Carwist  Race.fi

240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?

  • 37 Vastauksia
  • 6675 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10237
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #15 : 30.03.2017, 21:56:05 »
Sekin laitteisto lisää vaan painoa entisestään ja tulee yksi mahdollinen vikakohde lisää. Ennemmin koettaisin pitää ilmavirran riittävänä. Onhan Motopark melkein vieressä, sinne vaan hyvällä säällä testaamaan. Täytyis "vaan" rakentaa laitteisto jolla saa syötettyä savujuovan auton edestä ajon aikana ja pari kameraa kuvaamaan kulkua ajon aikana.

Nuo tuli vilastua juuri hiljattain. Alapuolisen ilmavirran pyörteily auton takana on ns. selvä juttu korin muodosta johtuen. Olen jo pitkään katsellut, tosin vain peileistä, miten vesikelillä vesisumu nousee nousee auton perässä ylös. Mitä matalammalla kori on, sitä enemmän vesisumua nousee. Tuohon katonreunalta irtoavan ilmavirran käyttäytymiseen ois kehiteltävä sopiva siipi ja puskurin alle diffuusorintapainen ainakin.
Jos autoa tekee vain seisovalle mailille niin ilmanvastus on suurempi nopeuteen vaikuttava kuin ehkä 20-30kg painoa. Se on totta että lisää vikaantumisherkkyyttä. Yksinkertaisemmillaan riittäisi paineilmasysteemi, sieltä tulee kylmää ilmaa. Tietty ongelma on että mistä saada koneelle ilmaa.

Pohja vain mahdollisimman tasaiseksi ja mahdollisimman lähelle maata. Tuli mieleen choppaus. Sillä saisi kokonaisilmanvastusta pienemmäksi kun pinta-ala pienenisi. Kyljistä listat pois ja reijät vain hitsata umpeen. Pienemmät peilit. Testata eri malleja miten ilma pyörteilee.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #16 : 31.03.2017, 16:02:20 »
Jos rakentaisi jonkun vesisuihkujäähdytyksen jota käyttää tuommoisen vedon aikana niin uskaltaisi surutta peittää maskin.

En tunne lajia mutta yleensä moottoriurheilussa ei autosta saa tippua mitään nesteitä radalle. Sitä vasten tollanen moottorin ulkopuolelle vettä kylvävä systeemi kuulostaa oudolta. Mä en ainakaan lähtis ajamaan kolmeasataa pidon rajoilla kulkevalla vehkeellä joka ruikkaa vettä konetilaan. Enkä kyllä haluais olla radalla ajamassa seuraavana jos edellinen auto on kylvänyt vettä alleen.

Poissa Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1591
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #17 : 31.03.2017, 22:03:12 »
Se varmaan tulee ihan sumuna se vesi tollasis vehkeis  ???
Haihtuu nopiaan...
Käyttiksenä - 945 B230FT/S5D-320Z '93
Ristisiitosta odottamassa - 740 B230K/M47 '87, 945 B230FT/M90 '92
Projektina - 242 B230FT/S5D-320Z '80

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3991
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #18 : 01.04.2017, 00:11:35 »
Voisiko tuo keulan keventyminen johtua kasvavasta upforcesta, joka taas johtuu mahdollisesta ylipaineesta auton alla.

Minnekkäs se ilma konehuoneesta pakenee? Runkopalkkien välissä mahan alle, eikö? Olisikohan mahdollista saada sitä poistumaan esim. lokasuojien kautta auton sivuille?

Jos et halua rajoittaa keulan läpi virtaavaa ilmaa ollenkaan, niin sitten on melkein pakko keksiä keino poistaa se ilma tehokkaasti. Maata nuoleva etuhuuli ja sivuhelmat toki aiheuttaa "maaefektin" ja muodostaa auton alle voimakkaan alipainealueen, jonne konehuoneen ilma pakenee, jos vain sinne mahtuu. 245:sen keulan aukkojen pinta-ala on vain aika helkutin suuri.

Järestään kaikissa "superautoissa" yms. "urheiluautoissa" joissa riittää poweri mennä lujaa, huutaa flektit järestään aina taajamanopeuksissa (ilmanvirtaus ei ole riittävä jäähdytykseen ilman, koska aerodynamiikka on rajoittanut aukkojen kokoa). Nykyään moni superauto "sulkee" ylimääräisiä aukkoja nopeuden ollessa riittävä (esim. Bugatti Veyron tekee näin).

Tippalistojen "sheivaaminen" pois, tai vastaavasti täyttäminen korin muotoihin mahdollisimman hyvin passaaviksi voisi myös auttaa jonkinverran. Joskus näin myös dokumentin jostain Maseratin mallista jossa on spoileri konepellin takareunassa. Spoilerin tarkoitus on (dokumentin mukaan) ohjata ilma tuulilasin ja matkustamon yli hallitusti suuremmissa nopeuksissa.



Minäkin väittäisin pohjan siloittamisen olevan ehkä paras/helpoin konsti tähän hätään. 245 ei ole ihmeellisen aerodynaaminen ja ilman tuulitunnelikokeita voi olla vaikea tehdä oikeita päätöksiä. Internetin aikoina kyllä luulisi löytyvän asiaa käsitteleviä artikkeleita. Esim. NASCARissa painittiin 60-luvulla aerodynamiikan kanssa aika voimakkaasti. Tuolloin autot olivat kantikkaita ja kulkivat korkealla, sieltä voisi löytyä jotain ideoita...?
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa mikan

  • Viinaanmenevä joulupukki
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4278
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #19 : 01.04.2017, 23:51:17 »
Tätä aerodynamiikka-asiaa olen muutaman kaverini kanssa miettynyt ihan tuosta 300km/h ylityksestä asti:

Minusta/meistä parannettavaa on:

Maskissa/keulassa= liikaa ilmaa konehuoneeseen, jonka pitää poistua auton alle vaikka jo 55m/s (200km/h) nopeudessa ilmaa menee konehuoneeseen sen +40m3, mikä taatusti riittää koneen jäähdyttämiseen välijäähdyttimineen.
245 maskin alaosan aukot peittäisin kokonaan ja jättäisin ylämaskin ylä osasta enintään puolet näkyviin. Koska jo se ~20m3 ilmaa sekunnissa riittää jäähdyttämiseen.

Pohja sileäksi, jotta se konehuoneesta ulos tuleva ilma mahtuu sinne, eikä sileä pohja tee sille kuumalle ilmalle vastusta. Toinen vaihtoehto on tarjota konehuoneesta ilma sivuille jotenkin.

Takapäässä se tyhjiön imu-yritys, eli auton alta virtaava ilma pitää saada täyttämään sitä ja myös pakokaasuja voi asiassa hyödyntää tykistön perävirtausyksikön tyylisesti, koska niitä tulee tolkuttomia määriä siellä 800hv teholuokissa.

Liika tontittamien tekee sitten maa-efektiä suuremmaksi (jarruttaa) ja lisää kitkakerrointa alustassa.

Jos haluaa hifistellä, niin vetoa varten voisi teipata kaikki valojen, ovien ja luukkujen saumat ennen vetoa, paitsi kuskin ovesta, ellei halua ikkunasta kulkea.   :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4962
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #20 : 02.04.2017, 00:21:46 »
Oletko tutustunu Polly Motorsportin pontiaciin? Sillä oli myös ongelmia että auto keveni= liikaa ilmaa auton alla, mutta sillä kivellä ei menty kun 407km/h

Kun sitä ilmaa sinne alle menee, niin tehdään keskiauton alle levy joka on lähellä maata. Ja siitä saa sitten imevä voimaa maata kohti, kuten Formuloissa( Näin olen lukenu) Oliko diffuserin idea sitten että ohjaa alta ilman paremmin pois ???

Ymärrän sun tuskan tässä, kyllähän auton moottoria voi virittää, mutta mitä sillä tekee jos lähtee lentoon  :-[
En ole tutustunut. En pitäisi keventymistä vielä ongelmana, mutta sekin olisi tutkittava kuinka oikeasti käy.

Alla oleva levy on hieman hankala, koska autollahan ajetaan paikanpäälle ja matkalla on kuitenkin kaikenlaista möykkyä. Levyn kuljettaminen(vaikkakin osissa) ja asentaminen sekä irroittaminen paikanpäällä puolestaan tuottaa omia haasteitaan. Pohjaa suoraksi vaan, taakse jonkinlainen diffuusori mahdollisine korin ulkopuolelle tulevine jatkeineen sekä kattolinjaa alaviistoon jatkava siipi. Tällöin perässä pyörivä ilmavirta ei ilmeisesti pääse muodostamaan samanlaista pyörrettä aivan autoon kiinni, eikä vastusta kulkua niin paljoa.

Jos autoa tekee vain seisovalle mailille niin ilmanvastus on suurempi nopeuteen vaikuttava kuin ehkä 20-30kg painoa. Se on totta että lisää vikaantumisherkkyyttä. Yksinkertaisemmillaan riittäisi paineilmasysteemi, sieltä tulee kylmää ilmaa. Tietty ongelma on että mistä saada koneelle ilmaa.

Pohja vain mahdollisimman tasaiseksi ja mahdollisimman lähelle maata. Tuli mieleen choppaus. Sillä saisi kokonaisilmanvastusta pienemmäksi kun pinta-ala pienenisi. Kyljistä listat pois ja reijät vain hitsata umpeen. Pienemmät peilit. Testata eri malleja miten ilma pyörteilee.
Niin jos tekis vain mailille, mutta täähän on katuauto. Enkä ihan huvikseen ole sitä ulkoisesti vakiokuosiin laittanut maalauksen yhteydessä. 20-30kg painoa tarkoittaa myös sitä, että se laitteisto pitäisi sijoittaa jonnekin. Tuo ei mikään keijukainen ole enää muutenkaan kun omamassa kuskin kanssa pyörii 1600kg paikkeilla ellei ylikin... Vaikka maililla paino ei ole niin merkittävässä roolissa kuin vaikka vartilla, vaikuttaa lähtö yhtälailla loppunopeuteen. Mitä nopeammin saa lähdössä vauhtia, sitä paremmat mahdollisuudet on saada puuttuvia kilometrejä maaliviivalla nopeuteen.

Kuvassa näkyvää enempää ei voi madaltaa, ellei vaihda pienempiä eturenkaita. Alkaa normaaleissa joustoissa ja käännöksissä ottamaan renkaat kiinni sisäkaariin. Ulkokaaren kanttiin ottaa kiinni jo nyt radallakin. Choppauksen vaiva ja kulut ylittävät hyödyn. Kaikki lasit esimerkiksi teetettävä, takapäähän tehtävä vaikka pleksistä, yms.

Se varmaan tulee ihan sumuna se vesi tollasis vehkeis  ???
Haihtuu nopiaan...
Todennäköisesti, mutta ylimääräisten laitteiden lisääminen tämän takia ei ole omalla listalla kovinkaan korkealla. Katsotaan nyt muut vaihtoehdot ensin. Ja eihän sitä tiedä tuleeko tästä mitään jos kamppeet ei vaikka muuten kestä nipussa :buck2:

Lainaus
En viitsinyt laittaa koko lainausta :P

Keulan keventymisestä ei ole mitään tietoa, ainoastaan se, että tuntuu siltä. Kovissa nopeuksissa pientenkin ohjausliikkeiden vaikutus on suurempi kuin pienissä nopeuksissa, joten se voi olla pelkkä tunne. Asia pitäisi selvittää esimerkiksi sopivaan paikkaan sijoitetulla mitta-asteikolla ja sitä kuvaavalla kameralla. Jos jaksaa mennä niin pitkälle.

En ole tainnut sanonua, että en halua rajoittaa ilmavirtaa keulan läpi? Silläkin on edelleen ehtonsa ja yksi niistä on saada auton alla oleva ylipaine pois tai niin pieneksi, ettei keulasta sisään tulevaa ilmavirtaa rajoittaessa ilman liikkuminen huonone. Konehuoneeseen pakkautuva ilma aiheuttanee omalta osaltaan nostetta ja virtauksen vähentäminen tai ainakin ilmankulun parantaminen auttaa tilanteeseen. Saahan sitä alle mennäkin, em. jäähdytysominaisuus. En oikein näe onko ilman poistamisessa sivuille suurempaa hyötyä. Sen on kuitenkin kuljettava auton kylkeä pitkin taakse, jossa irtoaa takanurkasta pyörteilemään. Ennemmin koettaisin ohjata alla taaksepäin ja diffuusorin kautta pois.

Korin muokkaaminen päälisin puolin muutoin kuin tarvittavia osia lisäämällä on hyvin pitkälti poissuljettu vaihtoehto. Tippalistat kuuluu asioihin jotka voi teipata ainakin testiksi.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3991
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #21 : 02.04.2017, 02:03:26 »
Tuos päivällä tätä mietin, olikos 240:ssä helmoissa tunkinkorvat yms.?

Mietin, että olisiko mahdollista muokata esim. 850:n muovihelmat 240:iin sopiviksi? Näitä huomaamattomasti (sisäreunastaan) alas jatkamalla voisi ainakin parantaa sitä auton alla olevan "tilan" kotelointia, ettei muodostuisi sitä ilman pyörteilyä ja karkailua auton sivuille (samalla ne mahdolliset tunkinkorvat yms. poterot saisi koteloitua sileäksi). Painokaan ei nousisi paljoa, maavara tietty vähenisi.

Mutta olisiko tuossa yksi apu? Tuohon lisäten koko pohjan ali menevä levy (eli pohja sileäksi), tai edes pahimpien poteroiden "ohittaminen" pellilä ja taka-akselin jälkeinen levyn nousu (ilman nosto auton alta auton taakse, vähentäen jättöpyörrettä).

240 on vanha kori, joten otankin tähän vanhan korin esimerkin.
Harrastaja-kolleegalla on 300hp Fiat 127. Ihan projektin alkuvaiheissa oli ongelmia lämpöjen kanssa ja yli 160km/h nopeudessa etupään pito oli heikko.
Auton keulaan lisättiin ilmaa sivuille (ja välijäähdyttimelle) ohjaava lippa ja moottoritilan alle tehtiin niin peittävä tasainen levy kuin mahdollista oli pyörien kääntämisen rajoissa. Pellin takareunaan jätettiin alaspäin taittuva, muistaakseni 5-7cm rako koko matkaltaan tulipellin ja pohjapellin väliin, josta konehuoneen ilma poistui. Tuolloin hiukan harrastajapiirissä epäiltiin, miten moottorin lämpöjen käy (vakiokokoinen, 0.9l moottorille tarkoitettu syyläri).
Lopulta moottorin jäähdytys parani, eikä esim. kaasuttimien höyrystymistä enään niin paljoa esiintynyt. Kovissa vauhdeissa ilmennyt keulan "kelluminen" hävisi.

Tämä nyt on puhtaasti pohdintaa, mutta aihe kiinnostaa. Harmi, kun ei ole tuulitunnelia.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1132
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #22 : 02.04.2017, 11:59:52 »
Jos korin muokkaus ei ole vaihtoehto niin ei sitten tämäkään mutta tarjoan kuitenkin.

Itse lähtisin poistamaan sitä konehuoneeseen menevää ilmaa yläkautta mutten "perinteisesti" takareunasta vaan heti jäähdyttimen jälkeen, konepeltiin jäähdyttimen levyinen aukko jonka takareunasta ramppi jäähdyttimen takareunaan niin loivana kuin mahtuu tekemään. Otetaan se jäähdyttimen läpi kulkenut ilma (tai ainakin osa siitä) heti pihalle sieltä eikä edes päästetä sitä konehuoneeseen.

Huonoina puolina tinakutonen on niin pitkä kone että siitä ei kovin hyvää saa ja konepeltiin tosiaan tulee sellainen puoli metriä leveä postiluukku, ja kukaan ei tiedä miten se taas vaikuttaa keulan päällä liikkuvaan ilmaan.

Poissa Maikkimaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #23 : 17.04.2017, 19:29:21 »
Olisiko aivan hullu idea alkaa miettimään lippaa katolle niinkuin isojen poikien kiihdytysvehkeissä?
Tarkoitan sellaista joka tässä tapauksessa jatkaisi katon linjaa, ja täten ohjaisi auton taakse jäävää pyörteilyä kauemmas.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4962
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #24 : 17.04.2017, 20:07:03 »
Olisiko aivan hullu idea alkaa miettimään lippaa katolle niinkuin isojen poikien kiihdytysvehkeissä?
Tarkoitan sellaista joka tässä tapauksessa jatkaisi katon linjaa, ja täten ohjaisi auton taakse jäävää pyörteilyä kauemmas.

Sellainen on tulossa.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa mikan

  • Viinaanmenevä joulupukki
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4278
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #25 : 17.04.2017, 23:14:25 »
Olisiko aivan hullu idea alkaa miettimään lippaa katolle niinkuin isojen poikien kiihdytysvehkeissä?
Tarkoitan sellaista joka tässä tapauksessa jatkaisi katon linjaa, ja täten ohjaisi auton taakse jäävää pyörteilyä kauemmas.

Tuo lisää ainoastaan taka-akselin pitoa, joka kiihdytys-laitteissa on tarpeen isommilla tehoilla.
Jarruttavaan pyörteilyyn tuo ei vaikuta yhtään mitään, muuten kuin negatiivisesti otsapinta-alaa kasvattamalla. Joten se jarruttaa mailin vedoissa enemmän kuin tuo mitään hyötyä muka ilmanvastusta vähetämällä!  :-\
Omaan hitusen kokemusta lievästi ali-soonisten ja selvästi ylisoonisten projektiilien suunnittelun osalta...   ::)
« Viimeksi muokattu: 17.04.2017, 23:16:53 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4962
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #26 : 17.04.2017, 23:32:28 »
Kyse ei ole spoilerista vaan katon jatkeesta, joka ohjaa ilmavirtauksen kauemmaksi korista.

444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa mikan

  • Viinaanmenevä joulupukki
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4278
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #27 : 17.04.2017, 23:41:28 »
Kyse ei ole spoilerista vaan katon jatkeesta, joka ohjaa ilmavirtauksen kauemmaksi korista.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tuolla viritelmällä vaikutus on prosentin osissa kokonaisuudessa.  :-\

Edelleen miettisin sitä pakokaasujen ohjaamista täyttämään sitä takapään "tyhjiötä" tykistön perävirtausyksikön tyylillä, sillä voi saada todellisia hyötyjä varsinkin kovissa nopeuksissa (+50m/s).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10237
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #28 : 18.04.2017, 11:43:39 »
Tuolla viritelmällä vaikutus on prosentin osissa kokonaisuudessa.  :-\

Edelleen miettisin sitä pakokaasujen ohjaamista täyttämään sitä takapään "tyhjiötä" tykistön perävirtausyksikön tyylillä, sillä voi saada todellisia hyötyjä varsinkin kovissa nopeuksissa (+50m/s).
Ei taida mikään yksittäinen juttu paljoa vaikuttaa jos ei ala radikaaleihin kori muutoksiin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa vitor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 farkun aerodynamiikkamuutokset huippunopeutta ajatellen?
« Vastaus #29 : 21.04.2017, 10:26:37 »
Jos korin muokkaus ei ole vaihtoehto niin ei sitten tämäkään mutta tarjoan kuitenkin.

Itse lähtisin poistamaan sitä konehuoneeseen menevää ilmaa yläkautta mutten "perinteisesti" takareunasta vaan heti jäähdyttimen jälkeen, konepeltiin jäähdyttimen levyinen aukko jonka takareunasta ramppi jäähdyttimen takareunaan niin loivana kuin mahtuu tekemään. Otetaan se jäähdyttimen läpi kulkenut ilma (tai ainakin osa siitä) heti pihalle sieltä eikä edes päästetä sitä konehuoneeseen.

Huonoina puolina tinakutonen on niin pitkä kone että siitä ei kovin hyvää saa ja konepeltiin tosiaan tulee sellainen puoli metriä leveä postiluukku, ja kukaan ei tiedä miten se taas vaikuttaa keulan päällä liikkuvaan ilmaan.
Ilmanpoisto konepeltiin on oikeasti toimiva.ilma ei mene pohjan alle aiheuttamaan nostetta, konehuone pysyy viileämpänä ja jäähdyttimien läpi kulkee enempi ilmaa.

 

Elekma  Autoracing