Carwist  Race.fi

Yleistä tinakoneen virityksestä..

  • 24 Vastauksia
  • 8473 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mista

  • Aluevalvoja
  • Valvoja
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2112
    • Instagram kuvat
Yleistä tinakoneen virityksestä..
« : 30.08.2011, 14:27:21 »
Tähän voisi tietäjät myös kirjoittaa mitä kannattaa tehdä esim minun tapauksessani B5254T koneelle, kun olisi tarkoitus piristää. Volvo V70 T5 mallisesta autosta vaikkei pitäisi olla tuollaista konetta siinä. Vuosimalli 1997. Ahtimena suuren suuri TD04HL-13T..

Isompi ahdin ja h-profiilit on tiedossa. Männät käsittääkseni pitäisi kestää suht pitkälle. Jos nyt ajatellaan tuollaista 300-400hp..
Millaisia suuttimia tuohon tarvisi laittaa 550cc ? vai isommatkin.. 98 oktaanisella mennään.

Pakosarjan mutkiksi tilasin 42mm tavaraa.
Tatech T6 PRO tulee ohjaamaan.

Miten helpoin/paras ottaa moottorin asentieto koneelta.. Sekä kampura, että nokka sekventiaalista varten.

Sytkä? Meneekä perus Boschin hukkakipinäpuola tuolle vai miten nämä 5cyl vehkeet kannattaa tehdä? Kaikk super hipot 034 puolta on hiukan liikaa mun budjetille.

Entä sylintereiden pulssitus pakosarjassa jos jaettu pesä???

Kytkimeksi vissiin menee 707 SRE.. Mitäs levyä tuohon kannattaisi sitten laitella? PO-metallista vauhtipyörä.. Tosin siellä ne taitaa teitää parhaan levynkin siihen sitten.. ?

Nokka-akseliksi on halvinta laittaa glt nokat.. Vaatiiko muita muutoksia vai onko täysin bolt on perus 20v kanteen?

Muutkin tiedot on tervetulleita. Saisi samaan threadiin myös nämä koneet edustettua.

Laatikoksi ajatuksena laittaa Getrag 260-6 ja adapteri kl racingiltä takavetoon.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2011, 14:29:21 kirjoittanut mista »

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
« Vastaus #1 : 30.08.2011, 16:07:16 »

Sytkä? Meneekä perus Boschin hukkakipinäpuola tuolle vai miten nämä 5cyl vehkeet kannattaa tehdä? Kaikk super hipot 034 puolta on hiukan liikaa mun budjetille.


Kytkimeksi vissiin menee 707 SRE.. Mitäs levyä tuohon kannattaisi sitten laitella? PO-metallista vauhtipyörä.. Tosin siellä ne taitaa teitää parhaan levynkin siihen sitten.. ?


Kaverilla on menossa myös volvon 20-v kone takavetoon, merkkinä hänellä opel :)

Sytkäpuolelle sponssasin tuosta mun b6254 moottorista (peräisin siis 960:stä) suorasytkäpuolat jotka menee ihan heittämällä muistaakseni tohon vitoskoneen kanteen, suoraan tulppien päähän. Eli COP tyyppiset systeemit. Moottoriohjaukseksi tähän siis tulossa mega, Drifting-piireistä joillekin tuttu Ranta-Knuuttila tekee moottoriohjauksen, kuten edellisiin kokoonpanoihinkin, joten mulla ei tämän enempää ole tietoa miten se laitetaan toimimaan. Näitähän alkaa sen verran olla purettuna jo noita kutosia että hyvällä säkällä joltain voisi ylimääräisiäkin puolia löytyä sopivasti.

Vauhtipyöräksi tähän tulossa 850 vaparin kova vauhtipyörä, (johon siis menee 228mm levy) joka sovitettu -618 sre asetelmalle. Pitäisi riittää sintterilevyn kanssa kohtuu pitkälle.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5073
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
« Vastaus #2 : 31.08.2011, 00:24:24 »
Eiköhän helpoin ole triggerikehä vauhtipyörälle ja oma nokka-akselin asentotunnistin. Sytkän luulis saavan toimimaan hyvin 960 puolilla ja sopivilla pääteasteilla. Nokka-akselien suhteen ei ole 20v hydraulinostimellisissa eroja sopivuudessa.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2011, 00:26:58 kirjoittanut Lankku »
444 -55   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -90   245 -92 B6304
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa mista

  • Aluevalvoja
  • Valvoja
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2112
    • Instagram kuvat
Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
« Vastaus #3 : 03.09.2011, 10:35:17 »
Mitenkäs noiden kankien pituudet muuten meni? Eli missä oli minkä pituisia.. Kuinkas pitkät tuossa mun koneessa on vai selviääkö vain avaamalla?


Poissa pukema

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 407
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
« Vastaus #5 : 06.09.2011, 09:03:58 »
http://pukema.com/kanget.htm

http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_5-sylinterinen_N-moottori
Mitenkäs noiden kankien pituudet muuten meni? Eli missä oli minkä pituisia.. Kuinkas pitkät tuossa mun koneessa on vai selviääkö vain avaamalla?
Kaikissa N-sarjan koneissa samat kanget 1990-1999, 23mm männätappi ja 139,5mm pituus. Varaosanumero 1270483

RN-sarjalaisissa on sitten vaihtelua

S80 vaparikutoset 147mm kanki alusta asti, 1999-. Männäntappi 21mm. Varaosanumero 1270671
T6 1999-2001 139,5mm kanki, 1270483. 2002- eteenpäin 147mm, sama kuin vapareissa 1270671

Vitosissa vapari ja 90mm iskuset matalapaineturbot 2000- kanget 147mm, Varaosanumero 1270671
T5 2000-2001 139,5mm kanki, 1270483. 2002-2004 ilmeisesti 147mm, 1270671. 2005- 143mm "R-kanki", 23mm männäntappi 8630714
R 2003- 143mm "R-kanki" 8630714

S40/V50 RNC vitosia tässä ei nyt ole jne.. Vadiksesta katottu sopivuudet ja numerot, ei ole täydellinen lista. Kuvat ihan ite otettu. Kuvista puuttu ainakin yksi 139,5mm kankimalli jossa yläpää on pyöreä, eikä kulmikas niinkuin kuvissa olevassa N-kangessa.
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
« Vastaus #6 : 16.04.2012, 20:26:08 »
Minä vuonna ja mihin malleihin tulee muuttuva nokan ajoitus, sekä voiko tilalle vaihtaa kiinteitä osia?

Poissa Ökkelö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
« Vastaus #7 : 09.07.2019, 21:17:51 »
Kysytääs täällä.
Tietääkö kukaan paljon on vakio b5234t5 kannen palotilan koko?
Kannen tiivisteen kanssa?
Nopeuttas omaa rojektia jos ei tarviis käydä mittailemaan ja tekemään levyä sitä varten.

Poissa miro678

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
« Vastaus #8 : 08.08.2019, 11:51:36 »
Kysellääs täällä kun liittyy tinakoneisiin ja takavetosiin. Eli onkos porukka käyttäny tota aitoa t6 mottia takavetosissa ja jos on niin millä apulaitetelineellä koska nopeesti kateltuna mulla ei ainakaan istu toi takavetosen teline tohon t6 motin kylkeen, pulttijako eikä pulttien määrä täsmää. Koneenkorvakot istuis pulttijaon puolesta, mutta imusarjan puolella kaksi ylintä reikää on kierteettömät sinänsä ei ongelma mutta pakosarjan puolella yhdessä isompi kierre mikä ei sekään varsinainen ongelma laittaa vaikka isomman pultin.

Mutta siis toi apulaiteteline mietityttää että mitä muut näissä on käyttäny jos tota B6284T mottia on käytetty takavetosissa vai onko tehty pelkist 2,5L koneista?  :-\
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • TAK ry pj 2019
Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
« Vastaus #9 : 08.08.2019, 12:40:38 »
Kysellääs täällä kun liittyy tinakoneisiin ja takavetosiin. Eli onkos porukka käyttäny tota aitoa t6 mottia takavetosissa ja jos on niin millä apulaitetelineellä koska nopeesti kateltuna mulla ei ainakaan istu toi takavetosen teline tohon t6 motin kylkeen, pulttijako eikä pulttien määrä täsmää. Koneenkorvakot istuis pulttijaon puolesta, mutta imusarjan puolella kaksi ylintä reikää on kierteettömät sinänsä ei ongelma mutta pakosarjan puolella yhdessä isompi kierre mikä ei sekään varsinainen ongelma laittaa vaikka isomman pultin.

Mutta siis toi apulaiteteline mietityttää että mitä muut näissä on käyttäny jos tota B6284T mottia on käytetty takavetosissa vai onko tehty pelkist 2,5L koneista?  :-\

Helpoimmalla selviät kun käytät etuvetoisen apulaitetelinettä ja apulaitteita. Mallikuvia löytyy mm omasta ja HenkkaJ:n projektista. Takavetoisen apulaitetelineen saa ilmeisesti jotenkin sovitettua sinne, mutta apulaitehihnan linja on silloin vino ja kiristäjälle joutuu tehdä lisätilaa. Tämmöinen yhdistelmä taisi Tuntsalla olla vitoskoneessa.
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa miro678

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
« Vastaus #10 : 08.08.2019, 13:53:12 »
Helpoimmalla selviät kun käytät etuvetoisen apulaitetelinettä ja apulaitteita. Mallikuvia löytyy mm omasta ja HenkkaJ:n projektista. Takavetoisen apulaitetelineen saa ilmeisesti jotenkin sovitettua sinne, mutta apulaitehihnan linja on silloin vino ja kiristäjälle joutuu tehdä lisätilaa. Tämmöinen yhdistelmä taisi Tuntsalla olla vitoskoneessa.

Etuvetosen omassa tais olla myös tehostimen pumppu kiinteenä telineessä tai ainakin kun vilkasin sitä hyllyssä olevaa. Eli ei tulis erillistä pumppua niinku takavedoissa?
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • TAK ry pj 2019
Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
« Vastaus #11 : 10.08.2019, 12:36:32 »
Etuvetosen omassa tais olla myös tehostimen pumppu kiinteenä telineessä tai ainakin kun vilkasin sitä hyllyssä olevaa. Eli ei tulis erillistä pumppua niinku takavedoissa?

Siis etuvetoisessa on erillinen säiliö, kun taas takavetoisessa sekä pumppu, että säiliö on samassa paketissa. Se etuvetoisen pumppu on kiinni apulaitetelineessä kolmella tai neljällä pultilla kiinni. Etuvetoisen pumppu menee suoraan takavetoisen auton liittimiin ainakin 960:ssa ja joudut vaan keksimään sille säiliön. itsellä on vinokoneen ohjaustehostimen säiliö.
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa miro678

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
« Vastaus #12 : 10.08.2019, 16:06:18 »
Siis etuvetoisessa on erillinen säiliö, kun taas takavetoisessa sekä pumppu, että säiliö on samassa paketissa. Se etuvetoisen pumppu on kiinni apulaitetelineessä kolmella tai neljällä pultilla kiinni. Etuvetoisen pumppu menee suoraan takavetoisen auton liittimiin ainakin 960:ssa ja joudut vaan keksimään sille säiliön. itsellä on vinokoneen ohjaustehostimen säiliö.

Joo tuli eilen hypisteltyä tota telinettä kun osia putsailin ja totesin samat asiat. Näin täytynee tehdä.
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa miro678

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
« Vastaus #13 : 12.08.2019, 20:55:16 »
Ja sitten seuraavaa, ongelmana on termarin koppa. Ei mahdu olemaan apulaitetelineen kanssa.



Olisko jollain tähän valmiita ratkaisuja? Nyt siis toi etuvedon teline paikallaan.
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 406
  • vapari
Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
« Vastaus #14 : 12.08.2019, 21:27:42 »
Siihen käynee uudempi termostaattikotelo.
OEM numero: 31293700

Kl-varaosat:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/termostaattikotelo_taydellinen_b52xx_volvo-p-475973-0

Toinen vaihtoehto on esimerkiks tehdä ite termostaattikotelo ja käyttää Renault/Volvo B14 letkutermostaattia, miten ite tein.
Saa 82C termostaattia ja sitä kuumempaa myös toki.
Kansityöt
Volvo 960 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 B200F+M47

 

Samppasport  Futurez