Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Vaparimoottori vastaan turbomoottori

  • 199 Vastauksia
  • 53320 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #135 : 08.03.2018, 16:09:27 »
Ne jenkkiooppelit nyt onkin semmosia tasasen paksuja lotkottimia. Antiikkiahan ne onkin hyvin pitkälti, pikkulohko ei ole tainnut kuin vasta jonkun 60 vuotta olla tuotannossa :D toki jotakin pientä päivitystä vuosien saatossa tullut. Aatella jos uudessa V90:ssä olis vielä tappikonepohjainen moottori :D
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2663
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #136 : 08.03.2018, 16:34:49 »
Ne jenkkiooppelit nyt onkin semmosia tasasen paksuja lotkottimia. Antiikkiahan ne onkin hyvin pitkälti, pikkulohko ei ole tainnut kuin vasta jonkun 60 vuotta olla tuotannossa :D toki jotakin pientä päivitystä vuosien saatossa tullut. Aatella jos uudessa V90:ssä olis vielä tappikonepohjainen moottori :D
LS-moottorisarjaa tehään vieläkin ja nokkatikku lohkossa.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #137 : 08.03.2018, 16:41:01 »
Kulutus on 4-5l satasella Mersua suurempi.
Yksi plussa oikein tehdyn turbomoottorin arkkuun.

Vaparikin vie vähän, mutta vaatii asioita ja on usein tarkka matkanopeudesta. Yhtälailla on turbokin, mutta usein se turbon tuoma lisävääntö auttaa mäissä, kiihdytyksissä yms.

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #138 : 08.03.2018, 17:01:24 »
Mutta aijai...pari litranen vapari, tehot~250hp, rajotin 9krpm. Siinä ei paljon ahdetuilla fiiliksessä pärjää vaikka olisikin normiajossa "vääntävämpi".
Mulla tulee tuollasista sellanen fiilis että auto auttamattoman hidas ja voimaton, ei suorituskyvyllä juhlita. Tehoa on kuin Daciassa alle 6000rpm eikä painu pää niskatukeen suuremmillakaan kierroksilla. Parempi jos tehoa olis joka tilanteessa riittävästi. Kiihtyvyys > äänet

Joudun ajeleen vapari volvolla kun se on mallisarjan tehokkain eikä turbomallien tarjoama 1-2 litraa pienempi kulutus ole ratkaisevaa. 250hv löytyy  vasta 4000rpm :-\
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #139 : 08.03.2018, 18:57:48 »
Vaparistako ei sitten ole mitenkään mahdollista, että kampiakselit ja kiertokanget lentää lohkon läpi pitkin tietä ?...taitaa olla aika kuollut alhaalta tuo 9000rpm kiertävä vaparikin, eihän tuollaisilla kierroksilla tee kaupunki käytössä varsinkaan yhtään mitään ja maantielläkin melko harvoin, eri asia siellä jokamies-kisassa. Helpompi ostaa moottoripyörä niin kaasusta tapahtuu jotain muutakin kuin ääni kovenee, jos kiertävän moottorin haluaa.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2018, 19:04:10 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #140 : 08.03.2018, 19:25:19 »
Vaparistako ei sitten ole mitenkään mahdollista, että kampiakselit ja kiertokanget lentää lohkon läpi pitkin tietä ?...taitaa olla aika kuollut alhaalta tuo 9000rpm kiertävä vaparikin, eihän tuollaisilla kierroksilla tee kaupunki käytössä varsinkaan yhtään mitään ja maantielläkin melko harvoin, eri asia siellä jokamies-kisassa. Helpompi ostaa moottoripyörä niin kaasusta tapahtuu jotain muutakin kuin ääni kovenee, jos kiertävän moottorin haluaa.

Ei jaksa enään moottoripyöriä. Tulin vanhaksi, alkoi pelottaa, lopetin. Luotin tutun sanaan, ekan kerran kun satulassa pelkää, niin on aika laittaa avaimet naulaan. Autoilu on tylsää...oli vapari tai ahdettu. Kahdella pyörällä tuntee edes hetken elävänsä.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2018, 19:27:50 kirjoittanut Bawuka »
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #141 : 08.03.2018, 19:41:22 »
Vaparistako ei sitten ole mitenkään mahdollista, että kampiakselit ja kiertokanget lentää lohkon läpi pitkin tietä ?...taitaa olla aika kuollut alhaalta tuo 9000rpm kiertävä vaparikin, eihän tuollaisilla kierroksilla tee kaupunki käytössä varsinkaan yhtään mitään ja maantielläkin melko harvoin, eri asia siellä jokamies-kisassa. Helpompi ostaa moottoripyörä niin kaasusta tapahtuu jotain muutakin kuin ääni kovenee, jos kiertävän moottorin haluaa.
Piti huvikseen googletella Lambon V12 koneen arvoja. Paras teho päälle 9 tonnin. Joku vääntökäyrä oli niin 500Nm oli 1800rpm:n kohdalla. Maksimi vääntö reilussa 5 tonnissa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #142 : 08.03.2018, 19:46:28 »
Piti huvikseen googletella Lambon V12 koneen arvoja. Paras teho päälle 9 tonnin. Joku vääntökäyrä oli niin 500Nm oli 1800rpm:n kohdalla. Maksimi vääntö reilussa 5 tonnissa.
Minkä lambon? Puhutko nyt ihan italialaisten V12:sta vai Audirghinista?

Countach/Diablo V12 kyllä parkuu niin raakasti, että tuntuu paikoissa joilla ei tiennyt ääniä edes kuulevan. S*

Tai kisaviritteinen Porschen ilmajäähdytteinen 6-cyl boxer. Tai 12 sylinterinen. S*

Tai neljäkammioinen R26B. :pupu:

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #143 : 08.03.2018, 19:48:50 »
Mutta aijai...pari litranen vapari, tehot~250hp, rajotin 9krpm. Siinä ei paljon ahdetuilla fiiliksessä pärjää vaikka olisikin normiajossa "vääntävämpi".

Aijai... eikun liikennevaloihin kilpaa pilkkimään mopopoikien kanssa...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #144 : 08.03.2018, 19:52:06 »
Aijai... eikun liikennevaloihin kilpaa pilkkimään mopopoikien kanssa...

Ei onneks tarvi enään, vaikka veikkaan tältä foorumilta enemmänkin tätä kaartia löytyvän. Sen verran maailmasta oppinut, et sama mitä muut ajattelee, pääasia et ite tykkää.

EDIT: Itse vahvasti bensavaparia miehiä...vaikka turbodieselillä ajankin  ;D ;D
« Viimeksi muokattu: 08.03.2018, 20:00:30 kirjoittanut Bawuka »
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #145 : 08.03.2018, 20:54:58 »
Aijai... eikun liikennevaloihin kilpaa pilkkimään mopopoikien kanssa...
Mäoon tehny tota! ;D

"Herneellä" eli Fiatilla, siinä kantoi imuäänet ihan mielettömän kauas. Paras kerta oli, kun jouduin pysähtymään läheiseen valoristeyksiin punaisiin. Olin menossa suoraan yli ja heti risteyksen jälkeen pitkä ja jyrkkä ylämäki.

Lapsilauma (ilmeisesti koululauma, kun opettajat molemmissa päissä) pysähtyi minusta katsoen vasemmalle, aikomuksenaan ylittää ajorata poikkisuunnin minun kulkusuuntaan nähden, mutta jäivät odottamaan seuraavaa vihreää (että kaikki ehtivät).

Heheh, käytin nopeasti kaasua lattiassa. Peto (susi) murahti, hieman parin pikkupojan päät pyöri, mutta auton ulkoasun vuoksi kukaan ei arvannut, mistä ääni tuli.
Risteävä vaihtui punaiselle, jalat polkimille, ykkönen silmässä käsijarrulla paikoillaan, kaasu aivan tuntumalla. Lapsilauma on nyt kokoontunut ja ensimmäinen opettaja huitoo ilmeisesti ohjeita.
Samansuuntainen kevytliikenne vihreä, vielä kaksi sekuntia. Nostin kierrokset 3500rpm, moottori alkoi parkumaan.
KELTAINEN, kaasu lattiaan! VIHREÄ!!! Kytkin ylös ja kaikki 82 kuumaveristä italialaishevosvoimaa valloilleen. Moottori paukutti rajoittajaan, etupää vatkasi. Yhtään keventämättä kytkinpommilla kakkonen, moottorin kierrokset putosivat 4200rpm tuntumaan, jossa on kantavin imuääni. BROOOOOOAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!! Kiihdytin ylämäkeen. Taustapeilistä näin ihan jokaisen pikkupennun kääntyneen katsomaan, pari tuuletti ja hyppi paikoillaan.

Aina sai pikkulapsilta hymyt, peukut ja tuuletukset. Päiväkodin poikapiiri oli aina pyytämässä aidalla "paina kaasua!". Pariin otteeseen tuli vanhempaa väkeä kyselemään milloin missäkin, että mikäs 2-litrainen voimapesä tuolla on kun noin murisee? "Ihan 1.2 litrainen isolohko". :2funny:

Samoin jos mopopojat huudattivat valoissa ja itse seisoi niiden takana, niin hiukan tympääntyneen näköisiä ilmeitä tuli kun antoi ihan huoletta soittaa useamman sekunnin rajoittajaa vasten. Loppui se saatanan rannerunkkaus. :D

Nopeus ja vauhti on kaksi eri suuretta. Toinen voidaan mitata tarkasti, toisen mittaaminen on mittaajasta kiinni. :2funny:

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #146 : 08.03.2018, 21:38:40 »
Mitä näitä juttuja lukee niin slerba tykkää vanhasta tekniikasta.

Minkä lambon? Puhutko nyt ihan italialaisten V12:sta vai Audirghinista?

Countach/Diablo V12 kyllä parkuu niin raakasti, että tuntuu paikoissa joilla ei tiennyt ääniä edes kuulevan. S*

Tai kisaviritteinen Porschen ilmajäähdytteinen 6-cyl boxer. Tai 12 sylinterinen. S*

Tai neljäkammioinen R26B. :pupu:
Jos oikein ymmärtänyt niin näiden uusienkin V12 olisi Italiaanojen käsialaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #147 : 08.03.2018, 21:41:45 »
Nopeus ja vauhti on kaksi eri suuretta. Toinen voidaan mitata tarkasti, toisen mittaaminen on mittaajasta kiinni. :2funny:
Eri suureita, mutta molemmat on mitattavissa. Vauhdissa on mukava myös suunta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #148 : 08.03.2018, 21:45:58 »
Piti huvikseen googletella Lambon V12 koneen arvoja. Paras teho päälle 9 tonnin. Joku vääntökäyrä oli niin 500Nm oli 1800rpm:n kohdalla. Maksimi vääntö reilussa 5 tonnissa.
Ahtimilla olisi saanut noin 800nm lisää vääntöä V12 koneeseenkin, kuten tässä näkyy BMW E34 V12 TURBO.

https://www.youtube.com/watch?v=H6kVdEmYoRI

« Viimeksi muokattu: 08.03.2018, 21:53:11 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Vaparimoottori vastaan turbomoottori
« Vastaus #149 : 08.03.2018, 21:54:00 »
Ahtimilla olisi saanut 1000nm lisää vääntöä V12 koneeseenkin, kuten tässä näkyy BMW E34 V12 TURBO.

https://www.youtube.com/watch?v=H6kVdEmYoRI
Ei kai kukaan kiellä etteikö ahtimilla irtoa enemmän tehoa ja vääntöä. Veikkaan että tuo BMW ei ole ihan yhtä luotettava kuin tehdastekoinen vapari V12  :-\. Ja uskon että itselle riittäisi ihan vakio aventador vapari V12 koneella.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

RallyBaron  Samppasport