verrataan liki uusia plugareita vanhaan (keski-ikä 13 vuotta) autokantaan. Litra lähtee kulutuksesta pois myös ihan perinteisellä tekniikalla, kunhan ei autoa siinä sivussa turvoteta yli 2000 kg luokkaan.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3500 : 30.08.2024, 15:48:04 »
https://www.salkunrakentaja.fi/2020/12/lataushybridit-todellinen-kulutus/

TM tai joku muu kotimainen lehti tosin kirjoitteli, että Suomessa asiat on sentään hyvin - meillä myytyjen plugarien päästöt paperilla keskimäärin 40 g/km ja todellinen kulutus vajaa 6 l/100 km eli bensasta n. 140 g/km CO2 päästö (mitättömät 250 % virallista speksiä enemmän eli tässä meillä 2020-luvun päästöhuijaus) + sähkönkäyttö päälle. Enintään litran vähemmän kuin bensakäyttöisten autojen kulutus keskimäärin... ja tässä sitten verrataan liki uusia plugareita vanhaan (keski-ikä 13 vuotta) autokantaan. Litra lähtee kulutuksesta pois myös ihan perinteisellä tekniikalla, kunhan ei autoa siinä sivussa turvoteta yli 2000 kg luokkaan.

Tuota plugarien todellista kulutusta sotkee varmasti tämä suomalainen autoetumalli, jossa sähkön lataaminen autoon on hekennys sen käyttäjän talouteen.

Ja nimenomaan juuri tuohon vapaan autoedun autoihinhan tuo linkin tutkimus perustui.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2024, 15:49:36 kirjoittanut Jule »

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3501 : 02.09.2024, 10:03:54 »
Plugari voi olla pakkovalinta autoetuautoksi, koska viherpesun nimissä on laitettu joku 80 g/km tms CO2 päästöraja firman autoille (autoetu). Ja sitten jengi ajelee 2,2 tonnin keijukaisilla nukkapyöritystä 12 l/100 km kulutuksella (ja firma maksaa bensat joten kustannustenkin puolesta EVVK). Kun ei ole edes latausmahdollisuutta....

Eikä kaikki plugarit mene alle 6 l/100 edes ahkerasti lataillen. Tai ei siis mene yhden tutun XC60 plugari. Akku ei milään riitä koko päivän ajoihin, kun pitää lapsia kuskailla harrastuksiin ja koneen käydessä soppa maistuu.

On aihetta kysyä, miksi näille pitää antaa avokätiset veronalennukset? Paremmin toimisi autovero pois ja reilumpi verotus fossiilisille polttoaineille. Se parantaisi oitis sähköautojen, vaihtoehtoisten polttoaineiden ja oikeasti vähän kuluttavien autojen kannattavuutta.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3502 : 02.09.2024, 23:04:40 »
Paremmin toimisi autovero pois ja reilumpi verotus fossiilisille polttoaineille. Se parantaisi oitis sähköautojen, vaihtoehtoisten polttoaineiden ja oikeasti vähän kuluttavien autojen kannattavuutta.

Ei kiitos.
Kaikilla pitäisi olla ensin mahdollisuus hankkia tuliterä tai melkein uusi hybridi- tai sähköauto ennenkuin fossiilisten käytöstä aletaan rankaisemaan. Uusi tai melkein uusi koska kovin vanhoja käytettyjä ei kamalasti vielä edes ole.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3503 : 03.09.2024, 07:28:01 »
Ei kiitos.
Kaikilla pitäisi olla ensin mahdollisuus hankkia tuliterä tai melkein uusi hybridi- tai sähköauto ennenkuin fossiilisten käytöstä aletaan rankaisemaan. Uusi tai melkein uusi koska kovin vanhoja käytettyjä ei kamalasti vielä edes ole.
Autovero pois niin kaikilla olisi mahdollisuus ostaa se mitä haluaa. Se myös laskisi käytettyjen hintoja
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3504 : 03.09.2024, 10:40:19 »
Autovero pois niin kaikilla olisi mahdollisuus ostaa se mitä haluaa. Se myös laskisi käytettyjen hintoja
Paitsi, että sähköautoissa ei ole autoveroa ja ladattavissa hybrideissäkin vain marginaalisesti. Polttisvehkeitä "rangaistaan" suurilla autoveroilla ja ne ovat silti halvempia kuin sähköllä kulkevat verrokit. Jos haluat tukea valtion taloutta maksimaalisesti, niin osta uusi suurikulutuksinen polttisauto.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3505 : 03.09.2024, 18:00:06 »
Kaikilla pitäisi olla ensin mahdollisuus hankkia tuliterä tai melkein uusi hybridi- tai sähköauto ennenkuin fossiilisten käytöstä aletaan rankaisemaan. Uusi tai melkein uusi koska kovin vanhoja käytettyjä ei kamalasti vielä edes ole.
Suomessa ensirekisteröityjen täyssähköautojen keskihinta on ollut noin 50 000 € ja polttomoottoriautojen 30 000 €. Eikä hybdideissäkään juuri tarjontaa ole alle 40 000 €.

10 000 - 20 000 € säästää oitis, kun ei osta sähköautoa ja samalla saa myös vehkeen, jossa on vähemmän äärimmilleen vietyä halpuutusta ja vähemmän bugeja tai toistaiseksi puuttuvia ominaisuuksia, joiden paikkaulua pitää odotella vuosi tai 2.

Lisäksi sivuutit oleellisen asian. Fossiilisten polttoaineiden rankka verotus tekisi vaihtoehtoisen polttoaineiden valmistuksesta ja käytöstä kannattavaa ilman mitään ailahtelevia tukikikkailuja.

Maailma on toki erilainen sitten kun katsellaan lähemmäs 100 000 € hintaluokan pelejä. Näissä polttomoottoriversioita on rangaistu niin rapsakoilla veroilla, että sähköinen versio voi olla sekä halvempi että muutoinkin parempi autona. Mutta nämä ovat marginaalituotteita, kuten keskihinnoista voi päätellä.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3506 : 03.09.2024, 21:34:49 »
Autovero pois niin kaikilla olisi mahdollisuus ostaa se mitä haluaa.
Voi kun se olisikin noin helppoa.

Lisäksi sivuutit oleellisen asian.
Semmoinenkin asia pitää muistaa että kaikilla ei ole varaa edes halpaan käytettyyn.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3507 : 04.09.2024, 09:04:37 »
Suomessa ensirekisteröityjen täyssähköautojen keskihinta on ollut noin 50 000 € ja polttomoottoriautojen 30 000 €. Eikä hybdideissäkään juuri tarjontaa ole alle 40 000 €.

10 000 - 20 000 € säästää oitis, kun ei osta sähköautoa ja samalla saa myös vehkeen, jossa on vähemmän äärimmilleen vietyä halpuutusta ja vähemmän bugeja tai toistaiseksi puuttuvia ominaisuuksia, joiden paikkaulua pitää odotella vuosi tai 2.

Ei tuo vertailu ihan noin yksioikoinen ole. Se minkä hintaisia autot keskimäärin ovat riippuu kuitenkin ostajan halusta, mutta on otettava huomioon että tuo 50k sähkäri tulee halvemmaksi kuin 30k polttis, jos mukaan lasketaan myös käyttökulut, jonka takia niistä sähkäreistä maksetaan enemmän.

Lisäksi jos katsotaan esim Nissan Leafia, jota lehdessä juuri mainostettiin 27k€.. No taisi olla vielä vanhalla alvilla. Eihän tuo nyt mikään premium auto ole, mutta ei se nyt mikään toivottoman halpuutettukaan ole. Mitä suunnilleen samankokoista polttista saa merkittävästi halvemmalla? No dacian saa, mutta se kyllä on jo nimenomaan pilalle halpuutettu auto. Jotain Kia picantoa yms mopoauton kokoista vehjettä saa kyllä alle 20k€

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3508 : 04.09.2024, 11:32:39 »
Ei tuo vertailu ihan noin yksioikoinen ole. Se minkä hintaisia autot keskimäärin ovat riippuu kuitenkin ostajan halusta, mutta on otettava huomioon että tuo 50k sähkäri tulee halvemmaksi kuin 30k polttis, jos mukaan lasketaan myös käyttökulut, jonka takia niistä sähkäreistä maksetaan enemmän.
....
No dacian saa, mutta se kyllä on jo nimenomaan pilalle halpuutettu auto.
Kun lasketaan autoilun kuluja, sähköautoissa käyttökulujen mahdolliset säästöt hupenevat usein pääomakuluihin ja arvonmenetykseen. Moni on pettynyt autostaan tarjottuun hyvitykseen. Kuluja pienennetään myös unohtamalla täällä melko välttämättömät talvipyörät ja yllättävän paljon saa lukea vuosia vaivanneista vioista ja huoltojonoista sekä varaosapulasta.

Sähköautoilun ja sen infran tukeen pääsemme toki osallistumaan ja latausasemien aiheuttaman särön vuoksi myös siirtomaksut tulevat edelleen kallistumaan, kun korjaavia toimenpiteitä rahoitetaan. Ja pitää muistuttaa, että neljän ydinvoimalamme käyttöikä umpeutuu lähitulevaisuudessa, eikä viidennen tuottoa voida verkkoyhtiön vuoksi hyödyntää täydellä teholla. Ulkomaiset sijoittajat hyödyntävät löperöä hyväuskoisuuttamme, ja rakentavat tänne aurinko- ja tuulivoimaa, jolle muualla ei saa luvitusta eikä puoli-ilmaista maapohjaa. Puistoja (!) rakennetaan ilman säätövoimavaadetta, eli kerätään ”rusinat pullasta”.

Tässä hiljattain olimme viikonlopun kestävässä tapahtumassa, jossa ei ollut latausmahdollisuutta. Siinä sitten sähkärit vietiin vartavasten lähikaupungin hotellin latauspisteisiin -polttiksilla kuskattiin omistajia. Toivottavasti hotellin tarjonta riitti asiakkaille :).

Suomen automarkkinat pyörivät tällä hetkellä pääosin käytettyjen ympärillä, tänne dumpataan Euroopan sähkö- ja hybridikalustoa, jolla on vähän kysyntää muualla. Uudet autot ovat pääosin yritysten omistuksessa.

Et ilmeisesti ole lähemmin tutustunut Dacian tämän päivän mallistoon? Enemmän olen huolissani esimerkiksi Polestarin ”halpuutuksesta”, 60 tuhatta ajetuissa on monista istuimen ulkoreunat jo ihan surkeassa kunnossa. Kierrätys- ja tekoekomateriaalit eivät taida kestää luonnon materiaalien, kuten nahka ja villa, tavoin. Eikä Teslakaan nyt ihan viimeistelyn kärkikastiin lukeudu ::).


Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3509 : 04.09.2024, 16:09:23 »
Lisäksi jos katsotaan esim Nissan Leafia, jota lehdessä juuri mainostettiin 27k€.. No taisi olla vielä vanhalla alvilla. Eihän tuo nyt mikään premium auto ole, mutta ei se nyt mikään toivottoman halpuutettukaan ole. Mitä suunnilleen samankokoista polttista saa merkittävästi halvemmalla?
Ainakin Leafin vanhempi versio on todella pieni auto eikä toimintamatkassakaan hurraamista. 4 aikuista kyytiin oli todellista tuskaa takapenkiltä koettuna - ei riittänyt pääntila ja reisiluukin olisi pitänyt vääntää banaaniksi. Tämän rinnastaisin siis johonkin Kia Picantoon tms puhtaasti 2 hlö käyttöön tarkoitettuun A-segmentin kaupunkikippoon. Uudempaa lefaa en kommentoi, kun en ole siihen perehtynyt.

Picanton saa karvalakkina vajaalla 16 tonnilla (listahinta) ja "tappiin asti varusteltuna" (...ja robottinylkyttimellä automatisoituna?) 18 tonnilla. Toki aina pitää laskea pari tonnia päälle talvirenkaista, toimituskuluista yms. välttämättömyyksistä eli lähtötaso n. 20 tonnia.

Taasen 30 k€ budjetilla alkaa jo saamaan ihan oikeita autoja. Randomilla ensimmäisenä tulee mieleen Skoda Scala vajaalla 23 tonnilla. Toki 1.0 karvalakkimanuaalina. No, tässä sähköauto tietysti etevämpi, mutta reilulla 27 tonnilla saa jo automaatin. Nostetaan budjetti 30-40 tonnin haarukkaan, niin sitten on jo kivasti valinnanvaraa.

Sähköautoissa tuntuu 45 tonnia olevan raja. Jotain uppo-outoa kiinalaista voi saada halvemmalla - mutta sitähän ei sitten tiedä, onko mm. varasosahuoltoa a) nyt b) 5 vuoden päästä lainkaan. Tai voi saada jokun vehkeen, mistä ei oikeasti ole muuhun kuin kaupunkipyöritykseen (kehnot ajo/kaukovalot, pieni akku, pikalatausteho 30-40 kW luokkaa talvella jne.). Ja vieläkin pitää niellä hemmetinmoinen määrä halpuutusta ja kehnoa softaa (mm. jopa vaarallista sellaista, kun renegerointi jarruttelee vetävät pyörät luistoon talvella ym.), akun lämmitys puuttuu (kokonaan tai tulossa vasta ensi vuonna softapäivityksen myötä), umpisurkea käyttöliittymä, ei mittaristoa/hudia eli pitää kuikuilla sitä keskelle kojelautaa liimattua täppäriä. TM talvitestien perusteella useimmissa halvemman päädyn (eli alle 70 000 €) sähköautoissa toimii luistonestot (myös liian voimakkaan moottorijarrutuksen esto) paljon kehnommin kuin kymppitonneja halvemmissa polttomoottoriautoissa (vaikka uskovaiset aina selittää, miten vatkain automaattisesti voittaa, koska sähkömoottoria on niin paljon helpompi ja nopeampi säätää). Toki tämäkin on helppo korjata, lyödään vaan lompakkoa pöytään 10 000 € edestä ja valitaankin 4-vetomalli. Ja toivotaan, että on tällä kertaa molemmat akselit koodattu vetämään...  :D

Jos pitää toimivuus saada edes samalle tasolle kuin jossain alle40 tonnin bensapelissä taitaa olla parasta läpsyttää lompakkon pöytään vähintään 55 tonnin edestä. Ja ne "tällaisen haluaisin" vehkeet (joissa ei näitä edelläkuvattuja ongelmia) tuntuu olevan jossain 70-120 k€ hinnoissa.

 

Carcom Oy  Elekma