Autodiagnoosi  Carcom Oy

Tyhjäkäynti voi lyhentää merkittävästi moottoreiden ikää

  • 75 Vastauksia
  • 27260 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Auto käyntiin ja sisälle kahville kun lasit on sulanu niin liikkeelle.
...kuka ryyppyä säätää? :-\
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Slerbahuuli

  • Vieras
...kuka ryyppyä säätää? :-\
Herra Bosch, Siemens... Mitä näitä nyt on.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Se on iha sama onko ruisku vai kaasari. Joka tapauksessa käy sen hetken rikkaalla. Ja aina se kaasari on rikkaammalla kun ruisku.

Joka tapauksessa, moottori kuluu eniten juurikin starttauksissa ja kylmänä. Nykyöljyt on niin hyviä vain, että silläkään juurikaan väliä...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Omalla autolla lähtiessä polttoainelämmitin hoitaa esilämmityksen. Ehkä jos tänne päin joskus näitä alle -30 pakkasia eksyy, niin silloin voin tyhjäkäyttää lisänä 1-2min, jos ikkunoita joutuu esilämmityksestä huolimatta raappaamaan. Kyllä se moottorille parasta on heti lähteä pienellä kuormalla ajamaan, kun käyttää tyhjäkäynnillä. Pahimmillaan tuolla tyhjäkäynnillä voi öljynpaineet tehdä temput terävät voitelun suhteen.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Pekuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • 66 duett ajossa ei museossa
No ei oo mulla n 10min lämmityksissä ennen ajoa koneita hajonnut.toisalta longlife öljyt on kovin kusetus että jos ne piet sitten rikkoo.
66 duett ajossa ei museossa.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
No ei oo mulla n 10min lämmityksissä ennen ajoa koneita hajonnut.toisalta longlife öljyt on kovin kusetus että jos ne piet sitten rikkoo.

Ei ne kovinta kusetusta ole!  Nekin pitää vaihtaa viimeistään 10 000km ajon jälkeen ei 30 000km se on kovinta kusetusta. :D

Poissa Pekuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • 66 duett ajossa ei museossa
Eli pelkkä nimi uudistu
66 duett ajossa ei museossa.

Slerbahuuli

  • Vieras
No ei oo mulla n 10min lämmityksissä ennen ajoa koneita hajonnut.toisalta longlife öljyt on kovin kusetus että jos ne piet sitten rikkoo.
Tämä muuten...

Tossa pihassa seisoo yksi K4M -moottorinen Renault Megane. Kun ostin sen, kävi moottori ihan nättiä käyntiä, mitä nyt oli hiukan karhean kuuloinen. Öljynvaihtoväli on 30000km/24kk ja edellisestä vaihdosta oli kulunut 27tkm/25kk.
Vaihdoin siihen öljyt ja katsoin, että hyi helvata millaista kurapaskaa ja klönttejä tulee vanhan öljyn mukana pois. Otin VVT-pyörän solenoidin irti ja kanavat olivat hiukan pikeentyneet. Päätin tehdä kahdesti Forte-käsittelyn ja toisen käsittelyn öljy alkoikin olemaan jo puhtaampaa (ensimmäinen erä oli aivan pikimustaa ja paksua, vaikka oli pyörinyt moottorissa sen 20 minuuttia).

Mutta se ei pelastanut ongelmilta. Uusilla öljyillä ehdin pari päivää ajamaan, kunnes käynnistäessä alkoi VVT-pyörä rallattamaan ihan kunnolla. Ajossa ei mitään poikkeavaan esim. nokka-akselin asennossa (OBD:n livedatalla katsoin), mutta kun moottori seisoi yli pari tuntia, lähti käyntiin aina kovan rallattelun säestämänä.


Kun asiaa jaksaa tutkia/googlailla, käy ilmi että kyseessä on K4M -moottorin tyyppivika. Parhaillaan VVT:t hajonneet jo 50tkm kohdalla jolloin kyseessä on varmaankin valmistusvirhe, mutta muutoin järestään 200tkm kohdalla.
Paitsi niillä, jotka ovat tehneet ylimääräisiä öljynvaihtoja 15tkm/12kk välein (optio, ns. vuosiöljynvaihto). Esimerkiksi autoa ostamassa ollut vanhempi herrasmies kertoi, että hänellä on uudesta saakka ollut samalla moottorilla Laguna. Öljyt vaihdetaan 15tkm/12kk:n välein viimeistään. Mittarissa 427tkm ja alkuperäinen VVT-pyörä edelleen paikallaan.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Longlife ei oikein toimi kaikissa moottoreissa, alkaa karstottamaan juurikin moottoria. Mutta taas kuluttajat vaativat halpoja huoltokustannuksia (pitkät huoltovälit) niin ihan oma vika.
Tosin pari nelos ja V6 CDI mersun konetta yläkerrasta avannut ja niissä ollut ollenkaan karstaa yli 400tkm matkalta 30tkm öljynvaihdoilla, toista se on muissa moottoreissa. Ehkä öljymäärä vaikuttaa radikaalisti.

Öljyt kyllä kestää 15tkm ja vuosia (näillä öljynhinnoilla turha vedättää pidemmälle). Ei se tumma väri kerro siitä öljystä yhtään mitään muutakuin saanut lämpöä, harmi ettei suomessa ole kuluttajille halpoja labroja kuten jenkeissä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Pekuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • 66 duett ajossa ei museossa
Jep
Tumma väri kertoo sen että öljy edes kiertää.
Mutta 30-50e 10000välein ei minulla aiheuta harmaita hiuksia.
66 duett ajossa ei museossa.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3529
En tiedä onko täydellisesti oikein mutta itse olen toiminut niin että webasto/ardic päällä lähtöajan mukaan. Tämän jälkeen kevyellä kuormituksella liikenteeseen ja sen huomaa milloin laatikko toimii normaalisti, oli sitten automaatti tai manuaali. Jos joutunut täysin kylmänä pakkasella lähtemään niin pintakaasulla on menty pidemmän aikaa kunnes kaikki tuntuu toimivan ns. normaalisti ja moottorinkin lämmöt on kohillaan. Kyllä sen tuntee milloin voi alkaa antamaan monoa enemmän.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
En tiedä onko täydellisesti oikein mutta itse olen toiminut niin että webasto/ardic päällä lähtöajan mukaan. Tämän jälkeen kevyellä kuormituksella liikenteeseen ja sen huomaa milloin laatikko toimii normaalisti, oli sitten automaatti tai manuaali. Jos joutunut täysin kylmänä pakkasella lähtemään niin pintakaasulla on menty pidemmän aikaa kunnes kaikki tuntuu toimivan ns. normaalisti ja moottorinkin lämmöt on kohillaan. Kyllä sen tuntee milloin voi alkaa antamaan monoa enemmän.

Jos ei täydellisesti oikein niin ehkä sitten vähiten väärin olet toiminut, jatka vaan samalla kaavalla ja aja ehjällä autolla edelleen. :) ;)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Kyllä se moottorille parasta on heti lähteä pienellä kuormalla ajamaan, kun käyttää tyhjäkäynnillä. Pahimmillaan tuolla tyhjäkäynnillä voi öljynpaineet tehdä temput terävät voitelun suhteen.

Jos öljynpaine tyhjäkäynnillä on ongelma (paineen puute) on moottorissa vakava suunnitteluvirhe, tukkoinen öljynsuodatin tai tajuttoman kulunut öljypumppu. Tietysti jos vaihteistoöljyä on työntänyt moottoriin, niin aluksi voi todellakin olla ongelmia öljynpaineen kanssa.  :idiot2:

Moottorille on parasta antaa öljyn hetken kiertää ja moottorin lämmetä ja lähteä vasta sitten ajamaan kevyellä kuormalla.

Tyhjäkäynnillä kaikki laakerikuormitukset ovat pienimmillään oikein suunnitelluissa moottoreissa, kuten myös liukupintojen nopeudet toisiaan vasten, mikä tekee sitä kulumista.

Ruiskukoneissa ei kaasariaikakauden ongelmat sylinterien kulumisesta liiallisen polttoaineen vuoksi ole ongelma edes viinakoneissa. Sylinterin seinämille pisaroitunut polttoaine on se joskus muinoin moottoreita kuluttanut ongelma, mikä oli kaasareiden ominaisuus.

Mitä noihin auton valmistajan suosituksiin tulee, niin taustalla on ituhippeily ja polttoaineen kulutus.

Ikivanha vinokone on sisältä plus asteinen vajaassa minuutissa -25C lähtölämpötilasta, jopa viinalla.

Talvella minun taktiikkani on laittaa autoni käyntiin, raapata lasit, harjata auto ja lähteä sitten liikkeelle, oli auto lämmityksessä tai ei. Kun lämpömittari on asteikolla, moottori on +50C sisältä, jolloin se kestää hapettamista oikein hyvin. Laatikko lämpeää hitusen hitaammin, kuin kone.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Monessa traktorissa on pakkavaihteistolla toimiva pikavaihde, jolloin kylmänä ei saa lähteä heti ajamaan, koska laatikko luistaa ja pakkalevyt saattavat mennä pilalle. Tuossa Casessakin on 4-vaihteinen pikavaihde, jota täytyy pitää lämmityskäytöllä lämpötilasta riippumatta 10-20min 4-vaihde päällä. Tosin sama juttuhan koskee automaattivaihteistolla olevia autojakin, että laatikko saattaa luistaa kylmänä. Samoin koneet missä on paljon hydrauliikkaa täytyy aina pitää lämmityskäytöllä jonkin aikaa ennen työn alkamista. Nuo hydrauliöljytkin on kylmällä säällä myös pakkasen puolella, kuten varmaan auton moottoriöljytkin.

Autossakin huomaa että kylmänä ohjaus on paljon kankeampi.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2018, 21:50:24 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Monessa traktorissa on pakkavaihteistolla toimiva pikavaihde, jolloin kylmänä ei saa lähteä heti ajamaan, koska laatikko luistaa ja pakkalevyt saattavat mennä pilalle. Tuossa Casessakin on 4-vaihteinen pikavaihde, jota täytyy pitää lämmityskäytöllä lämpötilasta riippumatta 10-20min 4-vaihde päällä. Tosin sama juttuhan koskee automaattivaihteistolla olevia autojakin, että laatikko saattaa luistaa kylmänä. Samoin koneet missä on paljon hydrauliikkaa täytyy aina pitää lämmityskäytöllä jonkin aikaa ennen työn alkamista. Nuo hydrauliöljytkin on kylmällä säällä myös pakkasen puolella, kuten varmaan auton moottoriöljytkin.

Autossakin huomaa että kylmänä ohjaus on paljon kankeampi.

Lähes kaikkia sähkösesti ohjattuja henkilöauton automaattiaskeja ohjataan tahalleen luistolla, että se öljy lämpeäisi.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

RallyBaron  Samppasport