Futurez  Kulkukoira

Ilmastointi kompura jumissa.

  • 22 Vastauksia
  • 9454 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volwheel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Ilmastointi kompura jumissa.
« : 11.09.2017, 08:28:22 »
Olen ollut pitkään poissa foorumilta. Yritin kirjautua vanhalla tunnuksella, ei onnistunut millään. Olen tietysti unohtanut salasanan ja email. muuttunut jne. Joten kehittelin uuden tunnuksen.
Tässä alla lainattu teksti, jonka kirjoitin toiselle Volvo foorumille. Mutta siellä tuntuu kovin hiljaiselta.

"Löytyisiköhän tältä foorumilta tietoa ja ehkä myös sopivaa korjaajaa. Auto on XC70 2008 MK3, D5244T4, 187000km. Sijainti Espoo.
Ajelin autolla edellisenä päivänä pitkiä matkoja. Ei mitään oireita tai ääniä silloin. Seuraavana aamuna ei oikein pyörittänyt kun yritti käynnistää, ja sammui heti.
Pieni kumin käry, sitten arvasin asian. Leikkasin kompuran hihnan poikki ja nyt autolla voi ajaa. On siis oma hihna kompuralle.
Yrittänyt etsiä varaosakaupoista kompuraa Bilian antama varaosanumero on 36051063. Löysin mm. seuraavat https://www.autonvaraosat24.fi/waeco/7787660  https://www.autonvaraosat24.fi/valeo/7665364  https://www.autonvaraosat24.fi/hella/7885181
Asia minkä huomasin, vanhan kompuran hihnapyörän halkaisija on 110mm. Noissa linkeissä halkaisija on 114mm. Onko kenelläkään tietoa sopiivuudesta? Onko pienellä halkaisijan mitta erolla vaikutusta? Siis sopiiko silti?
En siis ole uskaltanut vielä tilata kompuraa. Vaikka Autodoc nimisestä paikasta annettiin suositus.
Jos joku tietää asian, olisin kiitollinen. Autoa voi ajaa, siis jos löytyy taitaja, voisin ajella kehä 3 ulkopuolellekin jonkin matkaa."

Tässä kuva miten hihnat menevät.
https://1drv.ms/i/s!AsTMhJVygdC7qTRtO9PSxbWTYpFn

Jos löytyisi joku joka osaisi vaihtaa sen laakerin, josta useissa ketjuissa puhutaan, se voisi olla yksi vaihtoehto.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi kompura jumissa.
« Vastaus #1 : 11.09.2017, 08:41:47 »
Hihna mikä menee kompuralle on sellainen mikä on venytettävä paikoilleen.
Onko hihnapyörän laakeri hajonnut vai kompurasta jokin muu?
Tuolta tilasin omaani tuon laakerin Kentso 35X55X20

Poissa volwheel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi kompura jumissa.
« Vastaus #2 : 11.09.2017, 08:56:46 »
Aika kireä on hihna kuitenkin. Laitoin ruuvipenkkiin sen katkaistun hihnan pään. Lihasvoimin ei näyttänyt venyvän.
Siksi juuri haluaisin tarkistaa että sopiiko sellainen kompura jossa hihnapyörän halkaisija on 114mm. Kun vanha on 110mm. Ehkä saattaa olla myös niin että vain päätylaipan halkaisija on joissain 114mm, ja itse hihnapyörä 110mm?

Kompura on vielä autossa kiinni. En tiedä muuta kun että ei pyöri. Oli niin tiukka ettei oikein jaksanut edes pyörittää starttia. Voiko silloin olla niin että vika on vain laakerissa? Nyt ensiksi pitäisi löytää paikka missä kompuran saisi irroitettua. Lienee viisainta aloittaa niin?

Lisäys: Laskeskelin että 114mm hihnapyörän ympärysmitta on n. 13mm suurempi. Siitähän hihna käyttää suurinpiirtein puolet, eli venyykö se extraa n. 7mm? Onko kenellekään tullut tämä asia vastaan?
« Viimeksi muokattu: 11.09.2017, 09:14:45 kirjoittanut volwheel »

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi kompura jumissa.
« Vastaus #3 : 11.09.2017, 09:10:55 »
Hihna on tiukka laittaa paikoilleen kun vielä on ahdas paikka. Se on kuitenkin sellainen kuminauha joka venyy ja venytetään paikoilleen.
Lokasuojan kun ottaa pois niin kompuran hihnapyörän saa irrotettua sitä kautta pois.
On tosin hankala aukaista päätypultti kun pitää lukita hihnapyörä paikoilleen.
Apulaite hihna on ensin otettava edestä pois.

Poissa volwheel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi kompura jumissa.
« Vastaus #4 : 11.09.2017, 09:24:04 »
Itse kyllä mietin sitä että irrottaisi kompuran. Vaihtaisi öljyt ja jossain sitten kylmä-aineet.
Sisälokari oli pois kun katkaisin hihnan, mutta ahdas paikka. Tuntui vähän siltä että ei onnistu sitä kautta.
Jos vielä lisäksi ei tule kuntoon laakerilla, sitten kuitenkin irroitettava. Eikö tuo onnistuisi, jos irroittaa kompuran, tukkii putket mahdollisimman hyvin, vaikka sellaisilla muovitulpilla, joita aina uusissa osissa.
Vähän teippiä lisäksi. Tyhjiön pystyn kyllä imuroimaan sitten itsekin, kylmä aineet pitää jossain teettää.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi kompura jumissa.
« Vastaus #5 : 11.09.2017, 09:50:15 »
Helpointa korjaaminen on jos osan saa pöydälle. Kompura ei ole kuin kolmella pultilla kiinni ja lisäksi putket.
Järjestelmä pitäisi tyhjätä ennen kuin putkia alkaa irrottamaan.
Mutta jos pelkästään hihnapyörän laakeri vika, silloin kompuran irrotus on turhaa työtä.
Työ etenee, rengas pois lokari pois ja hihnat. hihnapyörän päätylevyn irrotus aukaise 10mm pultti, tätä aukaisua hankaloittaa kun hihnapyörän pyöriminen pitää estää.
kun päätylevy on irti varo ettei välissä olevat simmilevyt putoa ja häviä.
hihnapyörä on paikoillaan lukkosokalla.
Jos hihnapyörä pyörii niin silloin vika on kompuran sisällä mutta jos ei niin sitten hihnapyöränlaakeri on viallinen (korjatkaa jos olen väärässä).

Poissa suomipioneeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi kompura jumissa.
« Vastaus #6 : 11.09.2017, 12:55:33 »
Itse sanoisin että hihnapyöränlaakeri on jumissa, jos kerta startatessa jo jumittaa, eihän silloin ole kompuran kytkin vielä kytkenyt kompuraa pyörimään.
Nykyinen.Volvo XC70 2005 D5 AWD aut.---Ex.Volvo S60 2005 2.5T Aut.---Ex.Volvo V70 2009 2,4D Aut. "Wanha Taxi"---Ex.Volvo S60 2000 2.4i Aut.

Poissa volwheel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi kompura jumissa.
« Vastaus #7 : 11.09.2017, 22:26:28 »
Itse sanoisin että hihnapyöränlaakeri on jumissa, jos kerta startatessa jo jumittaa, eihän silloin ole kompuran kytkin vielä kytkenyt kompuraa pyörimään.

Tuo olisi loogista kuten suomipioneeri sanoo. Siinä on kyllä kaikki jumissa, mikään ei pyöri. Voisi helposti saada sen päätyruuvin auki, mutta lähteekö rojut sitten irti. Olisikohan tässä sama laakeri kuin ketjussa yllä? Tämä taitaa olla niitä tapauksia joista on paljon kerrottu, telkkarissakin joskus. Jotenkin ihmetyttää että laakeri menisi täysin jumiin, eikä edes varoittele yhtään. Ehkä se kampeaa kaikki jotenkin vinoon.
Olen henkisesti valmistautunut siihen että kompura menee uusiksi, mutta kuten aiemmin mainitsin, tuo hihnapyörän mitta ero mietityttää. Tuossa pihalla ei paljon pysty tekemään, lisäksi autoa on tarvinnut koko ajan. Ei ole päässyt tutkimaan. Voi olla hankala homma meikäläisen työkaluille ja taidoillekin.

Poissa volwheel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi kompura jumissa.
« Vastaus #8 : 13.09.2017, 23:24:11 »
https://1drv.ms/i/s!AsTMhJVygdC7qTfhnlTnu6JopN1v
https://1drv.ms/i/s!AsTMhJVygdC7qTXv80BU38jhK58Q
https://1drv.ms/i/s!AsTMhJVygdC7qTb0Lc4SiaGRLelB
https://1drv.ms/i/s!AsTMhJVygdC7qTn58ubjZoia0uYR

Laitoin tähän kuvia. Nyt ymmärrän mitä on tapahtunut. Laakeri on täysin jumissa. Kompressori luultavasti kunnossa.
Laakeri on kuumentunut, magneetin käämin muovit sulaneet ja levinneet joka paikkaan. Sitten kun auto jäähtynyt,muovit kovettuneet ja tullut jumi, eikä siis jaksanut edes startata.

Muovia oli joka paikassa ja tosi tiukkaa tavaraa. Käämiyksikön kehällä, hihnapyörän sisäkehällä ja pohjassa (kuva), hihnapyörän kitkapinnalla ja kytkimen kitkapinnalla. Olen hionut sitä nauhahiomakoneella ja saanut suurimman osan pois.
Hihnapyörän pohjalta yritin poistaa sitä taltalla. Mutta kaikki ei lähtenyt, pitää yrittää vielä kuumentamalla. Hihnapyörän sisäpinnalta sitä saa kaavittua mattoveitsellä, se on vielä kesken. Käämi on kuitenkin kunnossa ottaa tehoa 35W. Annoin sille sähköä ja jakoavain tarttui kiinni tukevasti.
Käämin edestä hioin niin ettei muovia ole korkeammalla kuin reuna.

Siis ei todellakaan onnistunut niin että kompura on kiinni autossa. Onneksi on tuttu kylmämies, saatiin aineet pois ja joskus sitten takaisin.
Nyt sitten etsin laakeria siinä luki 35CG05S16DL2. Ilmeisesti joku kompuran laakeri 35x55x20 sopii.

Saa nähdä tuleeko kuntoon laakerin vaihdolla, luulisi että ainakin jos vaihtaa koko vapaakytkimen. Niiden mukana vaan ei taida tulla hihnapyörää, tietääkö joku? Siellä kun on sitä muovia.
Vähän huolestuttaa tuo kumi joka on rikki vapaakytkimen pinnalla. Se on niinkuin läpivientikumi. (Mitähän siihen keksisi, saattaa olla että toimisi noinkin)  Rikoin sen kun sormeilin sitä vielä silloin kun kompura oli autossa, yritin irroittaa hihnapyörää, ei lähtenyt 10mm pultti auki. Sitten lähti kun pääsi pulttipyssyllä ja öljysuodatin työkalulla piti kehää vastaan.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi kompura jumissa.
« Vastaus #9 : 14.09.2017, 03:23:09 »
Taisin tilata Virosta Alvadilta laakerin, on hyllyssä varalla n. 18e.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa volwheel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi kompura jumissa.
« Vastaus #10 : 14.09.2017, 06:55:22 »
Kiitos tiedosta "paku97". Avaldilta tilasin juuri 21,95€ pakettiautomaattiin toimitettuna. Yritin ottaa selvää laatuvaihtoehdoista, mutta ei niistä saa pirukaan. Mieluiten olisin hakenut sen jostain täältä läheltä, siis kehä 3 sisäpuolelta, mutta en löytänyt paikkaa.

Poissa volwheel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi kompura jumissa.
« Vastaus #11 : 14.09.2017, 10:26:42 »
Nyt on muovit saatu kaavittua pois. En vielä käyttänyt kuumaa, mutta aika hyvältä näyttää. Mutta nuo osat ovat ruostuvaa tavaraa, pitäisiköhän maalata jollain, ei tietenkään kytkinpintoja. Mietin että mahtuuko sitten pyörimään.
Kytkimen kumiprikan paikalle laitoin pienen kumiläpiviennin, voisi uusia ne kaikki 3, täytyy katsoa jos jostain löytyisi vielä sopivampaa (mikä noiden kumien tarkoitus oikeastaan on?). Saa vaihdettua kun ruuvimeisselillä raottaa jousien välistä.
Sitten ihmetyttää laakeri, nyt vielä on käsissä se vanha. Sen sisäkehä on kovin väljä kompuran kaulalle, joka on alumiinia.
Onko kukaan huomannut tätä. Laakeri on tosin pyörinyt kaulalla, mutta ei siinä juuri kulumisen merkkejä näy. Hioin sen puhtaaksi hiomanauhalla. Pitäisikö liimata jollain? Laakerilukite ei paljon täytä välystä, ajattelin että kemiallinen metalli ehkä.

Koko vapaakytkin näyttää hempulalta ratkaisulta. Ei hyvä että yksi laakeri voi mitään varoittamatta keskeyttää matkanteon milloin tahansa. Pyöränlaakerit sentään ovat aina varoittaneet.
Jos olisi helpompi homma, voisi kompurahihnan ottaa pois ainakin talveksi, sitten renkaanvaihdon yhteydessä takaisin.

Poissa volwheel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi kompura jumissa.
« Vastaus #12 : 15.09.2017, 13:49:20 »
https://1drv.ms/i/s!AsTMhJVygdC7qTspcu_nEr_DzHy_

Kompuraremontti etenee hitaanlaisesti, nyt odottelen laakeria. Meni poikki laakerin lukkorengas no.5 kuvassa.
Osaako kukaan sanoa miksi se on tuollainen erikoinen? Olisiko jollakin myydä alkuperäistä? En tunne koneenrakennusta niin että ymmärtäisin, eivät myöskään tienneet tukussa mistä nuo hain. Sain noita, joista No.1 mielestäni sopisi parhaiten.
Voisiko olla että lukkorengas osallistuu jotenkin  laakerin sisäkehän paikallaan pysymiseen?
Nimittäin ainakin se vanha laakeri on hyvin väljä kompuran kaulalle. Onko joku joskus törmännyt tähän? Miten olette ratkaisseet asian? Siis lukenut ketjusta että laitettu laakerilukitetta, mutta näyttää niin väljältä, että kuten aiemmin kerroin, olisikohan kemiallinen metalli sopivaa?

Oli kuitenkin niin jumissa ettei saanut pyörimään yhtään, siis vaikka väljä sisäkehältä. Muovien leviäminenkään ei oikein selitä. Kaula on aluminia, olisiko sitten kuitenkin kulunut (sulanut)? Kaula päättyy kartioon, onko sisäkehän pyöriminen estetty sillä? Ken ymmärtää?

Jos ei tuota ratkaise luotettavasti, sittenhän ei ole muuta mahdollisuutta kun uusi kompura.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2017, 13:52:12 kirjoittanut volwheel »

Poissa suomipioneeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi kompura jumissa.
« Vastaus #13 : 15.09.2017, 15:58:16 »
Itsellä oli samaa vikaa että laakeri oli väljä kompuraan nähden. Oli jumitellut satunnaisesti ja kuluttanut sitä akselia, huomasin vaan kun käynnistäessä vikisi hihna vähän aikaa. Lukitteeksi laittelin väliin loctite 660 -lukitetta, samalla otin yhden shimmiprikan pois kytkimen välistä kun oli jo niin iso rako. Hyvin ainakin tämän 6kk on toiminut uudella laakerilla ja väljää ei tunnu. Tuo loctite 660 on 0.5mm asti. Että aika paljon saa klapata että ei toimi enää.
Nykyinen.Volvo XC70 2005 D5 AWD aut.---Ex.Volvo S60 2005 2.5T Aut.---Ex.Volvo V70 2009 2,4D Aut. "Wanha Taxi"---Ex.Volvo S60 2000 2.4i Aut.

Poissa volwheel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastointi kompura jumissa.
« Vastaus #14 : 15.09.2017, 18:08:19 »
Kiitos! "suomipioneeri" arvokkaita tietoja. Pitää hankkia tuota Loctite 660, mutta pitäisikö käyttää myös aktivaattoria Loctite 7240? Ihan heti ei löytynyt paikkaa mistä löytäisi, ehkä Etra, ei kuitenkaan näy hintoja. Myös ebaysta, Kiinasta saisi Loctite 660 edullisesti n. 11€, mutta kestää kauan ja onkohan tuoteväärennös. Sieltäkään ei sitä aktivaattoria. Englannista ehkä löytyisi molempia. Nettiä pitää selata.

 

Proturbo  Autodiagnoosi