KL-varaosat  Race.fi

Automaatin öjynvaihto huuhtelemalla

• 45 Vastauksia
  • 13902 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Maxxxed

• Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Automaatin öjynvaihto huuhtelemalla
« Vastaus #30 : 23.12.2017, 17:20:48 »
Itse luotan siihen että homma hoidetaan kun vien huoltoon sitä varten. Vaikka olen itsekin mekaanikko niin en ite yhdestäkään automaatti Volvostani ole itse vaihtanut vaihteistoöljyjä tai jakohihnaa.

Viimekerralla pariviikkoa sitten teetätin koko huollon Keskusautohallissa sen kummemmin katsomatta kuittiin. Koen että tässä auton iässä/kilometreissäkin on hyvä pitää vielä aukoton merkkiliikkeen historia.

Jatkossa kyllä itse teen muut paitsi edellä mainitut.

Palatakseni vaihteistoöljyjen vaihtoon omaani myytiin 8l ja uskon sen verran vaihtuneen sieltä, kokonais tilavuuteen en ota kantaa. Ja jos tuo ressaa niin viedään vaikka 10tkm päästä uudelleen vaihteistoöljy vaihtoon. En pitänyt kalliina sitä hommaa.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw G31 530e LCi M-Sport 2021 (Käyttis)

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #31 : 01.02.2018, 13:10:06 »
Mä meinaan ruveta itse jatkossa vaihtamaan kun sinisellä tosiaan on vaikea saada ne vaihtamaan enempää kuin 8 litraa kerralla ja hintaakin tulee. Koko 160tkm kun tuo auto on ollut on öljyt vaihdettu 2 kertaa ja laatikon käytös pysynyt samana. Auto on 15v vanha ja 282tkm ajettu niin merkkikorjaamon näkökulmasta se kuuluu jo paalattavaksi ja pitäishän niiden saada joskus uusiakin myytyä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa alspe

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #32 : 01.02.2018, 17:32:07 »
Fiksun kuuloinen systeemi on tämä huuhtelu, tai toisinsanoen, aika huonosti tehty huolto jos öljyistä vaihdetaan puolet. No, näin tehtiin omaan VW tiptronicciin monesti, hyvin pelasi vajaaseen 500tkm asti kun eilen sen myin pois. Sanoin korjaamoilla, että pudottakaa öljypohja pois ja kun takaisin kiinni niin uutta öljyä 5,5l ja/tai kunnes tulee täyttöaukosta yli.

Jos auton vie maksulliselle korjaamolle niin fiksua toki olisi vaihdattaa huuhtelemalla koska siinä lisääntyy lähinnä öljykustannus. Jos homman pystyy tekemään itse esimerkiksi DIY-hallin nosturilla niin vastaavan hoidon saa tehtyä toki sillä tavalla, että vaihtaa vain normaalisti kaksi kertaa välissä ajaen pikkulenkin? Vai miten se automaatilla menee, voiko ilman vastusta käyttää ja vaihdella vaihteita? Kahden normaalin vaihtokerran jälkeen vanhaa öljyä on jäljellä 25%. Saman homman kun suorittaa vaikka 20 000km päästä niin öljyt lähes täysin uudet. Motonetissa näyttää öljy olevan 10,90€/l, isommissa pöntöissä varmaan halvempaa.
Onko laatikon öljyvaihto esim. S60/V60 2010-2015 ikäisissä millainen homma jos tekee kuten ehdotin, vain pudottaa öljyt pois ja laittaa laatikko-osaan uutta tilalle? Pahassa paikassa proput?   

Poissa virkpe

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #33 : 01.02.2018, 21:06:58 »
Tuota osittaista öljyn vaihtoa on aiemmin ehdotettu, ja miksei toimiva.
Mutta, tulee siinä miten varmistat öljyn varmasti oikean määrän. Öljyn mittaus tapahtuu lämpötilassa 50-60astetta, jolloin ylimääräinen öljy tulee pois.  Tämä tarkistus tehdään tyhjennysropusta jonka keskellä on putki. Määrän tarkistus pitää tehdä auton ollessa käynnissä.
Öljy pitää olla JWS3309 luokitus ja uudemmissa on luokitus muuttunut, en muista missä vuosi malleissa muutos tulee.
Öljyn vaihdon jälkeen vaihteisto tietokoneelle pitää ilmoittaa että öljyt on uusittu, tämä vaatii oikeat välineet.

Poissa alspe

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #34 : 02.02.2018, 09:02:59 »
Tuota osittaista öljyn vaihtoa on aiemmin ehdotettu, ja miksei toimiva.
Mutta, tulee siinä miten varmistat öljyn varmasti oikean määrän. Öljyn mittaus tapahtuu lämpötilassa 50-60astetta, jolloin ylimääräinen öljy tulee pois.  Tämä tarkistus tehdään tyhjennysropusta jonka keskellä on putki. Määrän tarkistus pitää tehdä auton ollessa käynnissä.
Öljy pitää olla JWS3309 luokitus ja uudemmissa on luokitus muuttunut, en muista missä vuosi malleissa muutos tulee.
Öljyn vaihdon jälkeen vaihteisto tietokoneelle pitää ilmoittaa että öljyt on uusittu, tämä vaatii oikeat välineet.

Okei, ehkä parempi sitten teettää korjaamolla. Onko todella niin, että Bilia on ainoa/ainoita jotka tuon todella osaavat? Vajaa 200tkm ajetun kun ostan niin mielelläni siirrän pois huoltokirjalta, teen itse kuittihistorian/valokuvien kanssa niin paljon kuin osaan ja loput missä edullisesti joku muu tekee. ::)
Paisuuko öljy lämmetessään niin, että asteiden tarkkuudella lämpötila vaikuttaa määrään? Vai onko laatikossa jotain niin hienoa automattiikkaa, että se ottaa öljyä koneistoon lämpötiloja mittaamalla tms.?

Poissa virkpe

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #35 : 02.02.2018, 11:05:18 »
Okei, ehkä parempi sitten teettää korjaamolla. Onko todella niin, että Bilia on ainoa/ainoita jotka tuon todella osaavat? Vajaa 200tkm ajetun kun ostan niin mielelläni siirrän pois huoltokirjalta, teen itse kuittihistorian/valokuvien kanssa niin paljon kuin osaan ja loput missä edullisesti joku muu tekee. ::)
Paisuuko öljy lämmetessään niin, että asteiden tarkkuudella lämpötila vaikuttaa määrään? Vai onko laatikossa jotain niin hienoa automattiikkaa, että se ottaa öljyä koneistoon lämpötiloja mittaamalla tms.?
Varmasti löytyy muita jotka osaa tehdä öljyn vaihdon vaihteistoon, mutta Volvon hinta on kilpailukykyinen, mitä hintoja on tullut täällä esille.
Öljy laajenee lämmetessä.
Jos vaihto onnistuu itseltä ja käy JWS3309 öljy niin Ebay kautta saa edullisesti Mannol 3309
Eiköhän tuolta Ebaysta löydy uudempiinkin öljyjä.

Poissa wyfell

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #36 : 12.02.2018, 11:09:43 »
Mihin malleihin käy tuo 3309 öljy? Onko niin, että 2011 muuttuu öljy notkeammaksi?

Poissa wyfell

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #37 : 12.02.2018, 21:55:12 »
Näyttäs siltä, että 2011 ja uudempiin menee JWS3324, jos olen oikeassa?

Poissa belarus

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #38 : 14.02.2018, 08:57:18 »
BG universal312 öljyä tarjosivat xc 60-12 volvoon

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #39 : 14.02.2018, 09:13:38 »
Itse en käyttäisi kuin Volvon suosittelemaa öljyä. Ei ainakaan silloin pitäisi olla öljystä johtuvia ongelmia. Sen verran kallis kumminkin laatikko korjata.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa belarus

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #40 : 14.02.2018, 09:22:41 »
Itse en käyttäisi kuin Volvon suosittelemaa öljyä. Ei ainakaan silloin pitäisi olla öljystä johtuvia ongelmia. Sen verran kallis kumminkin laatikko korjata.
Kyllä on kallista, ohjekirja sanoo TF80SC  öljy AW1

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #41 : 14.02.2018, 21:34:34 »
Kyllä on kallista, ohjekirja sanoo TF80SC  öljy AW1

Nyt kuulostaa oikealle öljylle. JWS 3324 AW-1 Ei varmasti ole halvinta öljyä, mutta halpaa verrattuna laatikon uusimiseen :)
« Viimeksi muokattu: 14.02.2018, 21:36:23 kirjoittanut Niclashki »
V90 T8 2020 Inscription

Poissa jp_olli

• Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
« Vastaus #42 : 15.02.2018, 07:43:48 »
Ei nyt ole neuvo huuhteluun, mutta itse sain seuraavan vinkin Kaustisella sijaitsevalta vaihteistopajalta. Vaihtaa sen verran kuin propusta tulee (~4l) 20tkm välein, kuten taksipuolella tekevät. Näin öljyt pysyy koko ajan tasaisen "hyvänä".
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #43 : 15.02.2018, 08:12:18 »
Aika outo ohje tuo. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla vaihtavat kaikki 60tkm välein takseihin.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa jp_olli

• Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
« Vastaus #44 : 15.02.2018, 09:19:46 »
Ehkä tavanomaisesta poikkeava, mutta työkseen laatikoita korjaavalta saatu. Tuollainen vaihtoväli ja tapa on kuitenkin suht helppo ja öljyn ominaisuuksien heikkeneminen ja epäpuhtauksien määrä pysyy hallinnassa.

Kukin tekee kuten parhaaksi näkee.  :)
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Kulkukoira  Proturbo