No eihän muutu. Ei sitä nopeusmittaria kiinnosta kiertääkö kone satasen vauhdissa vaikkapa 2500 rpm (3.54 perä) vai vajaan 2800 rpm (3.91 perä) koska taka-akseli pyörii molemmissa saman 860 rpm ja akseliahan se mittaa.
No joo, sorry, ajatuskatkos. Eihän 1030/31 perän sähköinen tunnistin haistele lautaspyörää vaan erillistä tunnistinkehää, kuten jo tuossa itsekin totesin. Mietin tuossa esimerkissäni erästä etuveto kinneriä, jossa perävälityksen muuttaminen vaikutti myös nopeustunnistukseen.
Eli otetaas vielä kerran: Takavetoisen Volvon perävälityksen muuttaminen ei vaikuta nopeusmittarin näyttämään, vaan paremminkin kierroslukumittarin näyttämään. Perämurikassa on erillinen kehä, jota banjokopassa oleva tunnistin haistelee.
Ensi kerralla lupaan ajatella ensin ja kirjoittaa vasta sitten, enkä seurustele muiden ihmisten kanssa samaan aikaan
