
Pitkäaikainen haave toteutui kun Trafin tietokannan mukaan kahdeksastoista 200 -sarjan Bertone ylitti pohjanlahden viimevuoden loppupuolella saapuen Pirkanmaalle.

Malli ei lienee täälä esittelyjä sen kummemmin kaipaile, tekniikasta sanottakoon että harvinaisempi M46 manuaalilla varusteltu versio, voimanlähteenä B27E ja 180tkm on kertynyt mittariinkin. Vuosimallia -78, musta sekä sisältä että ulkoa ja vinyylikatolla kuten tyyliin kuuluu.
Tarkoituksena olisi hillitysti omaa persoonallisuutta lisätä autoon lähinnä pienten yksityiskohtien muodossa, mutta mitenkään ei ulkoasua muuten tulla muokkailemaan.
Moottorin kanssa on vähän vielä suunnitelmat kesken mutta kutoskoneessa pysytellään, B280 luotettavampana saattaa ilmaantua joskus pellin alle.
Kuvia tuleepi lisää sitämukaa kun kerkiää ottamaan.

EDIT: Lisätään hieman tarinaa auton historiasta ym.Tosiaan ei ensimmäinen Volvo miulla

eikä ainoa. Käyttöauton virkaa toimittaa 940 -97 Tbo maltillisilla tehonnostoilla.
Nyt oli kuitenkin ollut jo useampi vuosi suurimmaksi osaksi taukoa harrastuksesta kunnes jostain keskustelusta alkoi taas vanha haaveilu Bertonesta ja viime syksyllä alettiinkin sitten "vitsillä" katsella näitä 262c malleja ympäri Eurooppaa. Lähinnä alkujaan vaan uteliaisuudesta, että millaisia sitä olisi olemassa vielä nykypäivänä. Virossa olisi ollut, Saksassa muutama, Suomessakin joskus pyörähti nettiautossa yksi yksilö ainakin myynnissä mutta kunto oli usein.. huonohko.
Eteläruotsista osui sitten silmään ilmotus mustasta 262c:sta johon oli tämä modernimpi keula- ja perämuutos toteutettu. B27E moottorilla, manuaali, vähäiset kilometrit ja kuvista päätellen äärimmäisen hyvässä kunnossa niin sisältä kuin ulkoota. "Vitsillähän" tätä oli sitten pakko lähteä paikanpäälle katsomaan ja "vitsillä" allekirjoitettiinkin sitten kauppakirjat samalla reissulla ja se mikä alkoi vitsistä... noh, nyt on Bertone

tuli siinä myös Göteborgin Volvomuseossa vierailtua samalla reissulla

niilläkin oli Bertoneita!
Auton menneisyydestä selvitettiin senverran, että yksilö oli tuotu Saksasta Ruotsiin 80-luvun puolivälissä jonka jälkeen Trafikstyrelsenin tiedoista paljastui kolme omistajaa, hirveä nippu liki virheettömiä katsastustietoja ja lukuisia liikennekäytöstä poistoja talvikausien ajoilta joten historia vaikutti hyvältä. Viimeisin omistaja oli myyjän kertoman mukaan Tukholmalainen juristi joka oli autoa kunnostanut ja ilmeisesti pitänyt edustuskulkineenaan kunnes oli sen halunnut vaihtaa uudempaa vuosimallia olevaan vastaavaan, liekö sitten moottorista vai vinyylikatosta eroon pääsemiseksi.
262C mallista on ollut vaikea löytää kunnolla tietoa millä kokoonpanoilla näitä on oikein saanut joten alkujaan luulin, että manuaaliaskikin olisi tähän jälkikäteen vaihdettu kunnes netistä kaivettu Owner's manual paljasti tuonkin ominaisuuden alkuperäiseksi. Muita kummallisuuksia ovat roiskeläpissä olevat röyhkeät kruunut joiden alkuperä ei myöskään ole selvinnyt. Nettiä selailemalla ei ole toista yksilöä vastaavilla ylivedetyillä yksityiskohdilla tullut vastaan. Tästä kappaleesta puuttuu myös vakionopeudensäädin, jonka Owner's manual väittää "vakiovarusteeksi" kaikissa 262C malleissa.

Jokatapauksessa! Hieman erilaisempi yksilö katsastettiin Pirkanmaalle saapumisen jälkeen onnistuneesti kehujen ja suuren uteliaisuuden kera (muutkin asiakkaat halusivat käydä hallissa katselemassa

) ja samantien laitettiin FINnittömät kilvet tilaukseen. Beskattnings brev tipahti joulukuussa postiluukusta ja autoveroahan tästä kertyi huimat alle 100 euroa. Vertailumalliksi verohallinto oli valinnut BMW 420i A Business Coupe:n.
Semmosta. Nyt on sitten Bertone.
