Siis syy siihen että e10 ei käy joihinkin autoihin on se että polttoaine pääsee kosketuksiin sellaisten materiaalien kanssa jotka eivät pitemmän päälle kestä etanolia.
Esim kaasuttimen / mekaanisen bensapumpun kalvo voisi olla sellainen osa jota saa vaihtaa useammin. Myös jotkut polttoainetankit/ -letkut voivat haurastua ajan myötä.
Tätä haurastuttamiseroa on huomattu jo nyky 95/98 bensojen välillä. Erään tutun moottoripyörän imukaulan kumikurkku meni vaihtokuntoon 1-2vuodessa 95 bensiinillä. Kun vaihtoi käyttämään 98:a, ei ole tarvinnut kumia vaihtaa enää uuteen. Johtuiko bensasta vai jostain muusta, en ole varma, jokainen päätelköön itse.
Ja olikohan se joku fordin malli johon etanoli käy valmistajan puolesta kun vaihtaa yhden tietyn o-renkaan päivitettyyn versioon

.
Virallista lausuntoa ei voida antaa kaikista autoista kun niitä ei ole tutkittu. Jos menet virallisen lausunnon kanssa valittamaan poikkeuksellisen nopeasti haurastuneista tiivisteistä, voi olla että he joutuvat maksajiksi.
Varmaan parhaiten vanhojen autojen kanssa selviää e10:n käyminen kun vain kokeilee ja sitten tuloksia jos alkaa osia haurastumaan.
Volvohan antaa luvan kaikille bensamalleille 1976 ylöspäin (ei eritelty ruiskuja/kaasareita) joten en tajua miksei kävisi myös tappikoneilla varustettuihin volvoihin kun vinokoneen ensimmäinen kaasari, polttoainelinjasto ja tankki on hyvin pitkälti samanlainen.
Ja tämä olisi varmaan sopinut siihen toiseen e10 topicciin mutta kun kerran kysyttiin...
