Vaikka wiina palaa kylmempänä kuin hiilipitoisemmat polttoaineet, niin sen julmettu vesihöyryn määrä palokaasuissa siirtää lämpöä uskomattoman tehokkaasti (suuri ominaislämpökapasiteetti ja 42% korkeampi palokaasujen määrä stoikassa, kylmänä 100% enemmän kaasuja kuin bensalla).
Juujuu, mutta kuumeni bensallakin kiitettävän nopeasti.
Eiköhän kyseessä ole hyötysuhde ja sen huonous. Vinokone ei ole mikään laihaseos-talousihme, ainakaan vakiona. Tosin, ei se järin janoinen ole kokoonsa nähden, mutta kylmänä on varmaan polttoaine/sytkäpuolen kartat hyvin pitkälle lämpeämistä ajatellen tehty, tiettyyn rajaan asti.
Yksi pikkuinen (1.2 litrainen) bensiinimoottori oli semmoinen, että -25°C pakkasissa 80km/h ei vitosvaihteella (2800rpm) voinut ajella, koska lämmöt alkoivat laskemaan (termostaatti uusi 88°C ja koko maski vuorattu umpeen). Piti päästellä joko nelosella, kiihdytellä kokoajan tai sitten painella 100km/h.
Sama härveli saavutti mittarista katsottuna moottorin "normaalilämmön" lähtökohtiin nähden riittävän nopeasti (kaupunkiajossa noin 10-15 minuuttia noilla pakkasilla). Tosin jotta se lämpö saatiin sisälle, siihen menikin tunti.

Volvoissa mitä olen istunut, alkaa sitä lämpöä tulemaan sisälle aika äkkiä käynnistyksen ja liikkeelle lähdön jälkeen.
Tänäaamuna, vaikkei ollut pakkasta kuin pari astetta, kuuntelin taas naapurin manöövereitä volkkarinsa kanssa. Aikalailla 5-6 sekuntia kävi käynnistyksen jälkeen, kunnes lähti liikkeelle. Ei lämmössä, auto seissyt kaksi päivää.
Kyllä se tuommoinen -09 autonkin moottori pitää sitä mekaanista ääntä ja aika rumasti, kuin noin lähdetään menemään.

Tulipa viimetalvelta eräs esmerkki mieleen. Sain koulukaverin kanssa tehtävän hakea varaosia koulun Priuksella. Prius laitettiin käyntiin (siis oikeasti moottori käymään) 10 minuuttia ennen lähtöä, koska pakkanen paukkui taas yli parissa kymmenessä. Kun lähdettiin, moottorin lämpö oli noussut "yhden palkin" (en osaa sanoa mitään, paljonko on. Sen avaruus-sukkulan tingelitangelinäyttö on mitä on). Pari kilometriä oli taajamaa, jolloin moottori pörisi tyhjäkäyntiä ja liikuttiin sähköllä, lämmöt eivät nousseet.
Sitten alkoi maantie ja prius sai happea. Moottori parkaisi sinne 4500rpm tuntumaan hetkeksi, jonka jälkeen jatkettiin 2500rpm muutama kilometri. Moottorin lämmöt nousivat heti normaaliin, sitten moottori sammuikin.
Sama efekti oli eräässä -12 Yariksessa. Kymmenen minuuttia tyhjäkäyntiä -10°C pakkasissa, eikä sisälle tule juurikaan lämpöä eikä lämmöt ole nousseet. Heti liikkeelle lähdettyä alkoi lämmön tulo lisääntymään ja moottoritielle liittymisen jälkeen alkoi lämmöt kohoamaan silmissä ja sisälle tuli lämmin.
Molemmilla Toyotilla on yksi yhteinen, lämmitysjärjestelmään liittyvä piirre. "Vesijäähdytetty" pakoputken alkuosa toiselle katalysaattorille asti, eli pakoputken/ensimmäisen katalysaattorin kuori on vesivaippa.

Ja kyllä, toinen katalysaattori (tai siltä se ainakin näytti), vaikka bensakone.