Futurez  Kulkukoira

Sähköautot, joko?

  • 3607 Vastauksia
  • 718587 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3525 : 19.09.2024, 12:25:26 »
Sähköautojen pitäisi olla high techiä, mutta sattui silmään että Audin Q4 E-tron mallissa on rumpujarrut takana  :o.

Mä en kyllä ihan ymmärrä, mikä rumpujarruista tekee vähemmän high-techiä kuin levyjarrut. Se, että levyjarruja alettiin kansanautoissa käyttää taka-akselilla myöhemmin kuin rumpujarruja, ei kerro mitään. Pidetäänhän sähköautoja muka kovin edistyneenä tekniikkana, vaikka taisi jo yli sata vuotta sitten olla sähköautoja ennen polttiksia.

Nykyaikaiset, kunnolla tehdyt rumpujarrut toimii ihan riittävän nopeasti ja tehokkaasti taka-akselilla. Ajonvakautuksessakin etuakselin nopea reagointi ja teho on tärkeämpää. Kunnollisissa rumpujarruissa on se kiistaton etu suolakuraoloissa, että ne ei jumitu vähäisestä käytöstä levyjarrujen tyyliin. Levyjarrujen jumittuminen taka-akselilla on hyvin yleinen ongelma ja vaatii jatkuvaa huoltoa etenkin etuvetoisissa ja erityisesti generaattorijarruvehkeissä. Tai missä vehkeessä vaan, jos jarruja käytetään harvoin tai hennosti.

Kun valitsin meille kakkosautoa, jota ajoittain käytetään harvoin, rumpujarrut takana oli yksi valintakriteeri. Ne sai vain, kun valitsi perinteisen polttismallin. Onneksi tuo on sen verran high-tech tuote, että ei tarvitse myöskään start-stop nappeja painella ja silti polttoainekulut on samat mitä sähkiksissä energiakulut sähkön maksaessa 45 c/kWh. Myös ajonvakautus reagoi todella tehokkaasti, vaikka on aika lyhyt (akselivälinen) auto. Niin ja mikä parasta, rumpujen myötä tuli perinteinen kahvallinen käsijarru, jonka toiminta on todella tukevaa. Kaiken maailman rimpuloita muka urheilullisissakin takalevyjarrullisissa vehkeissä kokeneena ja sähköiset käsijarrut kärsineenä tuo on autuus ja ajajan unelma. Todellista high-techiä  :)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3526 : 19.09.2024, 12:52:32 »
polttoainekulut on samat mitä sähkiksissä energiakulut sähkön maksaessa 45 c/kWh.

Eli vain 10x kalliimpaa kuin maksoin sähköllä ajamisesta tänä kesänä.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3527 : 19.09.2024, 14:53:47 »
Tuo 45snt toimii rajana lähinnä tilanteessa jossa on hyvin taloudellinen ja sitä ajetaan taloudellisesti, ja sähkistä puolestaan ei..

Si mikä pitää tietysti ottaa huomioon, jos oikein tarkkoja halutaan olla, kovemmilla pakkasilla polttis muuttuu taloudellisemmaksi.. Tai sähkäri epätaloudellisemmaksi miten nyt vaan, ero ei kuitenkaan ole talvisin enää 6-0, vaan pikemminkin 6-1 tjsp.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3528 : 23.09.2024, 16:07:35 »
Halvalla on TOK onnistunut "tankkaamaan". Täällä Suomen kalleimman siirtohintaryöstön alueella ei onnistuisi, vaikka saisi kytättyä kaiken latauksen pörssisähkön ollessa 0 c/kWh.
Vastaavasti taas äskettäin jo mentiin hinnoissa yli "bensalla ajamisen" ja kaikki pikalataukset on likimain samassa hintaluokassa aina, että ei se sähkö kaikille ole kovin halpaa autoiluenergiaa.

Mutta joo, onhan noissa muuttujia. Jos tarvitsee hyvin ison auton, nelivedon ja paljon tehoa, ei polttiksilla pääse läheskään samoille energiakuluille. Mutta semmoinen arkiautoilu jopa yllättävän tilavilla perheautoilla ja jopa maanteiden ohituksiin täysin riittävällä suorituskyvyllä onnistuu yllättävän monella modernilla polttisautolla (ei hybridi) likimain tuohon 45 c/kWh verrokkihintaan. Tästä jaksan aina ja kaikkialla muistuttaa, kun ärsyttää edelleen, miksi sähköautoista yritettiin käärmettä pyssyyn tyylillä muka kaikille sopivaa auton korviketta, jotta päästöjä saataisiin alas. Samaan aikaan polttikset kehittyi huimasti vähäpäästöisemmiksi. Ihan mutulla väitän, että vaikka nyt napista painamalla kaikille niille, joille sähköauto on hyvä vaihtoehto, vaihdettaisiin sähkis, liikenteen co2-päästöt laskisi vähemmän, kuin jos nyt heti kaikille, joilla on jo polttisauto, vaihdettaisiin pakasta vedetty vähäpäästöinen polttisvaihtoehto.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3529 : 23.09.2024, 16:27:33 »
Halvalla on TOK onnistunut "tankkaamaan". Täällä Suomen kalleimman siirtohintaryöstön alueella ei onnistuisi, vaikka saisi kytättyä kaiken latauksen pörssisähkön ollessa 0 c/kWh.

Siirto yöaikaan noin 4 snt/kWh ja esim elokuun osalta kaiken kulutetun sähkön keskihinta 0,8 snt/kWh, eikä me kalleimpina aikoina autoa ladattu.

Tästä jaksan aina ja kaikkialla muistuttaa, kun ärsyttää edelleen, miksi sähköautoista yritettiin käärmettä pyssyyn tyylillä muka kaikille sopivaa auton korviketta, jotta päästöjä saataisiin alas. Samaan aikaan polttikset kehittyi huimasti vähäpäästöisemmiksi. Ihan mutulla väitän, että vaikka nyt napista painamalla kaikille niille, joille sähköauto on hyvä vaihtoehto, vaihdettaisiin sähkis, liikenteen co2-päästöt laskisi vähemmän, kuin jos nyt heti kaikille, joilla on jo polttisauto, vaihdettaisiin pakasta vedetty vähäpäästöinen polttisvaihtoehto.

Suomessa latailee sähköverkosta aika usein 20 g/kWh luokassa ja jos ajo kuluttaa vaikka 20 kWh/100km niin se tekee kaikki 4 g/km. Ei kovin kaksista polttista ajele tuohon tasoon.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3530 : 23.09.2024, 20:39:03 »
Siirto yöaikaan noin 4 snt/kWh

Unohdit 3 sentin sähköveron.
Mut joo en ole eri mieltä siitä etteikö sähköauton energiakulut tuntunu melkein huijauskoodilta menneenä kesänä. Vielä kun tulis järkeviä V2G tai edes V2H tuotteita markkinoille.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3531 : 23.09.2024, 22:26:18 »
Siirto yöaikaan noin 4 snt/kWh

Unohdit 3 sentin sähköveron.

En, se on mukana tuossa.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3532 : 26.09.2024, 08:50:39 »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3533 : 26.09.2024, 09:21:57 »
Toi on asia mikä pilaa nämä. Korjauskelvottomuus ja järkyttävät kustannukset olemattomasta asiasta.

Jos haluttaisiin saada nämä järkeviksi tuolta osin niin akkujen sisällöt standardin mukaisesti kaikille samat kennot / moduulit. Niinkuin tuo Haapalan Jesse sanoikin yhdellä videolla, taisi olla Harri Salon kanavalla.

Tai jos akku pitää uusia, uuden hinta 40000€ mutta vanhasta pantti 40000€ -100€/10tkm ja vastuu autonvalmistajille. Tällöin 150tkm jälkeen kuluttaja saisi uuden akun hintaan 1500€. Olis varmaan enemmän intressejä tehdä noista huollettavia ja kestäviä eikä käytettyjen autojen arvo romahtaisi.

Muutenkin ihan järjetöntä nykyautojen huoltokulut riippumatta käyttövoimasta. Joku mersun ledimatriisi umpio 5000€. Mitäh?

Mun autot ei oo noin kalliita kuin joku yksittäinen osa. Ja nämä vehkeet on 10-15v päästä niitä millä pitäisi tavallisen duunarin pystyä ajamaan.

Pitää hakea Afrikasta vanhat Toyotat takaisin.

Silti haluan edelleen sähköauton mutta en niihin liittyvää taloudellista riskiä.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3534 : 26.09.2024, 13:49:36 »
Unohdit 3 sentin sähköveron.
Mut joo en ole eri mieltä siitä etteikö sähköauton energiakulut tuntunu melkein huijauskoodilta menneenä kesänä. Vielä kun tulis järkeviä V2G tai edes V2H tuotteita markkinoille.
Tuo ajoakun käyttö osana talouden sähköjärjestelmää ei kuulosta kovin hyvältä pitkässä juoksussa akun keston kannalta. Saadaan 3000 sykliä kulumaan vielä nopeammin   :o
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3535 : 26.09.2024, 15:12:23 »
Tuo ajoakun käyttö osana talouden sähköjärjestelmää ei kuulosta kovin hyvältä pitkässä juoksussa akun keston kannalta. Saadaan 3000 sykliä kulumaan vielä nopeammin   :o

Akkuhan ei kuole veitsellä leikaten, se vain menettää pikkuhiljaa kapasiteettiaan lataussyklien myötä. Jossain kohtaa on sitten kipuraja kuinka paljon lyhentynyt range on vielä kohtuudella käyttökelpoinen liikenteessä.

Tällaiset energiavarastosovellukset toki ovat omiaan ajoneuvokäytöstä poistetuille ns. "huonoksi menneille" akuille joiden kapasiteetti on laskenut esim 70% tasolle alkuperäisestä. Jossain kiinteistön teknisessä tilassa ei ole niin justiin onko akkuja 1 vai 2 tonnia. Mutta jos hintaero latauksen ja käytön välillä on vaikka 10 snt/kWh niin 100 kWh akustolla säästää 10 € per sykli. Jos sitä nyt vaikka pari tuhatta sykliä saa pumpattua ennenkuin akut menettää lopullisesti kapasiteettinsa niin onhan siinä parikymmentä tonnia säästänyt sähkössä. Kannattaa muutama tonni maksaa käytetyistä akuista.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3536 : 26.09.2024, 16:22:03 »
Ei toki mutta kyllähän se vähän arveluttaa jos puhutaan tuoreemmasta pirssistä laittaisiko sellaista tuollaiseen jatkuvaan käyttöön niin kuin välillä väläytellään. Eikös Teslalla tällainen ajatus joskus ainakin ollut, mm. auto osana talouden sähköjärjestelmää, ja useat autot osana koko infraa.

Vanhan romun käyttäminen tuollaiseen -ehdottomasti. Tosin tuo hyöty ei ehkä ihan noin iso ole kun huomioi häviöt ja miten nopeasti se todella kovasti käytetty akku sitten menettää kapasiteettia kun alkaa olla tosi vanha.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3537 : 26.09.2024, 16:55:54 »
Ei toki mutta kyllähän se vähän arveluttaa jos puhutaan tuoreemmasta pirssistä laittaisiko sellaista tuollaiseen jatkuvaan käyttöön niin kuin välillä väläytellään. Eikös Teslalla tällainen ajatus joskus ainakin ollut, mm. auto osana talouden sähköjärjestelmää, ja useat autot osana koko infraa.

Kyllä, mutta ison mittakaavan järjestelyssä puhutaan sellaisesta että yhdestä akusta puretaan ehkä yksi prosentti varaustasosta kerran vuorokaudessa. Idea on että töpseliin kytkettynä on sata tuhatta autoa yhtäaikaa, jolloin niistä saadaan verkkoon tuhannen täyden akullisen verran energiaa. Eli jos yhdessä autossa on vaikka 100 kWh akusto niin noista hivutettaisiin verkkoon sata megawattituntia.

Yksittäisen autoilijan kannalta auto saattaa olla tapa viedä sähköt mökille jossa ei ole sähköliittymää. Jos käytät vaikka 50h mökkiviikonlopun aikana keskimäärin kilowatin teholla, niin autosta kuluu 50 kWh. Sillä jääkaappia pyörittää ja kohtuullinen telkkarikin toimii.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3538 : 26.09.2024, 17:37:58 »
Ajattelin ihan puhtaasti omaa käyttöa, en niinkään verkon tasapainottamista. Joka tapauksessa virrat ja energiat mitä rivitalo-omakotitalo kokoluokassa V2H ja -G käytössä pystyy liikuttamaan on aivan mikkihiiriluokkaa siihen verrattuna mitä autolla ajaessa ja pikaladatessa käytetään.

Vetäisen hatusta, että vuodessa on noin 150 vuorokautta jolloin akkua kannattaa käyttää varastona, jos laskee jollain 75% round trip hyötysuhteella. Jos leikitään vaikka että niinä päivinä käytettäis 1/3 akun kapasiteetista, olisi lopputulos karkeasti vaikutukseltaan sama kuin 50 täyttä lataussykliä vuodessa. Suhteessa omaan autonkäyttöön, ei toi nyt ihan kohinaan katoa, mutta ei myöskään vaikuta oleellisesti akuston oletettuun kestoikään. Eikä noi käyttöautot oo mulla kovin montaa vuotta viihtyny pihassa muutenkaan, käyttövoimasta riippumatta, joku muu saa murehtia paalaamisesta. :D

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3539 : 27.09.2024, 12:26:34 »
Tarkoitin käytettäessä omakotitalon jatkeena. Äkkiä pörssiä hyödyntävä lataa yöt ja aamuin illoin, miksei päivälläkin, imasee kodin tarpeilla auton akusta sievoisen siivun.

Ei varmaan moni tule harrastaneeksi, mutta jollain varmaan se ajatus että kun tämä nyt on mahdollista niin säästetäänpä kätevästi sähkölaskussa -tulleeksi huomaamatta kolikon kääntöpuolta.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

RallyBaron  Samppasport